ID : 13067129
کارشناس مشاوره در کارگاه آموزشی مدیریت استرس در اشکذر عنوان کرد

استرس جزء جدانشدنی زندگی بشر/مدیریت استرس؛ توانایی افراد را در سازگاری با موقعیت‌های استرس‌آور افزایش می‌دهد


یک کارشناس مشاوره گفت: با توجه به اینکه استرس جزء جدانشدنی زندگی بشر است، برنامه‌هایی برای مقابله موثر با استرس وجود دارد که به آن مدیریت استرس گفته می‌شود.

به گزارش یزد رسا به نقل از نسیم صادق، این کارگاه با حضوربا حضور کارشناس مشاوره "سرکار خانم رجبی" برگزار شد و مباحثی از قبیل تعریف استرس و مراحل ایجاد و نکات کلیدی آن، تأثیرات، علائم و بیماری‌های ناشی از استرس، مدیریت استرس به شیوه رفتاری و شناختی، و اساس رویکرد شناخت درمانی در حوزه این بیماری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

همچنین آموزش آرمیدگی، تفکر منفی و تحریف شناختی، جایگزینی افکار منطقی، انواع مقابله کارآمد، مدیریت خشم، راهبردهای ناکارآمد در حوزه استرس، آموزش ابرازگری، مدیریت استرس و حمایت اجتماعی و راهکارهای معنوی برای کاهش استرس از دیگر محورهای مورد بحث در این کارگاه 2 ساعته بود.

 

براساس این گزارش، رجبی در کارگاه مذکور استرس را مجموعه‌ای از واکنش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی دانست که در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد تجربه می‌شوند و افزود: پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است، استرس مثبت می‌تواند انگیزش‌دهنده باشد ولی استرس منفی می‌تواند در زمانی که این تغییرات و نیازها فرد را شکست می‌دهند ایجاد شود.

 

وی تأثیرات استرس را، شناختی، هیجانی، رفتاری، جسمی و اجتماعی دانست و گفت: سردرد، تکرر ادرار، بی‌خوابی، تغییر تنفس، بی‌اشتهایی، کم شدن حافظه، از دست دادن تمرکز، دردهای بدنی پراکنده و سوزش معده از جمله علائم استرس هستند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه استرس جزء جدانشدنی زندگی بشر است، برنامه‌هایی برای مقابله موثر با استرس وجود دارد که به آن مدیریت استرس گفته می‌شود. درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس به خانواده‌ای از درمان‌های مدیریت استرس اطلاق می‌شود که بر رویکرد شناختی رفتاری متمرکز است؛ مدیریت استرس توانایی افراد را برای کاهش استرس و سازگاری مناسب با موقعیت‌های استرس‌آور افزایش می‌دهد.


گفتنی است این کارگاه آموزشی به همت موسسه اسلامی دانش پژوهان اشکذر برگزار شد.
انتهای پیام/ع






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.