Navigation Navigation

محتوا محتوا

بسته خبری پلیس؛

از پلمپ 20 واحد صنفی در تفت تا کشف 40 راس دام قاچاق در دهشير


علاقه مندان به خبرهای پلیسی می توانند از این صفحه بازدید به عمل آورند.

یزدامروز؛ دراین گزارش بسته ای از اخبار پلیسی در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار گرفته است.

80 بازديد و 20 پلمب در تفت

 فرمانده انتظامي شهرستان تفت گفت: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومي پليس اين شهرستان ضمن بازديد از 80 واحد صنفي، براي 40 واحد صنفي اخطار صادر و 20 واحد متخلف را نيز پلمب کرد.

سرهنگ "احمدغلامزاده" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، درباره اين خبر گفت: در راستاي ارتقاء امنيت اجتماعي طرح بازديد از صنوف مختلف در اين شهرستان به مرحله اجرا گذاشته شد.

وي ادامه داد: در راستاي اجراي اين طرح ماموران پليس اداره نظارت بر اماکن عمومي از 80 مغازه مختلف بازديد به عمل آورده که در نتيجه براي 40 واحد صنفي اخطار صادر و 20 واحد صنفي متخلف را پلمب کردند.

سرهنگ غلامزاده تخلفات اصلي اين واحدهاي صنفي را نداشتن پروانده کسب، رعايت نکردن ضوابط انتظامي برشمرد و افزود: اجراي طرح هاي مشابه در دستور کار قرار دارد.

فرمانده انتظامي شهرستان تفت در پايان خاطرنشان کرد: در اين دوره از بازديدها آموزش هاي لازم در خصوص رعايت نکات انتظامي نيز به صنوف ارائه شد.

توقيف يک دستگاه خودرو پرايد با 11ميليون خلافي معوقه در ابرکوه

 فرمانده انتظامي شهرستان ابرکوه از توقيف يک دستگاه خودرو سواري پرايد با 11ميليون ريال خلافي معوقه خبر داد.

احمد کمالي در مصاحبه با خبرنگار پايگاه خبري پليس درباره جزئيات اين خبر گفت: روز گذشته ماموران پليس هنگام کنترل محورهاي مواصلاتي يک دستگاه خودرو پرايد را به علت نبستن کمربند ايمني متوقف کردند.

وي افزود: با استعلام ماموران پليس از سوابق خودرو مشخص شد که اين سواري داراي 11 ميليون ريال جريمه پرداخت نشده است كه بلافاصله دستور توقيف آن در پاركينگ صادر شد.

فرمانده انتظامي شهرستان ابرکوه در خاتمه افزود: رانندگان ضمن رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از ارتکاب تخلفات حادثه ساز پرهيز کنند.

کشف 40 راس دام قاچاق در دهشير

فرمانده انتظامي شهرستان تفت از توقيف يک دستگاه کاميون "ايسوزو" و کشف 40 راس دام قاچاق در دهشير خبر داد.

سرهنگ "احمد غلامزاده" در مصاحبه با خبرنگار پايگاه خبري پليس گفت: روز گذشته ماموران پليس در راستاي مبارزه با قاچاق دام به يک دستگاه کاميون ايسوزو مشکوک و آن را متوقف کردند.

غلامزاده ادامه داد: ماموران پليس در بازرسي از اين کاميون 40 راس دام قاچاق به ارزش 50 ميليون ريال را کشف کردند.

فرمانده انتظامي شهرستان تفت ضمن اشاره به دستگيري يک متهم در اين خصوص تصريح کرد: متهم اين محموله دام قاچاق را بدون مجوز گمرکي از غرب کشور بارگيري و قصد انتقال به يزد را داشت که توسط ماموران پليس دستگير و به مراجع قانوني معرفي شد.

بازي هاي رايانه اي را بهتر بشناسيم 

يكي از معايب بازي هاي رايانه اي اين است كه نظر كودكان و نوجوانان را به خود جلب كرده و آنان را از حضور در فضاهاي سالم و محيط ‌هاي طبيعي و اجتماعي محروم ساخته است.

بازي‌هاي رايانه‌اي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه اثرات منفي قابل توجهي بر كودكان و نوجوانان به جا مي‌گذارند. بازي‌هاي رايانه‌اي به دليل جاذبه‌اي كه در آن نهفته است، نظر كودكان و نوجوانان را به خود جلب كرده و آنان را از حضور در فضاهاي سالم و محيط‌هاي طبيعي و اجتماعي محروم ساخته است.

   در بازي‌هاي رايانه‌اي، بازيگر به جاي تعامل با گروه همسالان، در تعامل با تصاوير، داده‌ها و اطلاعات موجود بر صفحه‌ي نمايشگر يا تلويزيون قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر كودك از تعامل با گروه همسالان محروم مي‌باشد؛ نتيجه‌ي اين امر، عدم تحقق صحيح و كامل فرايند اجتماعي شدن يا حداقل بروز اشكالاتي در اين فرايند است.

   در ميان انبوه بازي‌هايي كه به راحتي در دسترس بچه‌ها قرار مي‌گيرند، بازي‌هايي وجود دارند كه در آن مسائل اعتقادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشورهاي مسلمان مخصوصاً ايران مورد گستاخي قرار مي‌گيرد. بحث تروريسم را به گونه‌اي وارونه مطرح نموده و ايران را متهم به حمايت از آن مي‌كنند. به عنوان نمونه در يك بازي به نام f-117 ، پنج كشور مسلمان كه در ميان آن‌ها نام ايران هم ديده مي‌شود، به عنوان كشورهاي حامي تروريسم معرفي مي‌شوند. سپس بچه‌ها در قالب خلبان هواپيمايي جنگنده، مأموريت مي‌يابند تا نقاط حساس اين كشورها مثل مراكز اقتصادي و نظامي را بمباران كنند.

   در ورژن بازيiga  ملاحظه مي‌كنيم كه از سنگر تروريست‌ها صداي قرآن مي‌آيد، حتي در جايي هم مي‌بينيم كه تروريست‌ها راديوي فارسي گوش مي‌كنند. اين نوعي جنگ نرم است؛ دشمن از طريق چنين بازي‌هايي مي‌خواهد به همه بگويد كه تروريست‌ها مسلمان هستند و در مقابل، خود را ضد تروريست و منجي جهان معرفي مي‌كند!

   بازي ديگر به نام Hostages، داستان سه قهرمان آمريكايي است كه موفق به شكست دادن ايراني‌ها و آزاد كردن گروگان‌هاي آمريكايي مي‌شوند.

   مشكل ديگر چنين بازي‌هايي، اين است كه كودكان و نوجوانان قسمت اعظم وقت مفيد خود را صرف بازي مي‌كنند و اين مسئله موجب مي‌شود كه هدف‌هاي مهم‌تر آنان مانند تحصيل، تحت‌الشعاع قرار گرفته و افت شديد تحصيلي‌شان را در پي داشته باشد.

   يكي از اساسي‌ترين ويژگي‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي، القاء خشونت و پرخاشگري است. در اين بازي‌ها گاه ملاحظه مي‌شود كه سر انسان‌ها به سادگي از بدنشان جدا مي‌گردد و يا شيوه‌هاي قتل به صورت جديد و ارعاب‌آوري به نمايش گذاشته مي‌شود.

   «رومينگ» در تحقيقي كه در سطح دانش‌آموزان كلاس‌هاي اول و دوم دبيرستان انجام داد، به اين نتيجه رسيد كه بين بازي‌هاي ويدئويي در هر دو جنس پسر و دختر، با ارتكاب به جرايم و بزهكاري ارتباط مستقيمي وجود دارد. كودكي كه با انجام بازي‌هاي رايانه‌اي دست به خشونت مي‌زند، نسبت به اصول، ارزش‌ها، هنجارها و بسياري از نمودهاي فرهنگ خودي احساس بيگانگي مي‌كند.

   «پرونزو» در تحليل محتوايي كه از 47 بازي مشهور ويدئويي به عمل آورد، گزارش مي‌دهد كه 40 بازي حاوي مضامين پرخاشگرانه و فقط 7 بازي، حاوي مسائل غير پرخاشگرانه بودند.

   «بوفمن» و «فونك» (1996) نيز گزارش كردند كه تقريباً 50 درصد بازي‌كنندگان، با برنامه‌هاي رايانه‌اي خشونتي بازي مي‌كردند و «فونك» (1993) در مطالعه‌ي خود معلوم ساخت كه تنها 2 درصد بازي‌كنندگان مايلند با برنامه‌هايي بازي كنند كه به موضوعات تربيتي و حل مسئله اختصاص دارند. همچنين بررسي ديگري نشان داده است كه حدود 8 درصد بازي‌كنندگان، برنامه‌هايي را براي بازي انتخاب كردند كه از سوي سازمان رسمي ارزيابي برنامه‌هاي رايانه‌اي نظير نظام «ناين تندو»، بسيار خشونت‌آميز ارزيابي شده بودند.

در سال 1997 يك بازي رايانه‌اي ارائه شد كه در آن شخصيت‌ها، هر جنبنده‌اي را هدف قرار مي‌دهند. آن‌ها حتي به كساني كه در حال ترك كليسا هستند، رحم نمي‌كنند. در يكي ديگر از بازي‌ها، قربانيان در زير چرخ‌هاي خودرو دست و پا مي‌زنند و خون آن‌ها بر سپر خودرو مي‌ريزد، برخي زانو مي‌زنند و ملتمسانه از شخص مي‌خواهند كه به آن‌ها رحم كند و برخي قبل از كشته شدن خودكشي مي‌كنند و حتي شخص مي‌تواند او را تكه تكه كند.

   در واقع همچنان‌كه سربازان در جنگ براي آدم‌كشي آموزش مي‌بينند، امروزه كودكان با همان فنون آموزشي تفريح مي‌كنند! به اعتقاد كارشناسان هنگامي كه كودك در يك بازي رايانه‌اي، شخصي را نشانه مي‌گيرد و او را مي‌كشد، دقيقاً همان مهارت‌هايي را فرا مي‌گيرد كه يك سرباز در جريان آموزش نظامي تجربه مي‌كند.

   نتايج بررسي اثر بازي‌هاي رايانه‌اي روي 16 دانش‌آموز سال دوم راهنمايي با ميانگين سني 6/12 سال كه به صورت اتفاقي انتخاب شده‌اند، ترجيح نوجوانان را براي بازي كردن با برنامه‌هاي مختلف رايانه‌اي طي 27 روز متوالي و هر روز به مدت 60 دقيقه بازي، نشان داده از مجموع 296 دفعه بازي از سوي دانش‌آموزان، بيشترين دفعات به بازي‌هاي خشونتي و كمترين آن به بازي‌هاي مسئله‌گشا يا اكتشافي اختصاص يافته است.

   با اين حال يافته‌هاي پژوهش‌هاي متعددي که در اين زمينه صورت گرفته، بيانگر اين مطلب است که تأثير بازي‌هاي رايانه‌اي بر رفتار خشونت‌آميز کودکان و نوجوانان بستگي به وجود عوامل زير دارد:

الف ) ميزان شدت خشونت در بازي

ب ) ميزان توانايي کودک در زمينه‌ي تشخيص و تميز بين دنياي خيالي و واقعي

ج ) ايجاد تقويت مهار کردن تمايلات و انگيزه‌هاي منفي

د ) دوگانگي در پرورش ارزش‌هايي که کودک در آن رشد يافته و زندگي مي‌کند، در مقايسه با ارزش‌هايي که در متن و محتواي بازي است.

   علاوه بر خشونت و پرخاشگري، چنان‌چه زمان استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار طولاني باشد، عوارضي همچون اضافه وزن، تاري ديد، نزديك بيني، سردرد، خستگي مفرط چشم‌ها، كم‌حوصلگي يا بي‌حوصلگي، بي‌خوابي يا كم‌خوابي و در نتيجه چُرت‌زدن در طول روز و افت تحصيلي نيز گريبانگير كودكان و نوجوانان مي‌شود كه به بيان برخي از اين آسيب‌ها مي‌پردازيم:

آسيب‌هاي روحي و رواني:

اعتياد رايانه‌اي:

   يکي از مشکلات پرداختن مداوم کودکان و نوجوانان به بازي‌هاي رايانه‌اي، اعتياد آن‌ها به اين نوع بازي‌هاست. کودکان به تدريج به بازي رايانه‌اي معتاد مي‌شوند و مانند يک معتاد به مواد مخدر، هر زمان که امکان دسترسي به رايانه و بازي کردن را نداشته باشند، احساس ناخوشايندي را تجربه مي‌كنند. آن‌ها کم کم از ديگران بريده و مانند معتادان به مواد مخدر، همه وقت و همّ‏‎ْ و غم خود را صرف بازي کردن و تهيه‌ي بازي‌هاي جديدتر و مهيج‌تر مي‌کنند.

   برخي از کودکان در ساعات تحصيل، براي تعطيل شدن مدرسه و بازگشت به منزل لحظه شماري مي‌کنند تا هرچه زودتر خود را در عالم بازي‌هاي رايانه‌اي غرق کنند؛ گاهي حتي از رفتن به مهماني‌هاي فاميلي يا دوستانه‌ي مرسوم سر باز مي‌زنند تا براي بازي وقت کم نياورند!

انزوا و گوشه‌گيري:

   کودکاني که به‌طور مداوم به بازي‌هاي رايانه‌اي مشغولند، اغلب از گروه هم¬سالان جدا شده و درون‌گرا مي‌شوند و تمايل خود را براي پرداختن به فعاليت‌هاي نشاط‌آورتر و اجتماعي‌تر از دست مي‌دهند. روابط عاطفي اين‌گونه کودکان با اعضاي خانواده‌ي خود نيز مخدوش مي‌شود.

كم‌‌توجهي:

   كودكان به دليل استمرار در انجام بازي‌هاي جنجالي و پر سر و صداي رايانه‌اي، كم‌توجهي پيدا مي‌كنند و در ذهنيات خود تخيلاتي را مي‌پرورانند. اين كودكان به طور دائم در عالم خيال به سر مي‌برند و به مرور دامنه‌ي توجه و تمركزشان كمتر مي‌شود.

تيك‌هاي عصبي:

   هيجان زياد باعث انقباض دائم عضلات شده و كودكان و نوجوانان را به عوارضي مانند تيك‌هاي عصبي، جويدن گوشه‌ي لب و ناخن، قفل شدن دندان‌ها، اخم و چين و چروك صورت دچار مي‌كند، به همين دليل آن‌ها به ناچار براي كنترل هيجان خود، كالري بيشتري مصرف كرده و به دنبال افزايش وزن، دچار عوارض جسماني فراواني مي‌شوند. از طرف ديگر وارد آمدن استرس فراوان به كودكان، در نهايت موجب تغييرات فشار خون و تعداد ضربان قلب مي‌شود. برخي از بازي‌هاي رايانه‌اي به گونه‌اي طراحي و ساخته مي‌شود که مخاطب را مجبور مي‌سازد تا به هر شکل ممکن خود را به پايان بازي برساند و در نهايت خود را قهرمان بلامنازع اين بازي‌ها بداند.

   همين مسئله آغازگر تنش‌هاي عصبي بسياري بر روي کودکان مي‌شود؛ چرا که استرس و اضطراب ناشي از قهرمان شدن و برتري‌جويي، از همان لحظات آغازين بازي به ذهن و روح کودک آسيب مي‌رساند.

بدخلقي و بهانه‌گيري:

   تحريك‌پذيري و هيجان بيش از اندازه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي، باعث بي حالي و كاهش انرژي در كودكان شده، در نتيجه كودك شروع به بدخلقي، بهانه‌گيري، توقعات بي‌جا، اذيت و آزار ديگران و حتي پرخوري مي‌كند.

تهيه و تنظيم: دايره اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان بافق

 






آخرین اخبار آخرین اخبار