ID : 9664706
آشنا:

سرنوشت یک وزیر و وزارتخانه توسط یک پیامک تعیین می‌شود


مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در همایش ملی اعتدال با اظهار این مطلب افزود: این یعنی نیاموختیم پیامک قابل اعتماد نیست و ما در این مورد توانمند نشده‌ایم و نیاموختیم برای تصمیمات مهم باید دقت شود.

به گزارش یزدرسا به نقل از نسیم ، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در همایش ملی اعتدال با بیان اینکه رویکرد اعتدالی در سیاست‌های فرهنگی در همه عرصه ها و راهبردها باید مشخص باشد اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد اعتلای فرهنگ است که در تقسیم بندی مردم شناسانه و سیاستگذارانه این ها را میتوان در 5 حوزه میراث فرهنگ، هنر، ارتباطات و رسانه، سرگرمی و ورزش تقسیم بندی کرد.


وی در ادامه افزود: در این 5 عرصه سه سیاست کلی را باید تعیین تکلیف کنیم؛ یک تعیین تکلیف در حوزه هویت فرهنگی، دو عرصه حیات فرهنگی و سه حوزه امنیت فرهنگی.


آشنا در خصوص حوزه هویت فرهنگی دو چالش همبستگی و گسست را برشمرد و عنوان کرد: اگر در یک ملت احساس هویت واحد و یکسان وجود نداشته باشد آن ملت شکل نمی‌گیرد و در تحت هویت عام تکثر فرهنگی وجود دارد.


وی تاکید کرد: میان هبستگی و تکثر باید سیاست مناسب اتخاذ کنیم که رویکرد ما افراطی است یا اعتدالی؟


مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: در حوزه همبستگی نقطه افراط یکسان سازی فرهنگی است و در حوزه تکثر نقطه افراط گسست فرهنگی است که گاهی منجر می‌شود به رفتارهای رسمی، سرکوب کننده و در نهایت قتل عام فرهنگی و یکسان سازی و گاه چنان بی توجهی می‌شود که با گسست فرهنگی عمیق در میان نسل‌ها و اقوام روبرو می‌شویم.


آشنا با تاکید بر اینکه سیاست فرهنگی اعتدال در میان سیاست افراط یک افتخار فرهنگی است تصریح کرد: در حوزه حیات فرهنگی مسأله مهم این است که چگونه فرهنگ را وارد زندگی مردم کنیم که در این خصوص با دو رویکرد عدالت و رونق فرهنگی مواجه می‌شویم که هم نیاز داریم در میان همه امکانات و دسترسی به امکانات فرهنگی و تولیدات فرهنگی باشیم و هم اینکه کسب و کار فرهنگی رونق داشته باشد.


وی ادامه داد: اینکه ما برای تولید فرهنگی شیوه حمایتی را در پیش گیریم اما جامعه مصرف نکند یا حمایت فرهنگی نداشته باشیم و جامعه ما به سمت مصرف گرایی تولیدات بیگانگان برود این یک چالش بزرگ است.


مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: اگر یک خواننده پاپ با عمر کاری دو سال در خیابان‌ها تهران و 26 شهر کشور با بدرقه نمادین مواجه می‌شود این سوال بوجود می‌آید که این حاصل تدبیر ما در سیاست های حیات فرهنگی بوده یا بطور نا خواسته اعمال سیاست ها و یا عدم اعمال سیاست های مناسب در این بستر موجب این امر شده است.


وی با اشاره به اینکه آفت حیات فرهنگی و عدالت در فرهنگ مصرف‌گرایی است تاکید کرد: کسانی که از امکانات و تسهیلات فرهنگی به صورت نابرابر و به عناوین و بهانه های مختلف برخوردار می‌شوند، یک روز به عنوان حمایت از اصلاح‌طلبان روزی به عنوان حمایت از اصولگرایان و یک روز طرح مبارزه با تهاجم فرهنگی و یک روز با ارائه طرح گفتگوی تمدن‌ها به سمت رانت خواری فرهنگی میروند.


آشنا با بیان اینکه برای تولید فرهنگی و نقد فرهنگی با مصرف زدگی بالا در عرصه محصولات فرهنگی روبرو هستیم گفت: چرا سرنوشت یک وزیر و وزارتخانه توسط یک پیامک تعیین می‌شود، این یعنی نیاموختیم پیامک قابل اعتماد نیست و ما در این مورد توانمند نشده‌ایم و نیاموختیم برای تصمیمات مهم باید دقت شود.


مشاور رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: چگونه ذائقه فرهنگی یک ملت آنقدر پایین می‌آید که به "حریم سلطان" راضی می‌شوند، این یعنی سیاست مناسب برای توانمند سازی، تولید و مصرف وجود نداشته است.

 

در حوزه امنیت فرهنگی نفوذپذیری و نفوذگری مطرح است و آنچه مسلم است همه کشورها برای نفوذگری خود سرمایه گذاری می‌کنند اما از طرفی مراقب هستند و نفوذپذیری خود را کنترل می‌کنند چراکه اگر کنترل نشود دچار انزوای فرهنگی خواهند شد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.