Navigation Navigation

محتوا محتوا

امام جمعه بهاباد مطرح کرد

آموزش؛حلقه مفقوده بخش کشاورزی شهرستان بهاباد


حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی گفت: باید متولیان کشاورزی در استان علی رغم تلاش های فراوان؛ درزمینه آموزش کشاورزان و دامداران نیز گام بردارد و با دانشگاه ها و مراکز علمی کشاورزی در کشور مناسبات علمی داشته و علوم روز را به افراد آموزش دهند.

حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی در مصاحبه با یزدامروز؛ بزرگترین مشکل مردم شهرستان بهاباد را در بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان و دامداران زحمت کش بهابادی علی رغم زحمات فراوانی که متحمل می شوند اما به دو دلیل عمده دارای مشکلات عدیده ای هستند اول نبود نیروی کارآمد از نظر جسمی و دوم عدم تلفیق علم روز با تجربه .

امام جمعه بهاباد افزود: امروزه کشاورزی در شهرستان بهاباد به روش سنتی انجام می شود و علم جدید این رشته با تجارب کشاورزان آمیخته نشده بنابراین کار کشاورزی از یکسو دارای مشقت های زیاد بوده و از سوی دیگر از راندمان بسیار پائینی برخوردار است.

ابراهیمی بشکانی افزود: کشاورزی بهاباد باید در اختیار نسلی باسواد،کارآ و جوان قرار گیرد که متاسفانه اینگونه نبوده و در این شهرستان کمتر از 50 مهندس کشاورزی وجود دارند.

امام جمعه بهاباد با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان ودامداران عزیز بهابادی به دلیل عدم بهره مندی از آموزش های جدید حتی متحمل خسارات نیز می شوند گفت: به طور مثال گیاهی که نیاز به مقدار معینی سم دارد در اثرعدم آگاهی فرد بیش از نیاز سم دریافت می کند و این موضوع موجب از بین رفتن گیاه می شود.

وی با اشاره به این مطلب که به نظر میرسد بخشی از وام هایی که به بخش کشاورزی اعطا می شود در اثر عدم آموزش هدر می رود ابراز داشت: اگر آموزش مستمر نباشد و کشاورز و دامدار به علم روز مجهز نگردد نه تنها به اهداف مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد بلکه موجب وارد آمدن خسارت به افراد نیز خواهیم شد.

بشکانی تاکید کرد: بنابراین باید متولیان کشاورزی در استان علی رغم تلاش های فراوان؛ درزمینه آموزش کشاورزان و دامداران نیز گام بردارد و با دانشگاه ها و مراکز علمی کشاورزی در کشور مناسبات علمی داشته و علوم روز را به افراد آموزش دهند.

امام جمعه بهاباد در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت توسعه شهرستان بهاباد در همه ابعاد اشاره کرد و گفت: البته توسعه باید علمی،تجربی و متوازن باشد برای مثال نباید شهرستان بهاباد را با دشت قزوین از نظر کشاورزی مقایسه کرد چرا که شرایط آب و هوایی، منابع آبی و نوع زمین با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است یک پوشش گیاهی در یک منطقه  جواب بدهد و در منطقه دیگری آفت زا باشد بنابراین مسئولان باید توسعه را مبتنی بر توانمندی های هر شهرستان در نظر گرفته و برنامه ریزی کنند نه اینکه بخواهند برای همه جا نسخه واحد بپیچند.

بشکانی در پایان با تاکید بر لزوم برنامه ریزی قوی توسط دستگاه های کشوری و استانی اظهار داشت: درست است که عملکرد مدیران در بخش های مختلف حائز اهمیت است اما اگر برنامه ریزی قوی از سوی وزارتخانه ها و ادرات استان ها ارائه نشود نمی توان از مسئولان شهرستان ها انتظار معجزه داشت.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار