Navigation Navigation

محتوا محتوا

عزاداران راستین امام حسین (ع) را انتظاری جز این نیست

جلوه‌ای دیگر از همراهی هیئتی‌ها با کادر درمان


هرچند این میزان رعایت دستورالعمل‌ها توسط هیئتی‌ها در مقایسه با دیگر مراسم‌ها و برنامه‌ها حیرت‌انگیز است اما به طور کلی این اقدام جای تعجب ندارد.

به گزارش یزدامروز، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزایش چشم‌گیر فوتی‌ها بر اثر کرونا را در دو ماه اخیر موجب شده است. در واقع محدودیت آنچنانی را در این مدت اخیر شاهد نبودیم، نه محدودیتی در مسافرت‌ها است و بساط شمال رفتن مردم به راه است، کنکورها هم که تعویق نیفتاد و همگی و البته در برخی موارد بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. مراسم‌های عروسی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شد و حتی سلبریتی‌ها از خیر برگزاری جشن حافظ نگذشتند.

با این وجود به نظر می‌رسد، عده‌ای برای سنگ‌اندازی در برگزاری مراسم محرم از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. علاوه بر رسانه‌های معلوم‌الحالی که به هر شکل ممکن از روزها قبل از شروع محرم حمله به مراسم عزای امام حسین (ع) را شروع کرده بودند، برخی از مسئولین و دست‌اندرکاران امر نیز در این زمینه کارنامه خوبی از خود نشان ندادند.

تأکید مداحان و مسئولین هیآت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

با این وجود، مداحان، وعاظ و مسئولین هیآت بر برگزاری مراسم ها با رعایت حداکثری دستورالعمل‌ها تأکید کردند. آن‌ها به ویژه بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر عمل به توصیه‌های ستاد ملی کرونا، به این توصیه رهبر انقلاب لبیک گفتند.

در همین راستا جمع کثیری از مداحان و مدیران هیئت‌های مذهبی استان قم با صدور بیانیه‌ای تبعیت کامل خود از رهنمودهای رهبر انقلاب و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی درخصوص مراسم عزاداری ماه محرم را اعلام کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: «از همه مداحان عزیز، وعاظ محترم، مبلغین گرانقدر و مدیران هیئت‌های مذهبی خواستاریم، نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت را نصب‌العین قرار دهند تا ان‌شاالله با برگزاری محافل و مجالس سوگواری ایام محرم و صفر، با محوریت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دستورات لازم‌الاجرای ستاد مقابله با کرونا، گامی بلند در قدردانی از زحمت‌کشان عرصه سلامت و مصونیت و حفظ جان سوگواران سیدالشهدا برداشته شود.»

افزون بر این بسیاری از مداحان سرشناس کشور، نسبت به لزوم رعایت دستورالعمل‌ها تأکید کردند. سید مجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت(ع) خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: «فرمایش حضرت‌عالی پیرامون چگونگی پاسداشت عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تعظیم شعائر حسینی، مطابق معمول، فصل‌الخطاب است. ما نیز دست اطاعت و ادب بر سینه گذاشته و در جمیع امور گوش به فرمان جنابتان خواهیم بود.»

میثم مطیعی نیز از دیگر مداحان سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت، بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد و نوشت: «تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، اما یک حرف بزنید، نه مثل تجربه روز عرفه که نهاد "آ" صبح یک چیز بگوید، ظهر نهاد "ب" یک چیز و عصر همه خلاف هم. سلامت مردم بیش از دیگران، برای هیأتی‌ها مهم است.»

سید رضا نریمانی از دیگر مداحان اهل بیت(ع) هم در خصوص برگزاری جلسات محرم با ذکر این نکته که سلامت مردم برای ما خیلی خیلی مهم و واجب است و تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، تأکید کرد: «فقط چند نکته باید مدنظر قرار گرفته شود، اولا در تصمیم‌گیری برای محرم، حتماً از متخصصین استفاده شود. دوما هرچه زودتر شرایط و پروتکل‌های محرم را اعلام کنید که ما فرصت فراهم کردن شرایط را داشته باشیم. سوما اگر تصمیمی گرفته و اعلام شد، به هیچ عنوان تغییر نکند.»

مهدی سلحشور یکی دیگر از مداحان مطرح کشور نیز عنوان کرد: «در کنار اینکه می‌گوییم هیئت برگزار شود، اما اگر فردی مسائل بهداشتی را رعایت نکرد، باید به او تذکر داده و از او بخواهیم که چرا رعایت نکرده است. اسم هیئت را نباید خراب کرد و اگر قرار است در این شرایط مراسم عزاداری برگزار کنیم، باید با رعایت تمام دستورات بهداشتی باشد.»

علاوه بر این، برخی از مداحان برنامه‌های سال‌های گذشته خود را تعطیل کردند و در برگزاری مراسم عزاداری امسال دست به خلاقیت‌های ویژه‌ای زدند. از جمله می‌توان به برپایی هیئت سیار توسط حاج محمود کریمی اشاره کرد.

این مداح اهل بیت –که هیئت او یکی از پرجمعیت‌ترین هیات‌های ایران است- ایده اجرای خیابانی و نوحه‌سرایی در کوچه و خیابان‌ها در رثای حضرت اباعبدالله(ع) را اجرایی کرد. مسئله‌ای که ستایش وزارت بهداشت را نیز به دنبال داشت و سعید نمکی در نامه‌ای خطاب به این مداح اهل بیت اعلام کرد: «به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت و کسی که از کودکی عشق حضرت اباعبدالله(ع) با یکایک سلول هایش درآمیخته از آن عزیز ارجمند و همه بزرگوارانی که در این روزها یاری می کنند تا عطر یاد و نام حسین(ع) رساتر و گیراتر از محرم های گذشته مشام جان همه عشاق حضرتش را پر کند و همکاران خدمتگزارم نگران موج جدیدی از بیماری نباشند با تمام وجود سپاسگزارم.»

تشکر رهبر انقلاب از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیئت‌ها

افزون بر این، آنچه در چند روز گذشته از برگزاری مراسم عزاداری در سراسر کشور مشاهده شده، با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی همراه بوده است. موضوعی که ستایش رهبر معظم انقلاب را نیز به دنبال داشت و ایشان روز گذشته فرمودند: «من یک تشکّر هم بکنم از برگزار‌کنندگان مجالس عزاداری که تا امروز بحمدالله اکثر [آنها] مراعات کردند؛ حالا شاید بعضی‌ها گوشه‌کنار باشند که مراعات نکرده باشند که به آنها هم توصیه میکنیم مراعات کنند؛ امّا هم برگزار‌کنندگان، هم منبری‌های محترم و مدّاحان محترم مراعات کردند این جهات سلامت را و توصیه‌های ستاد ملّی را که من باز هم [آن را] تأکید میکنم. و امیدواریم ان‌شاءالله خداوند به همه اجر بدهد، مورد توجّه حضرت سیّدالشّهداء (سلام الله علیه‌) قرار بگیرند و این عزاداری‌ها و شوق و شوری که مردم نشان میدهند.»

از هیئتی‌ها غیر از این انتظاری نیست

البته هرچند این میزان رعایت دستورالعمل‌ها توسط هیئتی‌ها در مقایسه با دیگر مراسم‌ها و برنامه‌ها حیرت‌انگیز است اما به طور کلی این اقدام جای تعجب ندارد، چرا که همراهی هیئتی‌ها با کادر درمان از همان روزهای ابتدایی کرونا خود را نشان داد و هیئتی‌ها بودند که در روزهای اوج کرونا به ضدعفونی و گندزدایی معابر پرداختند، هیئتی‌ها بودند که به کمک هم‌وطنان آسیب دیده از کرونا شتافتند و هیئتی‌ها بودند که در همان روزهای ابتدایی با حضور در بیمارستان‌ها در خط مقدم قرار گرفتند و به کمک کادر درمان شتافتند.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار