Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارش/

جایگاه بازنشستگی کجاست؟ /مهمترین مشکلات قشر پرتلاش دیروز چیست؟


دوران بازنشستگی، دورانی است که زنان و مردان سالخورده پس از یک عمر کار و تلاش مستمر توأم با استرس های خاص هر شغل و حرفه جای خود را به جوان‌تر‌ها می‌دهند تا خود در سنین بالاتر اندکی بیاسایند

یزدامروز؛ دوران بازنشستگی، دورانی است که زنان و مردان سالخورده پس از یک عمر کار و تلاش مستمر توأم با استرس های خاص هر شغل و حرفه جای خود را به جوان‌تر‌ها می‌دهند تا خود در سنین بالاتر اندکی بیاسایند؛  اما این مهم، هنگامی اتفاق می‌افتد که بازنشستگان، کمتر نگران حقوق و مزایای متناسب با تورم جامعه در هنگام بازنشستگی خود باشند.

در حال حاضر 35  هزار و 900 نفر بازنشسته در استان از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند که از این تعداد 30 هزار و 4 نفر ازکارافتاده محسوب می‌شوند؛ این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان از حقوق و مزایای خود بعد از بازنشستگی رضایت ندارند و تلاش می‌کنند که در صورت امکان در جایی دیگر مشغل فعالیت شوند.

همسان نبودن حقوق و مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری، کم بودن حقوق بازنشستگی آنها در برابر تورم و همچین مشکل بالا بودن هزینه‌های درمان خود و اعضای خانود که همچنان تحت تکفل وی محسوب می‌شوند از مهم‌ترین  مشکلات بازنشستگان است.

عقب‌ماندن افزایش حقوق‌ها از تورم

دست‌هایش پینه بسته است و خستگی یک عمر تلاش در چشمانش پیداست، می‌گوید: 11 سال از هنگام بازنشسته‌شدنش می‌گذرد و همچنان نان‌آور 6 فرزند است و خانه‌ای نیز از آن خود ندارد. «علی منصوری» می‌افزاید: دو فرزندم دانشجو هستند و جدا از تامین هزینه دانشگاه باید ماهانه 300 هزار تومان هم اجاره بدهم. وی می‌افزاید: درجامعه ما باید بعد از بازنشستگی برای تامین هزینه‌های دخل و خرج خانواده به دنبال شغل دیگری باشیم.

به گفته وی، بازنشستگان قشر محرومی هستند که باید بیشتر حمایت شوند.

یکی از  کارگران یزدی نیز می‌گوید: من تا 3 ماه دیگر بازنشسته می‌شوم و برای رسیدن به این مرحله از زندگی بسیار نگران هستم چرا که بازنشستگی باید دوران آسایش فرد باشد اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی آغاز استرس‌ها و نگرانی‌هاست.

«رضا قدسی» می‌افزاید: حقوق ناچیز بازنشستگان با تورم و مشکلات اقتصادی برابر نیست و جدا از اینکه باید هزینه درمان دوران سالمندی خود را تحمل کنیم در برابر خانواده هم شرمنده می‌شویم.

«فاطمه سلطانی» یکی دیگر از بازنشسته‌های استان نیز می‌گوید: ما بیمه تامین اجتماعی داریم و هرچند بعد از اجرای طرح نظام سلامت تا حدودی هزینه‌های درمان کاهش یافت ولی برای بهره گیری از تنها بیمارستان دولتی آن  هم شهدای کارگر همیشه با کمبود تخت مواجه می‌شویم. وی افزود بعضی از داروها هم در داروخانه‌های دولتی نیست و ما مجبوریم به‌طور نیمه آزاد آنها را تهیه کنیم. سلطانی می‌افزاید: ما جزو کانون بازنشستگی هستیم اما برنامه‌های رفاهی آنها بسیار اندک است درحالی که با برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی ارزان می‌توان نشاط را برای این قشر از جامعه به ارمغان آورد.

مشکلات درمانی و اقتصادی بازنشستگان

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران استان می‌گوید: بازنشستگان با حقوق اندک خود، توانایی تحمل تورم و مشکلات اقتصادی را ندارند.

«ابوالقاسم میرحسینی» می‌افزاید: با بررسی اجمالی زندگی بازنشستگان به این نتیجه می‌رسیم که آنها جدا از مشکل اقتصادی، مشکلات زیادی در زمینه سلامت و پرداخت هزینه‌های درمان خود دارند. به گفته وی، بازنشستگان استان، از نبود تخت خالی در تنها بیمارستان دولتی «شهدای کارگر» و در بعضی مواقع نبود داروهای مورد نیاز در درمانگاه‌های تخصصی با تعرفه دولتی گله‌مند هستند.

میرحسینی ادامه می‌دهد: 11 هزار و 400 نفر عضو کانون بازنشستگان استان، هستند که 3170 نفر آنها از شهرستان یزد هستند.  به گفته میرحسینی، کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران استان در پی افزایش منزلت اجتماعی، صیانت از حقوق مادی و معنوی بازنشستگان عضو کانون است  و برای فراهم کردن زمینه لازم برای بهره‌برداری از دانش و تجربه‌های اعضای بازنشسته این کانون تلاش می‌کند. وی می‌افزاید: سال گذشته 469 نفر از بازنشستگان در طرح کرامت رضوی و 2800 نفر هم در بیمه مکمل آتیه سازان ثبت‌نام  و یک هزار بازنشسته نیز تا پایان سال 94 کارت کانون خود را تمدید کرده‌اند.

تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان

مدیر کل تامین اجتماعی استان می‌گوید: تامین اجتماعی در سال 94 بیش از 692 میلیارد تومان مستمری به 35 هزار و 900 بازنشسته استان پرداخت کرده است.

«محمدصابری» می‌افزاید: جدا از بار مشکلاتی که بازنشستگان بر دوش دارند تامین اجتماعی سعی دارد تا حدودی این مشکلات را با برنامه های خود و پرداخت تسهیلات کاهش دهد. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ما در حوزه رفاهی و برای افزایش نشاط بازنشستگان و خانواده آنها سفرهای تفریحی و زیارتی را برگزار کردیم که با استقبال خوب بازنشستگان مواجه شد. به گفته وی، تسهیلات رفاهی و  ورزشی با بهره‌گیری از امکانات سازمان در اختیار بازنشستگان قرار داده شد و مسابقاتی در این حوزه برگزار شد که البته برگزاری مسابقات نتوانست آنچان که باید، جایگاه خوبی در کشور برای خود به دست آورد و از آن استقبال چندانی نشد. صابری می‌افزاید: سال گذشته 20 هزار نفر از بازنشستگان استان نیز برای برخورداری از تسهیلات درمانی، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند. وی می‌گوید: متوسط سنی بازنشستگان استان 54 سال است و متوسط سوابق کاری آنها 21/5سال است.

35  هزار و 900 بازنشسته در استان

مسئول آمار تامین اجتماعی استان می‎گوید: در استان 35 هزار و 900 نفر بازنشسته وجود دارد که 30 هزار و 4  نفر از آنها از کارافتاده هستند. «سید عنایت الله  سالاری» می‌افزاید: همچنین از این تعداد بازنشسته 34 هزار و 168 نفر مرد و مابقی زن هستند. وی ادامه داد: تامین اجتماعی برای بازماندگان بازنشستگان فوت شده تا 50 درصد مستمری بازنشسته را به همسر و 25 درصد آن را به فرزندان پرداخت می‌کند.






آخرین اخبار آخرین اخبار