ID : 37415046
همچنان درهای آموزش و پرورش یزد بر روی مبتکر یزدی بسته است

«سایما» تکنولوژی بومی هوشمندسازی مدارس اما نه برای یزد!


مبتکر یزدی برای هوشمند ساختن مدارس و تغییر فضای آموزشی کشور از سبک سنتی خود نرم افزاری کاربردی برای ارتقای سطح آموزش و ارتباط بهتر و راحت تر اولیا با مدرسه طراحی کرد.

به گزارش یزدرسا، محمدرضا جعفری دانش آموخته رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه آزاد یزد است. دغدغه وی برای هوشمند ساختن مدارس و تغییر فضای آموزشی کشور از سبک سنتی خود باعث طراحی نرم افزاری کاربردی برای ارتقای سطح آموزش و ارتباط بهتر و راحت تر اولیا با مدرسه شد. هر چند عدم همراهی مسئولان باعث دلسردی وی شده اما هنوز هم امید دارد که روزی بتواند پلتفرم خود را در مدارس شهرش نیز اجرا کند.

وی در مورد شکل گیری ایده اولیه طراحی نرم افزار سایما گفت: حدود سال 95 بود که عدم وجود نرم افزاری جامع که تسهیل کننده و یاری دهنده مدارس باشد ذهن من را به خود مشغول کرد. ایده اولیه "سایما" از همان جا به ذهنم رسید.

جعفری افزود: سایما پلتفرمی است که به وسیله آن هر مدرسه می تواند بسته به نیازهای خود در بحث آموزش و ارتباط با خانواده ها و موارد انضباطی اثرگذار باشد و لذا مراجعات والدین به مدرسه کمتر و در عوض پیگیری تحصیلی راحت تر و سریع تر صورت می پذیرد. با این سامانه والدین می توانند به راحتی وضعیت تحصیلی فرزندان‌شان، نمودارهای پیشرفت وضعیت تحصیلی، اخبار مدرسه، گزارش های تصویری و متنی را پیگیری کنند.

وی در ادامه ابراز داشت: علاوه بر نیازهای روزمره مدارس سایما سامانه های هوشمند متعددی دارد که مدارس را هوشمند تر و امور آموزشی را سریعتر انجام می دهد و به دانش آموزان کمک خواهد کرد با استفاده از تکنولوژی دقیق راحت تر و هدفمند تر درس بخوانند و در زمینه های دیگر نیز رشد کنند.

مبتکر یزدی اذعان داشت: البته قبلاً سایتهایی با عملکرد مشابه وجود داشت اما دشواری دسترسی سبب شد والدین خیلی علاقه ای به آن ها نشان ندهند. همچنین بسیاری از مدارس از کانال های تلگرامی استفاده می‌کنند اما هم امکانات سایما را ندارد و هم استفاده از فیلتر شکن در این موارد موجب نگرانی والدین شده است. سایما تمام این مشکلات را برطرف می‌کند و مدرسان میتوانند در یک کلاس مجازی با سرعت بسیار بالا و خوب فایل ها و جزوات آموزشی و تمام موارد مورد نیاز را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها بارگذاری کنند. همچنین امکاناتی برای خود دانش آموز از جمله برنامه مدیریت مطالعه در نظر گرفته شده است.

وی با گلایه از شیوه های سنتی آموزش در یزد گفت: اکنون بیش از ۲۰ سال است که یزد رتبه اول کنکور را از آن خود کرده  ولی سیستم آموزشی در استان همچنان سنتی است. فضای مدارس استان یزد هوشمند نیست با این حال داعیه شهر هوشمند را داریم. اگر میخواهیم شهر هوشمند داشته باشیم باید مردم ما با تکنولوژی آشنا باشند. دانش آموزان ما قبلاً ۲ واحد درسی در مورد برنامه نویسی و کامپیوتر در دوره تحصیل داشتند که اکنون آن هم حذف شده است. اما این نرم افزار و نرم افزارهای اینترنتی کمک می‌کند که دانش آموزان ما در آینده بتوانند رویای شهر هوشمند را تحقق بخشند.

جعفری اعلام کرد: تاکنون سایما را در ۱۰ مدرسه اجرا کرده ایم و همه هم از آن راضی بوده اند. حتی برخی مدارس بنا به دلایل مالی از خرید نرم افزار در سال های بعد منصرف شده بودند اما به دلیل اصرار خانواده‌ها دوباره آن را خریداری کردند. با این وجود موفق به فروش گسترده و اقتصادی این نرم افزار نشدیم. به عقیده من ۷۰ درصد علت این ناکامی محصول عدم توجیه نبودن مدیران ما نسبت به فواید محصول، ۲۰ درصد به خاطر مشکلات مالی و بودجه ای مدارس و ۱۰ درصد هم به خاطر کمبود نیروی فنی متخصص برای کار بانرم افزار بود. این در حالی است که یک فرد با دانش رایانه ای اندک نیز می تواند به راحتی در این سامانه محتوا بارگذاری کند،بنابراین فهمیدیم که متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از این نرم افزار ها حداقل در استان یزد وجود ندارد.

این جوان مبتکریزدی اظهار کرد: اکنون که موفق شده ایم نرم افزار را به صورت فنی و کامل طراحی  کرده و امکان پشتیبانی آن در اندروید، ios و ویندوز را فراهم کنیم امیدوار بودیم استقبال مدارس هم بیشتر باشد اما متاسفانه با مراجعه به مدارس به ما اعلام شد طبق بخشنامه آموزش و پرورش همکاری مدارس با ما ممنوع است.

وی اضافه کرد: وقتی برای پیگیری به آموزش و پرورش مراجعه کردیم به ما گفتند خود ما چنین سامانه ای داریم و مدارس می توانند از آن استفاده کنند. مشکل این است که استفاده از سامانه آن ها راحت نیست و حتی با اجبار مدارس به درج نمرات در آن نیز نتوانستند اقبال مدیران را جلب کنند. اما زمانی که ما سایما را طراحی کردیم با تست و نظرسنجی مستمر کار با آن را بسیار راحت کردیم به طوری که اکنون کاربری بسیار آسانی دارد. متاسفانه آموزش و پرورش با ما همکاری نمی کند در صورتی که در شهرهای دیگر مثل تبریز و مشهد از چنین طرح هایی حمایت می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که آنها را نگران می‌کند بحث امنیت داده‌ است، این نگرانی به حق است اما مشکلی نیست که قابل حل نباشد. ما قبلا عنوان کرده ایم که می‌توانیم سرور را در اختیار خودشان بگذاریم. همچنین ما حداقل ۵ ماه بر روی امنیت داده ها چه در هنگام نقل و انتقال داده و چه در پایگاه داده وقت گذاشته‌ و انواع رمز گذاری ها را انجام داده ایم. ضمناً اگر این نوع تفکر وجود داشته باشد قاعدتا نباید هیچ همکاری بین بخش خصوصی و دولت شکل بگیرد. مثلاً در زمینه سلامت بخش خصوصی به شدت با دولت همکاری می کند. ولی خب علی رغم تمام این مباحث باز هم مدیران آموزش و پرورش حاضر به همکاری با ما نیستند و لذا قصد داریم که برنامه عرضه این محصول را به استانهای دیگر که فرهنگ استفاده از چنین محصولی جا افتاده تغییر دهیم.

جعفری بیان داشت: اتفاقا محصول ما قابلیت رقابت با نمونه های مشابه را دارد؛ زیرا قیمت آن نسبت به سامانه های مشابه ۵۰ درصد کمتر است. چون مزایای استارت آپ ها نظیر معافیت های مالیاتی شامل حال ما شده و لذا هزینه های ما نسبت به شرکت‌های بزرگ که هزینه پرسنل، نیرو و مالیات دارند کمتر است. نتیجتاً ما با مبالغ کمتر و با همان کیفیت کار را ارائه می‌دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم روزی برسد که دولتمردان به شرکت های دانش بنیان و ظرفیت جوانان این مرز و بوم اعتماد کنند.

انتهای پیام




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.