Navigation Navigation

محتوا محتوا

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

از دست رفتن توان هسته‌ای؛دستاورد مهم برجام/ دیپلماسی ضعیف نتیجه عدم حاکمیت روحیه انقلابی بر مسئولان است


عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گاه فواید بر جام در برابر هزینه‌هایی که برای کشور داشت نتوانست آن‌ها را جبران کند بنابراین مهمترین دستاورد برجام از دست رفتن توان هسته‌ای ما بود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یزدامروز؛ مهم‌ترین عملکرد دولت در عرصه دیپلماسی را توافق‌نامه بر جام دانست و گفت: هرچند دولت یازدهم برای دستیابی به این توافق امتیازات فراوانی را به‌طرف غربی داد اما با همه این اقدامات امروز شاهد برجامی هستیم که هیچ فایده‌ای برای کشور نداشته است.

از دست رفتن توان هسته‌ای؛ دستاورد مهم برجام 

محمد صالح جوکار با اشاره به نقض مکرر بر جام توسط آمریکائی‌ها به بهانه‌های مختلف و شعار اتحادیه اروپا مبنی بر پایبندی طرفین در مسئله بر جام اظهار داشت: متأسفانه برخی در کشور شجاعت آن را ندارند که متن بر جام را منتشر کنند اما مسلم این است هیچ‌گاه فواید بر جام در برابر هزینه‌هایی که برای کشور داشت نتوانست آن‌ها را جبران کند بنابراین مهمترین دستاورد برجام از دست رفتن توان هسته‌ای ما بود.

جوکار در ادامه بیان کرد: متأسفانه برای اینکه تمامی زمینه‌های دیپلماسی خود را به بر جام معطوف کردیم نتوانستیم حتی تعاملات خوبی با دنیا نظیر کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و حتی کشورهای همسایه داشته و دیپلماسی عینی و انقلابی داشته باشیم.

تعامل با آمریکا تجربه تلخی برای داشت

وی تأکید کرد: فکر کردیم اگر با امریکا رابطه برقرار کنیم مسائل دیگر هم حل‌شدنی است که البته این‌یک تجربه بسیار تلخ برای ما بود و نشان داد تعامل با آمریکا نتیجه‌ای جز زیاده‌خواهی بیشتر آنان ندارد و حتی نمی‌توان به حمایت جسته‌وگریخته اروپایی‌ها هم دل‌خوش بود چراکه آنان هرگز منافع خود را به ما گره نزده و اگر منافع مشترکشان با آمریکائی‌ها به خطر بیفتد پشت ایران را خالی خواهند کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس نهم خاطرنشان کرد: امروز فرصت‌های زیادی در دنیا را از دست دادیم چراکه آن‌قدر خود را در عرصه دیپلماسی ضعف نشان داده و در موضع قراردادیم که حتی چند کشور کوچک در منطقه که عددی به‌حساب نمی‌آیند به ائتلاف عربی- عبری عربستان می‌پیوندند و روابط خود را با ما قطع می‌کنند که همه این‌ها ناشی از کمبودهای دیپلماسی است.

سفارت خانه های ما نتوانستند وظیفه خود را به درستی انجام دهند

جوکار در ادامه به نقش ارزنده سفارتخانه‌ها در کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: سفارتخانه‌ها نقش مهمی در تبادلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هر کشور دارند که متأسفانه سفارتخانه‌های ما در این چهار سال به دلیل برخی مسائل داخلی در حوزه سیاست خارجی نتوانستند وظیفه خود را به‌درستی انجام داده و در انتقال پیام انقلاب، استقلال سیاسی کشور، شفاف‌سازی بسیاری از مسائل در آن کشورها و تبادلات تجاری اقتصادی، سیاسی، دفاعی و فرهنگی نقش ارزنده‌ای ایفا کنند.

نماینده سابق مردم یزد اضافه کرد: اگر با دنیا تعامل خوبی داشتیم امروز می‌توانستیم تحریم‌های آمریکائی‌ها را زیر سؤال برده و پایه‌های آن را سست بکنیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای کشور و تأثیرگذاری ایران بر معادلات منطقه به دلیل برخورداری از قدرت نفوذ بالا گفت: امروز دستگاه دیپلماسی کشور نتوانسته از این امتیازها استفاده لازم را ببرد چراکه اگر چنین اتفاقی افتاده بود و رایزنان ما سفارتخانه‌ها در بحث بازاریابی محصولات یا انتقال فناوری‌های نوین به کشور استفاده بهتری برده بودند قطعاً وضعیت امروز کشور وضعیت درخشان‌تری بود.

 دیپلماسی ضعیف نتیجه عدم حاکمیت روحیه انقلابی بر مسئولان  

وی دیپلماسی ضعیف را ناشی ازعدم حاکمیت روحیه انقلابی بر مسئولان عنوان کرد و اظهار داشت: همان‌گونه که دولت در عرصه انتخابات دست به فعالیت‌های گسترده می‌زند باید در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی نیز فعال باشد و فعالیت‌هایش را به‌گونه‌ای انجام دهد که کشورهای دیگر را به سمت خود جذب کنیم نه آنکه با کرنش سیاسی در منطقه؛ از قدرت خود کاسته و هزینه‌های کشور را افزایش دهد.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار