Navigation Navigation

محتوا محتوا

انتقادشدید نرگس آبیار نسبت به تخریب بافت های تاریخی شاهدیه:

متاسفانه برخی در شاهدیه بافت تاریخی را مایه ننگ خود می دانند/ساخت «مستندابرندآباد» در آینده ای نزدیک


کارگردان یزدی با انتقاد از بی توجهی برخی ازمردم شاهدیه نسبت به بافت تاریخی گفت: عده‌ای نسبت به پیشینه و تمدن خود در این شهر ناراضی بوده و آن را باعث ننگ و خجلت خویش می‌پندارند.

 به گزارش خبرنگار یزد امــــــروز؛ نرگس آبیار در 19 امین همایش یزدشناسی ضمن ابراز خرسندی از حضوردراین همایش گفت: خوشحالم که برای اولین بار در شاهدیه چنین همایشی برگزار می‌شود .

وی فرهنگ و آثار باستانی را دو مقوله وابسته به هم دانست و اظهار داشت: من امروز نمی‌خواهم از تمدن بی‌نظیر شاهدیه، از حسینیه‌های فاخر این شهر که بعضاً قدمتی 900ساله دارند و متأسفانه در اثر سهل‌انگاری به ویرانه تبدیل‌شده‌اند سخن بگویم بلکه می‌خواهم از مشقت‌ها و سختی‌های گذشتگان خود در این منطقه برای ساخت چنین بافت فاخری سخن بگویم. بافتی که متأسفانه هر دفعه که به یزد مراجعه می‌کنم قسمتی از آن در اثر سهل‌انگاری تخریب و به ویرانه مبدل شده است.

کارگردان یزدی شیار143 افزود: پدران ما درگذشته با بنا کردن خانه‌ها بر روی تلی از خاک، تنها بافت طبقه‌بندی‌شده در کویر را شکل دادند اما متأسفانه امروزه برخی نسبت به این اثر فاخر بی‌تفاوت هستند .

وی با انتقاد از بی توجهی برخی ازمردم شاهدیه  نسبت به بافت تاریخی گفت: عده‌ای نسبت به پیشینه و تمدن خود در این شهر ناراضی بوده و آن را باعث ننگ و خجلت خویش می‌پندارند چراکه زندگی مدرنیته چنان آنان را در خود غرق کرده که نسبت به اصالت و فرهنگ خود دل‌زده بی‌تفاوت شده‌اند.

آبیار با اشاره به دوران کودکی خود اضافه کرد: وقتی از تهران به یزد می‌آمدیم و وارد روستاهای این منطقه می‌شدیم فکر می‌کردم در دنیای اساطیری پا گذاشته‌ام .آن کوچه‌باغ‌های زیبا،آثار فاخر باستانی،هماهنگی چشم‌نواز تل خاک و باغ‌های سرسبز کجا رفته و چرا نسبت به تخریب آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهید؟

کارگردان ارزشی کشورمان ادامه داد: متأسفانه شهردار قبل، کمر به قتل این آثار بسته بود و چنان به تخریب این آثار دست زد که بنده شخصاً به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و از ایشان درخواست کردم این مسئله را پیگیری کنند.

مستندساز فرهیخته کشور با اشاره به سبک و سیاق عزاداری در شاهدیه گفت: پدر من داننده بود و من سفرهای زیادی را با ایشان بودم اما هیچ کجای ایران سبک و سیاق عزاداری در یزد و به‌ویژه شاهدیه را ندارد البته درگذشته برخی سبک‌ها مثل حمل تخته بر دوش و گردش به دور تل‌های خاکی و تعزیه‌خوانی منحصربه‌فرد بود که امروزه یا به فراموشی سپرده‌شده و یا در حال فراموشی است .

وی با انتقاد شدید از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و تخریب بناهای باستانی خطاب به مسئولان استان گفت: از شما خواهش می‌کنم جلو این تخریب‌ها را بگیرید و در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مردم در خصوص ارزش این بافت‌ها کوشا باشید چراکه امروز بخش وسیعی از این بافت‌ها یا جایگاه معتادان شده و یا به دست مهاجرین افتاده که آنان نیز قدردان و دلسوز فرهنگ غنی این منطقه نیستند.

آبیار در پایان ضمن تشکر از شهردار شاهدیه خطاب به مردم این شهر گفت: در جهانی که امروز چنان برای میراث تاریخی ارزش قائل است که اگر یک دیوار کاه‌گلی بیابد دور آن را شیشه می‌کشد و برایش تاریخ و تمدن جعلی می‌سازد قدردان این میراث گران‌بها باشید و در حفظ آن بکوشید.

مستندساز یزدی در قول داد درآینده ای نزدیک ساخت «مستند ابرندآباد» را کلید بزند.






آخرین اخبار آخرین اخبار