نمایش
خرید ایرباس۳۲۰ با ۲ برابر قیمت!/ ایرباس ۳۸۰ در هیچ فرودگاهی به جز امام(ره) قابل استفاده نیست
به گزارش عصر فرهنگ؛ رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است، در حالیکه همین هواپیما را در بازار آزاد میتوان با نصف قیمت تهیه کرد.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که ورود دولت به خرید هواپیما، شائبههای مختلفی را به وجود آورده درصورتی که دولت باید اعتبار ۲۵۰ میلیون دلاری متناسب با ساختار و ایمنی ایرلاینها را در نظر میگرفت و با تعیین مهلت یکساله، از آنها میخواست تا ناوگان خود را ظرف ۱٫۵ سال به سن ۱۰ سال کاهش دهند.
ازقرار معلوم، تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی به فرانسه به امضا رسیده است.
رضا نخجوانی، گفته است: تزریق چنین سرمایه هنگفتی توسط دولت، جایی برای رقابت بخش خصوصی با دولت نمیگذارد و این اقدام، عدول از سیاستهای کلان کشور در روند خصوصیسازی است.
وی افزود: در فرایند خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، قرار شده که از فاینانس خارجی استفاده شود و دولت در واقع تضمین این تعداد خرید هواپیما را بر عهده خواهد داشت و بازپرداخت این مقدار بدهی بر دوش خود شرکت های هواپیمایی خواهد بود.
نخجوانی با بیان اینکه برای خرید هر فروند هواپیما دستکم ۶۰ میلیون دلار اعتبار صرف خواهد شد، گفته است که با وضعیت اقتصادی کنونی و با نرخهای موجود، ایرلاینها به هیچ وجه نمیتوانند اقساط آن را بازپرداخت کنند.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، وجود ناوگان با سن بالا را منجر به ایجاد افزایش هزینه تعمیر و نگهداری و مشکلات ایمنی برای کشور دانست و تاکید کرد که کاهش اصلاح سن ناوگان امری ضروری است.
به گفته این کارشناس حمل و نقل هوایی، سن هواپیماها – حتی در آمریکا و یا کشورهای غربی که خود سازنده هواپیما هستند یا حتی کشور امارات متحده عربی- صفر کیلومتر نیست.
وی گفته است: بهتر است اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید هواپیما در کشور، صرف جوانسازی ناوگان هواپیمایی شود تا سن ناوگان را به ۱۰ سال کاهش دهد نه به صفر کیلومتر.
نخجوانی، گفت که توجه به زیر ساخت صنعت هواپیمایی تنها با نوسازی ناوگان هواپیمایی محقق نمیشود و تصریح کرد که توسعه زیرساخت های فرودگاهی در کنار توسعه ناوگان هواپیمایی شرایط مطلوب را به کل صنعت به دنبال خواهد داشت.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، با ذکر مثالی گفت که چنانچه هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در لیست مذاکرت خرید باشد این هواپیما فقط توانایی نشست و برخاست در فرودگاه امام خمینی(ره) را خواهد داشت و فرودگاه دیگری در کشور وجود ندارد که توانایی نشست و برخاست اینگونه از هواپیما را داشته باشد.
وی افزود که ورود دولت به خرید این تعداد هواپیما برای یک شرکت دولتی چون "هما"، مغایر با اصل خصوصیسازی بوده و مفهوم هزینه کردن ۲۰ میلیارد دلار خرید هواپیما برای "هما" این است که دولت خصوصیسازی را در صنعت حمل و نقل هوایی به فراموشی سپرده است.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت که معلوم نیست دولت برای خرید این تعداد هواپیما بر روی چه قیمتهایی توافق کرده درحالی که یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است اما همین هواپیما را در بازار آزاد میتوان با نصف قیمت خریداری کرد.
وی نتیجه گیری کرد که اگر به جای ورود دولت به بحث خرید هواپیما، بخش خصوصی با تضامین لازم وارد چرخه خرید میشد، با مبلغ یکدهم رقم مطرح شده، صنعت حمل و نقل زیر و رو میشد.
نخجوانی، بابیان اینکه، جدای از بحث نوسازی ناوگان – که با مشکلات تحریم مواجه بوده – بحث آموزش نیروی انسانی و تخصیص منابع و مدیریت درست، ارتباطی به موضوع تحریم ها ندارد، افزود: نوسازی ناوگان ۲۰ درصد مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی را حل خواهد کرد و ۸۰ درصد مشکلات مابقی مربوط به سوء مدیریت است، بنابراین چنانچه ناوگان هم نوسازی شود مشکلات قبلی همچنان پابرجاست.
وی گفت که در کنار توسعه ناوگان، دولت باید بر توسعه زیرساختهای انسانی و فرودگاهی هم بپردازد، زیرا در ابتدا باید ساختارهای حمل و نقلی آماده باشد و بعد وسیله وارد آن شود.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت که در دو سال گذشته، دولت تلاش کرده تا مشکلات مذکور را حل کند اما متاسفانه نتایج خوبی در صنعت حمل ونقل هوایی به دست نیاورده است.
وی با اعلام اینکه دولت نباید از اصول حاکم بر اقتصاد و رویکردهای مبتنی بر خصوصیسازی عدول کند، گفت: دولت با ورود به خرید هواپیما، از این سیاستها عدول کرده و با تزریق چنین پول هنگفتی به خرید بخش دولتی، مغایر اصل خصوصیسازی و اهداف کلان اقتصاد کشور رفتار کرده است.
نخجوانی با اعلام اینکه با این اقدام دولت، بخش خصوصی توان رقابت را با بخش دولتی نخواهد داشت، گفت: درصورت بی توجهی به توسعه زیرساخت ها، با وجود ورود ۱۱۸ فروند هواپیما، در ۱۰ سال آتی، مشکلات دیگر همچنان پابرجاست.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، از عدم توجه دولت به مشورت گرفتن از تشکل های تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در هیچ یک از دستگاههای مربوطه، رویکرد استفاده از نقطه نظرات کارشناسان حمل و نقل هوایی مورد توجه قرار نگرفت در صورتی که با استفاده از نظرات آنها حل مشکلات به مراتب آسان تر میشد.
Related Assets:
-
در مذاکرات یادی هم از شهدای ایرباس بکنید
-
ذوقزدگی بی مورد از ورود هواپیماهای فرسوده/واقعیتهای ورود "ایرباسها" به ایران
-
آزمون مهم سیاستخارجی دولت روحانی در پسابرجام
-
طمع فرانسویها چگونه فجیعترین قتل عام تاریخ را در یک ساحل رقم زد؟ +تصاویر (+18)
-
خون مردم فرانسه رنگین تر از شیعیان عربستان بود؟
-
تکلیف 157 میلیارد دلار از پول های آزاد شده مشخص نیست!
-
چشم امید جوانان ایرانی به اولاند است
-
وابستگی وارداتی ایران به چین رکورد زد+نمودار
-
اینجا «جزیره فارسی» به یاد شهید نادر مهدوی، «برجامی در کار نیست!»/ ماجرای خروج ناو امریکایی از منطقه + فیلم
-
فرود ناموفق بوئینگ و ایرباس در ایران پس از برجام
فرهنگی
-
اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
-
«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
-
هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
-
ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
-
تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
-
آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
-
برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
-
استقبال پر شور میبدی ها از شهید گمنام (Opens New Window)
-
مسئولین به جای حاشیه سازی به مسائل مرتبط با مردم بپردازند (Opens New Window)
-
شهادت حافظ امنیت در درگیری با اشرار (Opens New Window)
-
برگزاری کنگره ملی شهید شاخص دانشآموزی کشور در یزد (Opens New Window)
-
رایزنی شورای شهر یزد با دانمارکیها برای حل معضل آب (Opens New Window)
-
دشمن به دنبال تخریب فرهنگ دینی جامعه است (Opens New Window)
-
شورای شهر تفت بهانه جویی کرد، تدفین شهدای گمنام منتفی شد (Opens New Window)
-
حضور مردم در یوم الله 22 بهمن تمام نقشه های دشمن را نقش بر آب می کند (Opens New Window)
-
چرا انقلاب در یزد زودتر به پیروزی رسید؟ (Opens New Window)
-
خاطرات نوجوان یازده ساله یزدی از مبازره علیه رژیم پهلوی (Opens New Window)
-
برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راس فعالیت های شورای شهر یزد (Opens New Window)
-
چرا امیرخانی نویسندهای ممتاز است؟ (Opens New Window)
-
روایتی از رویارویی زنان مبارز یزدی با تانکهای رژیم پهلوی (Opens New Window)
جدیدترین ها
-
خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان (Opens New Window)
-
تغییر ملاک تشخیص مبتلایان به کرونا (Opens New Window)
-
اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
-
برگزاری مراسم فاطمیه در دانشگاه آزاد یزد (Opens New Window)
-
همدلی، سرلوحه فعالیتها در هلال احمر خواهد بود (Opens New Window)
-
راه اندازی «وای فای» در مکانهای عمومی یزد آغاز شد (Opens New Window)
-
«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
-
خشکسالی استان یزد را فرا گرفته ولی دولت، ستاد بحران تشکیل نداده است (Opens New Window)
-
برخورد یک فروند هواپیما با کوه دنا/ همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران (Opens New Window)
-
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اقدامات فراقوهای محقق می شود (Opens New Window)
-
محسن حرازی زاده سرپرست جمعیت هلال احمر استان یزد شد (Opens New Window)
-
هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
-
ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
-
عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند (Opens New Window)
-
تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
-
آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
-
مشارکت شهروندان یزدی در جمعآوری 60 درصد از تابلوهای غیرمجاز (Opens New Window)
-
ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ (Opens New Window)
-
برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
-
واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول (Opens New Window)