ID : 18178384
آسیب نگاه مادی به هنرهای تجسمی؛

توانمندی 500 هنرمند تجسمی استان؛ بی نشان و در سایه غفلت


استان با داشتن 500 هنرمند و فعال در حوزه هنرهای تجسمی، ظرفیت‌های زیادی در این حوزه دارد؛ این درحالی است که آنچنان که باید و شاید به این حوزه از هنر بها داده نمی‌شود و هنرمندان یزدی در این بخش، هنوز بی‌نام و نشان هستند.

به گزارش یزد رسا، استان با داشتن 500 هنرمند و فعال در حوزه هنرهای تجسمی، ظرفیت‌های زیادی در این حوزه دارد؛ این درحالی است که آنچنان که باید و شاید به این حوزه از هنر بها داده نمی‌شود و هنرمندان یزدی در این بخش، هنوز بی‌نام و نشان هستند.
اصلی‌ترین شاخه‌های هنرهای تجسمی را می‌توان خوشنویسی، گرافیک، عکاسی و مجسمه‌سازی دانست که هر کدام از آنها فرصت‌های بسیاری برای مطرح شدن در اجتماع دارند.

غفلت از توان هنرمندان هنرهای تجسمی
مسئول امور فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: از ظرفیت‌ هنرمندان بخش تجسمی استان به شکل قابل قبول استفاده نشده است و با وجود شایستگی آنها استفاده خاص و مفیدی از هنر و توانایی این هنرمندان نمی‌شود.
«احمد زارع» افزود: رونق گردشگری استان می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده از هنر این هنرمندان باشد، اما تاکنون از توانایی‌های آنها حتی در نصب نمادهای شهر هم استفاده نشده است. به گفته وی، برای بهره‌گیری شایسته از توان این هنرمندان، انجمن‌هایی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعال شده است تا از ظرفیت‌های آنها در قالب انجمن‌های خوشنویسی، گرافیک، عکاسی و مجسمه‌سازی که شاخه‌های مهم این هنر هستند، در برنامه‌های مختلف استفاده شود.
این مسئول تصریح کرد: این هنرمندان همچنین مشکلات مالی زیادی دارند؛ از این رو ضرورت دارد که جایگاهی مطابق شان آنها در جامعه برایشان در نظر گرفته شود اما می‌بینیم که همواره به آنها و توانمندی‌هایشان بی‌توجهی شده است.
زارع ادامه داد: وقتی جامعه ارتباط خوبی با هنر نداشته باشد، هنرمندان نیز به فراموشی سپرده می‌شوند و جامعه نیز از تاثیر مثبت هنر آنها بی‌نصیب می‌ماند.

فارغ التحصیلی 500 هنرمند هنرهای تجسمی
مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان نیز گفت: اکنون 500 فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف تجسمی در استان فعالیت می‌کنند و با وجود این‌که هم در زمینه آکادمیک و هم کار و تجربه، شایسته هستند اما هنر آنها در جامعه خریداری ندارد.
«علی روهنده» خاطر نشان کرد:: 2 هنرمند پیشکسوت یزدی یعنی استاد «سید مهدی چیتی» و استاد «محمود مشروطه»، جزو اولین‌های هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی کشور هستند که توانستند نسل جدیدی از هنرمندان تجسمی را در استان تربیت کنند؛ اما هنرمندان بسیاری در استان بودند که با وجود تجربه و شایستگی، غریب ماندند؛ از این رو استان و حتی کشور را ترک کردند.
روهنده با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه 3 دهه هنرهای تجسمی استان ادامه داد: این نمایشگاه با هدف معرفی پیشکسوتان هنرهای تجسمی برگزار شد تا هنرمندان نسل جدید با هنرهای آنها آشنا شوند. وی ادامه می‌دهد: با وجود گذشت حدود 3 دهه از فعالیت هنرمندان تجسمی در استان، جامعه آن طور که باید از ظرفیت‌های هنری آنها بهره‌ای نبرده است.

آسیب نگاه مادی به هنرهای تجسمی
مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان ابراز کزد:: برخی هنرمندان به این هنر تنها از بعد مادی و اقتصادی نگاه کرده‌اند و می‌کنند که این نگرش آسیبی جدی برای هنر و هنرمند محسوب می‌شود؛ چرا که هنرمند به جای تولید هنر در کارگاهش، به فکر بستن قراردادهای کاری است که این موضوع خدشه‌ای بزرگ برای هنرهای تجسمی محسوب می‌شود.
وی اذعان کرد: هنرمندان باید به مادیات و اقتصاد نیز فکر کنند؛ اما باید توجه کرد که همه ابعاد هنر، نگاه مادی و اقتصادی نیست؛ مشکل هنرمندان شهر ما این است که بدون دغدغه کار نمی‌کنند.

وی بیمه نبودن را یکی دیگر از مشکلات هنرمندان استان دانست و گفت: تعداد قابل توجهی از هنرمندان هنرهای تجسمی استان بیمه نیستند و حتی بیمه جمعیت محدود بیمه‌شدگان نیز به دلیل بدهی‌های وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی، قطع شده است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.