Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد:

رونق تولید در روستاها روند مهاجرت به شهرها را معکوس کرده است


سید جمال سجادی پور گفت: غفلت از واحدهای خرد و توجه به واحدهای بزرگ باعث تخلیه روستاها شد اما پس از تمرکز بر روی واحدهای خرد در روستاها شاهد معکوس شدن این روند هستیم.

به گزارش خبرنگار یزدامروز؛ سید جمال سجادی پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات که به مناسبت سالروز تشکیل جهادسازندگی برگزار شد گفت: جهاد سازندگی با شعار رسیدگی به مناطق محروم  در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۵۸  به فرمان معمار کبیر انقلاب تاسیس شد و سپس این نهاد در سال ۱۳۷۹ با تصویب مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه جهاد کشاورزی تغییر نام داد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان یزد شعار امسال این سازمان را «کشاورزی ، جهش تولید و امنیت غذایی» بیان کرد و اظهار داشت: در شرایطی که ضرورت امنیت غذایی جامعه امروز بیش از هر زمانی در جنگ تمام عیار اقتصادی احساس می شود شاهد پیشرفت هایی مطلوب، در حوزه ی تولید محصولات اساسی کشاورزی ، دام ، طیور ، آبزیان ، صنایع تبدیلی همچنین توسعه کشت محصولات کم آب بر و استراتژیک، با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری به ویژه در استان یزد هستیم.

سجادی پور در ادامه با اشاره به محدودیت های منابع آبی استان اظهار داشت: خوشبختانه علی رغم این محدودیت‌ها، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع و امکانات و علمی کردن بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده و در این حوزه حرکت کردیم.

رتبه نخست یزد درکشور در زمینه تولید گوجه فرنگی گلخانه ای

وی از رشد سه برابری اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: در پایان سال 91 بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سیستم مجهز شده بود و در حال حاضر این میزان 3 برابر شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به  بیان وضعیت کشت های گلخانه‌ای استان پرداخت و ابراز داشت: کشت های گلخانه ای در مجموع 30 درصد از تولیدات کشاورزی را شامل می شود  و بالغ بر 14 درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در خصوص مصرف آب نیز کمتر از 4 درصد آب بخش کشاورزی را مصرف می‌کند.

سجادی پور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 15 محصول گلخانه‌ای شامل انواع سبزی، سیفی، گیاهان دارویی و ... در گلخانه‌های استان کشت می‌شود گفت: استان یزد در زمینه تولید گوجه فرنگی گلخانه‌ای جایگاه نخست و در زمینه تولید خیارسبز گلخانه‌ای رتبه دوم کشور را در اختیار خود دارد البته محصولات دیگری نیز نظیر فلفل، بادمجان، آلوئه ورا و گیاهان دارویی هم در گلخانه های استان تولید می شوند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان در خصوص اقدامات دستگاه متبوعش در زمینه تولید نشاء در یزد ابراز داشت: ظرفیت تولید نشاء محصولات گلخانه ای در استان از مرز 100 میلیون گذشته که در حدود 40 میلیون نشاء مصرف داخلی داشته و مابقی به سایر استان ها صادر می‌شود.

احداث اولین گلخانه تولیدات علوفه‌ای در یزد

وی از احداث اولین گلخانه تولیدات علوفه‌ای در استان خبر داد و اظهار داشت: این گلخانه به مساحت 90 هزار مترمربع در شهرستان مروست راه اندازی خواهد شد و ظرفیت تولیدات علوفه ای ما را از 60 تن درهکتار در فضای باز به 600 تن در هکتار افزایش داده و زمینه وابستگی کشور به واردات نهاده‌های دامی را به صورت چشمگیر کاهش خواهد داد.

سجادی‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگزینی  دام های پر تولید به جای دام های کم بازده گفت: در سال گذشته بالغ بر 11 هزار راس دام‌های سبک پر تولید در استان افزایش جمعیت داشته که نقش بسیار زیادی در سرانه تولید شیر دارد.

وی افزود:  800 هزار راس دام سبک در استان وجود دارد که 50 درصد آن‌ها گوشتی و 50 درصد شیری هستند

و با جایگزین دام‌های نژادهای برتر می توان  شاهد افزایش ده برابری در تولید شیر و 3 برابری در تولید گوشت قرمز بود.

رونق تولید در روستاها روند مهاجرت به شهرها را معکوس کرده است

سجادی پور در خصوص تاثیر اقدامات جهاد کشاورزی استان در رونق اشتغال مناطق روستایی نیز ابراز داشت:  در برهه ای از زمان به موضوع کشاورزی در استان توجه کمتری صورت گرفت و غفلت از واحدهای خرد و توجه به واحدهای بزرگ باعث تخلیه روستاها شد به نحوی که امروزه جمعیت ساکن روستایی کمتر از15 درصد است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان تصریح کرد:  اما پس از تمرکز بر روی واحدهای خرد و رونق تولید در روستاها شاهد معکوس شدن این روند هستیم به نحوی که علی رغم اینکه اولویت های استان در خصوص اشتغال صنعت،گردشگری،خدمات و .... بوده و کشاورزی در رده های پایین تری قرار دارد در بحث جذب تسهیلات اشتغال زایی توانستیم 70 درصد منابع را جذب کنیم در حالی که سهم ما تنها 46 درصد بود بنابراین این موضوع نشان می دهد در این بخش سرمایه گذاری هایی جدی صورت گرفته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: به طور نمونه در حالی که دامداری بخش ندوشن در حال نابودی بود اما امروز با حمایت از این بخش شاهد تولید روزانه 20 تن شیر هستیم  و یا در خاتم احداث بالغ بر 10 هزار هکتار گلخانه برای حداقل 7 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت یک میلیون و 250 هزار تنی صنایع تبدیلی استان یزد گفت: مجموع ظرفیت صنابع تبدیلی استان در سال 92 نزدیک به 430هزار تن بوده و این  ظرفیت ر حال حاضر  رشد خوبی داشته است ضمن اینکه در سال گذشته 42 واحد صنایع تبدیلی به ظرفیت 166 هزات تن در سطح استان با اشتغالزایی 837 نفر به بهره برداری رسیده که ظرفیت جذب ماده خام آنها بالغ بر 265 هزار تن بوده است.

وجود 114 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان یزد

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به  114 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان با ظرفیت تولید یک میلیون و 725 هزارتن اذعان داشت: از این میزان نزدیک به 400هزار تن به تولیدات دامی، 540 هزار تن به محصولات گلخانه‌ای و 700 هزار تن به تولیدات زراعی و باغی اختصاص دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش میزان خسارت کرونا به بخش کشاورزی را بالغ بر۲۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:  بالاترین میزان خسارت با مبلغ ۴ میلیارد و یکصد میلیون تومان به بخش مرغ گوشتی و سپس به واحدهای تولیدکننده گوشت قرمز  با مبلغ  ۱۲.۵میلیارد تومان اختصاص دارد.

افتتاح ۴۶ پروژه سرمایه گذاری در یزد

سجادی پور درپایان از افتتاح ۴۶ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰۳ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و بیان کرد: ۱۹۲ میلیارد ریال از این میزان سرمایه گذاری دولتی و بقیه منابع بانکی و آورده سرمایه گذاران بوده و ۲۸ پروژه  نیز مربوط به حوزه آب و خاک از جمله سیستم‌های نوین آبیاری است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار