Navigation Navigation

محتوا محتوا

یادداشت/

گذری بر ویژگی های محیط زیست استان یزد


استان يزد با وسعتي حدود 74500 کيلومترمربع، در بخش مرکزي فلات ايران واقع و اقلیم گرم و خشک آن که در بر دارنده میکروکلیمای سرد و مرطوب در ارتفاعات مرکزی است منجر می شود تا تنوع زیستی غنی و شگفت انگیزی در زیستگاه های استان شکل گیرد.

به گزارش یزدامروز، استان يزد با وسعتي حدود 74500 کيلومترمربع، در بخش مرکزي فلات ايران واقع و قلمرو وسيعي از استان از نظر تقسيمات اقليمي، زير پوشش اقاليم خشک و فراخشک قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی ویژه استان یزد آن را در محل تلاقی ناحیه رویشی ایران-تورانی و زاگرس قرار می دهد. همچنین اقلیم گرم و خشک آن که در بر دارنده میکروکلیمای سرد و مرطوب در ارتفاعات مرکزی است منجر می شود تا تنوع زیستی غنی و شگفت انگیزی در زیستگاه های استان شکل گیرد.

ساختار طبيعي و اکولوژيکي خاص استان، وجود تنوع از نظر پستي و بلندي و تراکم ارتفاعات، وجود گستره‌هاي کويري در مجاورت گره‌هاي کوهستاني، تنوع ژئومرفولوژيکي و ويژگي‌هاي اقليمي، مجموعا شرايطي را در پهنه استان بوجود آورده‌ که حاصل آن فقر منابع آب زيرزميني، بالابودن تبخير، وزش بادهاي شديد و حرکت شن‌هاي روان و سرانجام فقر پوشش گياهي است.  تغییرات ارتفاع از حداقل 850 متر در اطراف ریگ زرین تا حداکثر 4075 متر در قله شیرکوه باعث ایجاد 3 بوم سازگان کویری - بیابانی ، مرتعی و جنگلی در سطح استان گردیده است .

 کوهستان شیرکوه نیز با تنوع گیاهی بالای 875 گونه نمونه ای از تنوع گیاهی بالای استان می باشد. همچنین شیرکوه به عنوان تله جانوری بعد از عصر یخبندان گونه هایی از ناحیه هیرکانی و زاگرسی را درخود جای داده است.  گونه هایی که در عصر یخبندان برای فرار از سرما به سمت کویرها آمدند و پس از آن نتوانستند به زیستگاه خود برگردند و به سمت ارتفاعات که دارای آب و هوای مناسب تری بودند مهاجرت کردند.  گونه زیبا موش از این دسته است.

 ثبت حضور تعداد 60 پستاندار، 243 پرنده،52 خزنده و بیش از 875 گونه گیاهی گواهی بر این مدعاست.

استان یزد مامن زیست گونه های با ارزش های حفاظتی مانند پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، کاراکال، روباه شنی و شاه روباه لاک پشت مهمیز دار، گورخر، گربه پالاس، عقاب طلایی، شاهین، بحری، بالابان، هوبره، آهو و جبیر  است.

 وجود جمعیت های قابل توجهی از کل و بز و قوچ و میش و ثبت رکورد های جهانی دلیلی بر غنای زیستی زیستگاه های استان یزد است. حضور خرس قهوه ای در جنگلهای باغ شادی شهرستان خاتم از یک سو و از سوی دیگر شاهد گونه های خاص کویری مانند جبیر و آهو هستیم. حضور رودک عسلخوار در استان گواه دیگری بر غنای زیستی استان است.

انجام پروژه های تکثیر و پرورش و احیای جمعیت های در معرض انقراض و معرفی مجدد آن ها به زیستگاه های طبیعی در خصوص گونه های گورخر آسیایی و گوزن زرد ایرانی گام های بلندی برای بهبود تنوع زیستی استان می باشد.

درراستای حفاظت از ذخائر ژنتیکی و غنای زیستی و براساس معیارهای علمی و جهانی حدود 1/15 درصد زیستگاه های استان تحت مدیریت و حفاظت مستقیم حفاظت محیط زیست قرار دارد که مساحتی بالغ بر 1275078 هکتار می باشد.

استان يزد داراي 1 پارک ملي (سياه‌كوه)، 4پناهگاه حيات وحش (بوروئيه خاتم، دره‌انجيراردکان، شیرکوه و کمکی)، 4  منطقه حفاظت شده (کوه بافق، جنگل باغ ‌شادي خاتم، كالمند بهادران ، سياه‌كوه اردكان)، 5منطقه شکار ممنوع (مرور ميبد، آريز بافق، جنگل باغ شادي خاتم، كفه تاغستان ابركوه، قره تپه خاتم) و يک اثر طبيعي ـ ملي (سرو ابركوه) مي‌باشد.

وجود زيستگاه‌هاي حيات وحش و تنوع جانوري و گياهي، جاذبه‌هاي طبيعي و امكان توسعه صنعت اكوتوريست و طبيعت‌گردي در استان، وجود نمونه‌هاي منحصر به فرد از اكوسيستم طبيعي در استان و وجود جنگل‌هاي طبيعي با درختان نادر و ديرزيست به‌عنوان ذخاير ژنتيکي، از جمله قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي محيط زيست طبیعی استان به حساب مي‌آيند.

نیره پورملائی

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار