Navigation Navigation

محتوا محتوا


هر دم از این باغ بری می‌رسد!


یکی از اصلاح‌طلبان و حامیان برجام در مطلبی با عنوان «قرارداد ترکمنچای و امضای برجام جزو افتخارات تاریخ معاصر هستند»! آورده: در ایران کسانی که مخالف امضای برجام توسط دولت روحانی هستند همیشه آن را به ترکمنچای تشبیه کرده و ننگین می‌دانند.

یزدامروز؛ یکی از اصلاح‌طلبان و حامیان برجام در مطلبی با عنوان «قرارداد ترکمنچای و امضای برجام جزو افتخارات تاریخ معاصر هستند»! آورده: «در ایران کسانی که مخالف امضای برجام توسط دولت روحانی هستند همیشه آن را به ترکمنچای تشبیه کرده و ننگین می‌دانند آنان بیشتر متاثر تاریخ‌نویسی دوران پهلوی بوده و از دید آن تاریخ‌نویسی به ترکمنچای می‌نگرند اما باید گفت که هر دو آن اسناد، جزو افتخارات  کشور بوده.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر درایت و کفایت بزرگمردی چون قائم مقام فراهانی و کوشش‌های او در زمان عقد ترکمنچای نبود، امروزه کشوری بنام ایران کنونی نمی‌ماند از این لحاظ تیم وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی شبیه همان تیم قائم مقام فراهانی عمل کردند...»

اما در رابطه با این مطلب که با شوق و ذوق در برخی از رسانه‌های دولتی استان نیز باز نشر داده شده، چند نکته قابل توجه است:

1-اینکه حامیان برجام به این نتیجه رسیده‌اند که برجام هم چیزی در حد ترکمنچای است، از جهتی اتفاق مبارکی است. چرا که بعد از گذشت سال‌ها از انعقاد قرارداد ننگین ترکمنچای، حالا دیگر همگان می‌دانند در آن قرارداد، منافع ملی کشور قربانی بی‌کفایتی دولت‌مردان وقت شد. در جریان برجام نیز منافع ملی ایرانیان قربانی بی‌کفایتی و بازی‌های سیاسی امثال روحانی و ظریف شد. واقعیتی که خود جواد ظریف نیز در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به نوعی به آن اذعان کرده بود.

2-اینکه چرا حامیان برجام به چنین دیدگاهی رسیده‌اند که خودشان آشکارا برجام را ترکمنچای می‌دانند؛ به این دلیل است که در طول دو سال گذشته بعد از نهایی شدن برجام، این توافق نه تنها هیچ دستاوردی برای کشور نداشته بلکه شاهد تحریم‌های مکرر کشور بعد از آن نیز بوده‌ایم. همچنین امتیازهای سنگینی که دولت روحانی به دشمنان مردم ایران در قبال برجام داد، چیزی نیست که قابل انکار باشد. لذا دستان خالی حامیان برجام در دفاع از آن، آن‌ها را واداشته تا اذعان کنند که برجام چیزی است شبیه ترکمنچای.

3-حامیان برجام، حال که متوجه شده‌اند، برجام چیزی بهتر از ترکمنچای نیست، در تلاش هستند تا اثبات کنند که اصلا ترکمنچای، قرارداد خوبی بوده و آن را جزء افتخارات کشور عنوان ‌کنند! این در حالی است که هرچند در سال‌های انعقاد ترکمنچای، افرادی در دولت آن زمان که منافع شخصی‌شان را در این معاهده می‌دیدند، از آن دفاع می‌کردند؛ اما گذشت زمان واقعیت‌ها را روشن کرد و حال بعد از گذشت سال‌ها از آن رخداد، هیچ کس نمی‌پذیرد که ترکمنچای افتخار بوده است. اتفاقی که در رابطه با برجام هم خواهد افتاد و حتی اگر امروز کسانی به خاطر منافع حزبی و سیاسی از این توافق ننگین به عنوان افتخار یاد می‌کنند؛ یقینا گذشت زمان واقعیت‌ها را بیش از پیش روشن خواهد کرد و در آینده شاهد خواهیم بود که هیچ کس حاضر نیست ننگ برجام را بپذیرد. لذا اینکه حامیان برجام تلاش می‌کنند برای تطهیر برجام، ترکمنچای را هم تطهیر کنند، یقینا به نتیجه نخواهند رسید؛ چرا که از زمان انعقاد ترکمنچای سال‌ها گذشته و واقعیت‌ها برای مردم آشکار شده است. واقعیت‌هایی که در آینده درباره برجام نیز برای مردم بیش از پیش آشکار خواهد شد.






آخرین اخبار آخرین اخبار