Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد مطرح کرد

وجود درک بین المللی در جامعه محلی یزد


محسن عباسی جامعه محلی یزد از فهم و درک بین المللی برخوردار بوده و مردم بافت تاریخی در مدیریت بافت تاریخی و حفاظت از آن جلوتر از مدیران شهری حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار یزدامروز، محسن عباسی هرفته در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات استان یزد با بیان اینکه با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد فرصتی برای معرفی این شهر به جهانیان فراهم آورد گفت: این اتفاق مهم ارتباط ما با نمایندگان یونسکو را بهبود بخشید و سعی شد تا این مهم تقویت شود به گونه ای که در حال حاضر یزدی ها یکی از مدعوین ثابت جلسات و نشست‌های یونسکوهستند.

آثار اقتصادی ثبت جهانی یزد

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با اشاره به آثار اقتصادی ثبت جهانی این شهر اظهار داشت: با توجه به ضرورت مرمت و احیای بافت تاریخی این اتفاق باعث شد تا کارگاه‌های زیادی در زمینه مرمت آثار تاریخی راه اندازی شوند و ظرف این مدت در حدود هزار بنا مرمت و احیا شود.

وی افزود:رقم سرمایه گذاری برای این هزار بنا نزدیک به هزار میلیارد تومان است که 750 بنای آن توسط بخش خصوصی و 250 بنای آن توسط دولت مرمت شده است.

عباسی هرفته با بیان اینکه دولت برای ترغیب بخش خصوصی تسهیل ‌گری کرده است ابراز داشت: این حجم از سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی آن هم در شرایط اقتصادی فعلی گواه این مطلب است که این حوزه برای سرمایه گذاری دارای جذابیت بوده وباید از ان حمایت شود.

سخنگوی شورای شهر یزد در ادامه از فعالیت کارگاه‌های متعدد تولید خشت در یزد خبر داد و ابراز داشت: خوشبختانه بیش از آنچه به یونسکو متعهد شده ایم بناهای مرمتی خشتی در یزد وجود دارد و در این زمینه بسیار خوب عمل شده است.

اقدامات فرهنگی در بافت تاریخی یزد

عباسی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اقدامات فرهنگی در بافت تاریخی یزد گفت:یکی از مواردی که جزو تعهدات ما به یونسکوست افزایش سطح کیفی فرهنگی بافت است و این اقدام هم برای ساکنان و هم گردشگران لحاظ شده است.

وی افزود: اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری اعم ازبرگزاری جشنواره های مختلف،مسابقات ورزشی،آموزش شهروندی در قالب نمایش فیلم و پخش بروشور قبل ازبحث کرونا توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد مبین اهمیت این موضوع بوده و کارهای منحصر در این خصوص به خوبی صورت گرفته است البته جامعه محلی یزد از فهم و درک بین المللی برخوردار بوده و مردم بافت تاریخی در مدیریت بافت تاریخی و حفاظت از آن جلوتر از مدیران شهری حرکت می‌کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد رونق اقتصادی در بافت تاریخی، راه‌اندازی کارگاه‌های مرمتی و حضور بیشتر توریست‌ها را از جمله دستاوردهای ثبت جهانی یزد دانست.

عباسی احیای زندگی در بافت تاریخی را شاه کلید امنیت این منطقه برشمرد و اظهار داشت: با بازگشت زندگی اصلی یزدی و رونق به بافت تاریخی خود به خود امنیت کامل نیز بر این منطقه حاکم خواهد شد و تحت تاثیر همین فضاست که شاهد خروج اتباع بیگانه از بافت تاریخی و ورود آنها به مناطق ارزانتر شهر هستیم.

ترافیک، مهمترین چالش پیش روی بافت تاریخی یزد 

عضو شورای شهر یزد مهمترین چالش پیش روی بافت تاریخی را ترافیک دانست و ادامه داد: مسائل اجتماعی حوزه ترافیک بسیار پیچیده بوده و باید قراردادی با مشاور علوم اجتماعی در خصوص تبعات اجتماعی طرح‌های ترافیکی تنظیم کنیم که امیدواریم در مدت مشخص به راه حلی در زمینه حل ترافیک بافت تاریخی یزد برسیم.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار