ID : 35001920
یک مقام مسئول در اداره کل انتقال خون استان یزد:

اهدای خون به هیچ وجه تسریع کننده کم خونی نیست


عطابخش اعلام کرد: اهدای خون به هیچ وجه تسریع کننده کم خونی نیست بلکه می تواند درجاتی از پیشگیری را داشته باشد، چون مغز استخوان تحریک شده و خون سازی انجام می شود.

سرپرست اداره آفرزیس اداره کل انتقال خون استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا ضمن تشریح فواید اهدای خون برای بدن گفت: عمر گلبول های خونی متفاوت است. مثلاً گلبول های قرمز ۱۲۰ روز و یا گلبول سفید حداکثر ۱۷ روز عمر  فعال دارند. بعد از این مدت به طور طبیعی باید این گلبولها از چرخه گردش خون خارج شده تا مغز استخوان خون سازی جدید را انجام دهد. اهدای خون یک مقدار باعث می شود خون هایی که عمر طبیعی خود را گذرانده اند و باید از طریق سیستم طحال از بین بروند از سیستم خارج شده و با این اتفاق مغز استخوان به طور طبیعی فعالیت خون سازی جدید را انجام می دهد.

دکتر علی محمد عطابخش افزود: در واقع با اهدای خون یک مقدار فشار از روی سیستم طحال برداشته می شود و خونسازی جدید صورت می‌گیرد. مثل زمانی که روغن ماشین را تعویض می کنیم و روغن جدید باعث کارآیی بهتر خودرو می شود.

وی با نادرست خواندن این ادعا که اهدای خون باعث کم خونی می شود، عنوان کرد: یکی از بحث هایی که برای سازمان انتقال خون خیلی مهم است سلامت اهدا کنندگان است. ما نمی خواهیم برای نجات یک بیمار خون بگیریم و فرد دیگری را بیمار کنیم. سلامت افراد برای ما مهم است برای همین معاینات اولیه انجام می شود و اگر فرد شرایط مستعد کم خونی داشته باشد، معاف شود. در هر بار اهدای خون نهایتاً ۱۰ درصد از حجم کل خون بدن خارج می شود. یعنی  از حجم ۵۰۰۰ سی‌سی خون حداکثر 500 سی سی خارج می‌ شود. لذا اهدای خون باعث زمینه‌سازی و یا  تشدید کم خونی نمی شود.

 عطابخش اضافه کرد: بعد از پذیرش و قبل از اهدای خون، افراد توسط پزشک معاینه می شوند و اگر شرایطشان مناسب نباشد مثلا در معرض کم خونی باشند، از اهدای خون معاف می شوند.

 وی اظهار کرد: البته حتی خانم ها که به خاطر سیستم طبیعی بدنشان خون از دست می‌دهند هم می توانند خون اهدا کنند هر چند این میزان برای آقایان چهار مرتبه و برای خانم ها سه مرتبه در سال است.  

سرپرست اداره آفرزیس اداره کل انتقال خون استان یزد تصریح کرد: اهدای خون به هیچ وجه تسریع کننده کم خونی نیست بلکه می تواند درجاتی از پیشگیری را داشته باشد، چون مغز استخوان تحریک شده و خون سازی انجام می شود.

 

اهدای سلول های بنیادی در یزد

وی گفت: یک مشکلی که بیماران سرطانی دارند این است که سلول‌های بنیادی شان عمل خون سازی را به خوبی انجام نمی دهد لذا باید پیوند سلول های بنیادی را دریافت کنند. در همین راستا بحث اهدای سلول های بنیادی دو سال است که در سازمان انتقال خون یزد انجام می شود. تا پیش از این برای حل این مشکل پیوند مغز استخوان انجام می شد. اما اکنون سلول‌های بنیادی در بدن اهدا کننده تحریک شده تا از مغز استخوان به رگ وارد شود و سپس عمل خونگیری انجام می شود.

عطابخش ادامه داد: یکی از معیارهای مهم در نجات جان بیماران سرطانی فاکتور وقت است. اکنون حدود دو سال است که مقدمات کار گرفتن نمونه و ارسال برای آزمایشگاه ژنتیک در یزد انجام شده و آزمایشات اولیه برای اهدا کنندگان سلول های بنیادی صورت می گیرد تا اگر بیماری با این ژنتیک پیدا شد، وقت را از دست ندهد و بتواند گامی جهت بهبودی بردارد.

این مقام مسئول همچنین به اهدای پلاسمای خون اشاره کرد و بیان داشت: عناصر مختلف خون از جمله گلبولهای قرمز و سفید در پلاسما حرکت کرده و به اجزای بدن می رسند. یک روش جدید راه اندازی شده به نام پلاسمافرزیس یا تهیه پلاسما به روش آفرزیس که پلاسما تهیه شده برای درمان بعضی از بیماری ها مانند تهیه فاکتور ۸ برای بیماری هموفیلی استفاده می شود. این روش هم از آذرماه سال گذشته در استان یزد راه اندازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: گفتنی است با روش پلاکت فرزیس نیز پلاکت خون جدا شده و بیماران سرطانی که پلاکت خونشان افت پیدا میکند باید این فرآورده را تزریق کنند. ضمناً قدرت این پلاکت شش برابر قدرت پلاکتی است که از خون کامل گرفته می شود.  

عطابخش گفت: اگر  خون آلوده  به بدن فرد منتقل شود به احتمال بیش از ۹۰ درصد بیماری نیز منتقل می شود. ولی با توجه به آزمایشات و مراحل مختلفی که روی خون انجام می شود احتمال اهدای خون آلوده تقریباً صفر است.

شایان ذکر است نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.