Navigation Navigation

محتوا محتوا

برخورد با خروج آرد از چرخه؛ امروز دیر؛ فردا بی نتیجه؛

گندم چندنرخی و آردی که سر از گاوداری‌ها برون می آورد/موجودی گندم استان یزد در بهترین شرایط


فروش آرد به گاوداری ها و مرغداری ها؛ ماجرایی که بی شک از نبود نظارت نشأت می گیرد و به نابسامانی در بازار آرد و نان ختم می شود.

به گزارش یزدامروز، حدود 80 درصد نهاده‌های دامی مورد استفاده در کشور وارداتی هستند با افزایش نرخ دلار قیمت این نهاده‌ها نیز افزایش پیدا کرد. با افزایش قیمت نهاده‌ها بحث جایگزینی نهاده‌های دامی وارداتی با تولیدات داخلی بیش از گذشته داغ شد. در این میان گندم به عنوان غلاتی که چند سالی است در تولید آن به خوداتکایی رسیده‌ایم به عنوان یکی از جایگزین‌های نهاده‌های دامی مطرح شد، موضوعی که برخی آن را به عنوان یکی از دلایل خروج گندم از مسیر فروش دولتی عنوان می‌کنند.

اما این همه ماجرا نیست و این روزها از گوشه وکنار، اینکه کامیون حمل آرد نانوایی ها سر از گاوداری ها و مرغداری ها درمیآورد هم خبر ساز شده است، ماجرایی که بی شک از نبود نظارت نشأت می گیرد و به نابسامانی در بازار آرد و نان ختم می شود.

***خروج آرد از چرخه اصلی مصرف با سابقه طولانی!

حمید پایدارمدیرعامل شرکت غله استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا درخصوص فروش آرد خارج از چرخه توزیع و فروش به دامداران و مرغداری ها اظهار کرد: اینکه ارد از چرخه اصلی مصرف خارج شود سابقه طولانی چند دهه دارد و دلیل آن نرخ مصرفی و یارانه ای که دست مصرف کننده می رسد به طوری که نرخ یارانه ای بسیار پایین تر از نرخ بازار رقابتی و آزاد است و به همین خاطر احتمال تخلف همیشه وجود دارد.

پایدار افزود: استان یزد به دلیل اینکه به عنوان یکی از قطب های دامپروری کشور شناخته می شود و شرایط ایده عالی در نهاده های دامی وجود ندارد احتمال خروج ارد از چرخه اصلی خود وجود دارد ولی این اتفاق در چند وقته اخیر به دلیل راه اندازی سامانه نظارتی برخط که بر اساس مصوبه هیئت وزیران انجام شد کمتر شاده این پدیده هستیم.

***کارخانجات آرد یزد حتی یک کیلو هم کسری گندم ندارند

وی با بیان اینکه نظارت و جلوگیری از خروج ارد از چرخه اصلی وظیفه سازمان صنعت معدن و تجارت است ادامه داد: باراه اندازی سامانه نظارت توزیع آرد، اینکه پیمانکار در چه زمانی و ساعتی و از کدام کارخانه آرد را تحویل نانوایی ها می دهد دقیقا مشخص است اما اگر در این خصوص تخلفی هم دیده شود؛ ضمن تشکیل پرونده برای فرد متخلف، برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شود.

مدیرعامل شرکت غله استان یزد با بیان اینکه کارگروهی با عنوان «نظارت بر گندم و ارد» در استان یزد تشکیل شده است ابراز کرد: برای اولین بار در ده سال اخیر در اردیبهشت امسال همه گندم دولتی که در اختیار بخش خصوصی و کارخانجات ارد بود را به صفر رساندیم و خوشبختانه هیچکدام از کارخانجات حتی یک کیلو هم کسری گندم نداشتند.

***تخلفات در حوزه توزیع آرد یزد موردی است

پایدار تاکید کرد: در حوزه نظارت بر گندم هر ماهه سیلوهای گندم با استفاده از دستگاه های سطح سنج و بصورت انلاین رصد می شوند اما در حوزه آرد اگر تخلفی هم باشد اصلا سازماندهی شده نیست و بصورت موردی اتفاق می افتد اما در سایر استان ها علائمی از تخلفات گسترده وجود دارد .

این مسئول با بیان اینکه سرانه های مصرف آرد یارانه ای استان یزد نشان دهنده این است که معضل خاصی در خروج آرد از جرخه اصلی نداریم عنوان کرد: وقتی سرانه مصرف آرد یارانه ای نوع یک حاصل از گندم 665تومانی 6 کیلو است و سرانه مصرف آرد یارانه نوع دو حاصل از گندم 900 تومانی 2کیلو است یعنی اگر عرضه ای هم خارج از شبکه و چرخه اصلی صورت گرفته بسیار کم و موردی است.

 

***سرانه مصرف شاخصی برای تشخیص توزیع آرد در یزد

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شاخص خوبی برای تشخیص توزیع آرد است گفت: این شاخص در هرشهرستان متفاوت است و اگر هم توزیع خارج از چرخه هم باشد مربوط به شهرستان هایی است که سرانه مصرف بالایی دارند.

مدیرعامل شرکت غله استان یزد یکی از مشکلات توزیع آرد را سه نرخی بودن گندم دانست و تصریح کرد: هر گاه کالایی دو نرخ و یا چند نرخی شود امکان تخلف و خروج آن کالا از چرخه بالا می رود که متاسفانه گندم در حال حاضر سه نرخی است که شرایط بدی را ایجاد می کند.

پایدار گفت: گندم یارانه نوع یک با نرخ 665 تومان، گندم یارانه ای نوع دو با نرخ 900 تومان و گندم صنف و صنعت با نرخ 2700 تومان است که این اختلاف قیمت مطمئنا باشد بروز برخی تخلفات می شود منتها این مشکلات در استان یزد کمتر دیده می شود.

***استان یزد در بهترین شرایط از لحاظ موجودی گندم

وی با بیان اینکه پیشنهادمان به نمایندگان استان یزد این است که طرحی را برای تک نرخی یا حداقل 2 نرخی شدن به مجلس ببرند اذعان کرد: استان یزد در بهترین شرایط از لحاظ موجودی گندم قرار دارد و با توجه به سامانه ای شدن تامین آرد استان، دسترسی نانوایان به آرد با سهولت انجام می شود به گونه ای نانوا در هرزمان بصورت آنلاین می توان ارد مورد نیاز خود را خریداری کند .

پایدار در پایان خاطرنشان کرد: با هماهنگی استانداری در صدد هستیم سقف خرید آرد را در استان یزد افزایش دهیم به شرط اینکه کنترل شده باشد و چرخه خارج نشود.

هر چند به اظهار مسئولان نبود فاصله بین سرانه مصرف با میران توزیع آرد برابری می کند اما آنچه مسلم اینکه بروز پدیده هایی چون خروج آرد و گندم از چرخه توزیع، اگر امروز در کشور کنترل نشود فردا تصمیم گیری ها بی نتیجه خواهد ماند و نابسامانی بازار آرد و نان به عنوان یکی از اساسی ترین کالاهای مورد نیاز مردم دردسرساز خواهد شد.






آخرین اخبار آخرین اخبار