Navigation Navigation

محتوا محتوا

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان یزد:

دلیل افزایش جهشی آمار مبتلایان کرونا در یزد عدم وجود امکانات تشخیصی بود/ اگر مردم رعایت کنند، چند روز آینده روند ابتلا به کرونا نزولی می‌شود


کمال بیکی گفت: اینکه چرا در یزد یک دفعه آمار جهشی شد این است که امکانات تشخیصی را نداشتیم یعنی قبلا هم این بیماری وجود داشت اما تشخیص داده نمی‌شد.

دکتر کمال بیکی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز با بیان اینکه مهم‌ترین فاکتور پخش نشدن ویروس کرونا ماندن در خانه است، اظهار داشت: دلیل اصلی طولانی شدن روند کروناویروس، به خاطر عدم رعایت بخشی از مردم است که موضوع را جدی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: اگر همه مردم تصمیم می‌گرفتند دو هفته کلا از خانه بیرون نیایند قطعا اوضاع ما اینگونه نبود؛ اوضاعی که ما الان در بندر انزلی و در برخی شهرهای شمالی کشور داریم، دو هفته قبل این طوری نبود.

انتقاد شدید از کسانی که کرونا را جدی نگرفته‌اند

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان یزد گفت: از آن دسته از کسانی که رعایت می‌کنند ممنون و سپاسگذاریم، اما آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند و موضوع را شوخی می‌گیرند باید در سلامت عقل‌شان شک کرد؛ در واقع این افراد، جمعیتی را که نسبت به جامعه خودشان مسئولیت‌پذیری داشتند و رعایت کردند به گروگان گرفتند و باعث طولانی‌تر شدن بیماری آن‌ها شدند.

بیکی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی واقعا خسته است برخی دو هفته است که هنوز خانه نرفته‌اند و در بیمارستان‌ها مانده‌اند و تعداد مراجعات زیاد است و این‌ها همه فقط بخاطر این است که بخشی از مردم خودشان را مقید نکردند که در منزل بمانند و خیلی راحت و بدون واهمه بیرون می‌روند.

وی تأکید کرد: متأسفانه هنوز ترافیک در خیابان‌ها و مغازه‌ها دیده می‌شود در حالی که این‌ها مسئولیت اجتماعی دارد و موجب ضمان است؛ ما همه در یک کشتی نشستیم و حق نداریم زندگی  دیگران را تهدید کنیم.

قائم مقام مؤسسه تحقیقات ژنتیک میبد تصریح کرد: کارد پزشکی که مستقیم با ویروس کرونا درگیر هستند بعضا با مشکلاتی مانند عدم وجود وسایل حفاظت فردی نیرو روبرو هستند و با وجود اینکه از کشف احتکارها سخن گفته می‌شود اما باز هم برخی داروخانه‌ها وسائل حفاظت فردی را به اندازه کافی ندارند و بعضا حتی در بیمارستان‌ها کادر درمانی از این بابت آسیب می‌بینند این در حالی است که کادر پزشکی و پرستاری کشور با جان و دل جان‌شان را کف دست گذاشته‌اند و دارند با این بیماری مقابله می‌کنند.

مدیریت کرونای کشور باید ارتقا پیدا کند

بیکی با تأکید بر اینکه مدیریت کرونای کشور حتما باید ارتقا پیدا کند، بیان کرد: چیزی که ما حس می‌کنیم این است که اختیارات وزیر محترم بهداشت به عنوان فرماندهی ستاد کرونای کشور کافی نیست و خود مسئولین عالی‌رتبه اجرایی کشور باید وسط میدان بیایند و حتی می‌طلبد که نیروهای نظامی و امنیتی نیز وارد میدان شوند و همه تجربیات‌شان را خالصانه وسط بگذارند و از همه امکانات‌شان برای به زانو در آوردن این بیماری استفاده کنند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر باید به مردم هم حواسمان باشد چرا که بخش قابل توجهی از مردم درآمدشان روزمره است و بخصوص در این ایام و بخاطر تعطیلی و کسادی کارشان دارند سختی می‌کشند و لذا چتر حمایتی مردم باید وسیع باشد؛ تعهداتی که آن‌ها به نظام پولی کشور و یا به موجرشان دارند و یا مثلا چک دارند هیچ کدام قابل پیش‌بینی نبوده که محقق نشود و این‌ها دغدغه‌های ذهنی مردم است و این دغدغه‌ها موجب می‌شود که برخی از در خانه ماندن هم اجتناب کنند.

دبیر انجمن تولید کنندگان دارو مواد بهداشتی و غذایی استان یزد اضافه کرد: خوشبختانه دیشب در بیمارستان عیسی‌بن مریم اصفهان یک داروی ضد رماتیسم روی یک بیماری که هیچ امیدی به زنده بودنش نبود تست شد که خوب جواب داد و واقعا در عکس رادیولوژی و حال عمومی بیمار تاثیر شگرفی گذاشت و این یک نقطه امیدواری است که باید مراجع علمی هم آن را تأیید کنند.

بیکی تأکید کرد: هنوز مسائل بهداشتی و پیشگیری و در خانه ماندن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله دو متر از همدیگر، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، در اولویت است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها اشباع است، تصریح کرد: از مردم محترم خواهش می‌کنیم بخاطر مسائل جزئی به مراکز درمانی مراجعه نکنند، این را بگذارند برای کسانی که واقعا بیمار هستند و باید درمان کرونا بگیرند؛ مراکز درمانی به شدت آلوده هستند هم کادر درمان را خسته می‌کنند هم خودشان و هم خانواده را آلوده می‌کنند.

وجود دو نوع ویروس کرونا

این پزشک متخصص گفت: هنوز در مورد اینکه تأثیر گرما چقدر می‌تواند روی نابودی این ویروس تاثیر بگذارد در مجامع علمی اختلاف نظر وجود دارد اما ما انتظار داریم که ان‌شاالله در اردیبهشت این بیماری فروکش کند و از الان تا آن موقع اگر این مسائل را رعایت کنیم حتما وارد فاز مهار خواهیم شد و البته شرطش این است که مسئولیت اجتماعی‌مان را درست انجام دهیم.

بیکی با بیان اینکه بیماری در حال ضعیف شدن است، اظهار داشت: قطعا مرگ‌افزایی این ویروس پایین‌تر آمده است به خاطر اینکه نسل به نسل این ویروس ضعیف‌تر می‌شود؛ از سوی دیگر دو نوع ویروس تشخیص داده شده که نوع L و نوعS  است، هرچند عده‌ای روی این موضوع علامت سئوال گذاشته‌اند اما واقعیت این است که ما در جامعه داریم دو نوع ویروس می‌بینیم، یک نوعی که کشنده است و درصدش خوشبختانه کم شده است، الان بیشترین ویروسی که ما بر اساس رفتارشناسی در جامعه می‌بینم آن ویروس ضعیف است که هم انسان‌ها را نمی‌کشد و مرگ‌زایی‌اش خیلی کم است و ضمن اینکه گرفتاری به این مدل موجب ایمنی نسبت به آن مدل قوی‌تر می‌شود و ما آماری که داریم این است که روز به روز نسبت مرگ‌زایی کرونا دارد پایین می‌آید.

دلایل افزایش جهشی مبتلایان به کرونا در یزد

وی افزود: اینکه چرا در استان یزد یک دفعه آمار بصورت جهشی بالا رفت دو دلیل دارد؛ دلیل اول این است که ما امکانات تشخیصی را نداشتیم یعنی قبلا هم این بیماری وجود داشت اما تشخیص داده نمی‌شد یا تشخیص قطعی داده نمی‌شد اما الان امکان تشخیصی را داریم و به راحتی تشخیص قعطی داده می‌شود.

بیکی اضافه کرد: دلیل دوم این است که بالاخره ابتلای به ویروس کرونا تصاعدی بالا می‌رود یعنی هر یک نفر می‌تواند چندین نفر را مبتلا کند که عددهای مختلفی از 2 نفر تا 4 نفر را گفته‌اند، بر اساس این محاسبات جمعیتی که درگیر این بیماری می‌شوند به ازای هر 7.4 روز دو برابر می‌شود و قابل انتظار بود که در یزد هم مبتلایان افزایش یابند؛ اما داریم به دوره پیک نزدیک می‌شویم و در چند روز آینده روند نزولی می‌شود.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار