ID : 26180803

صنعت گردشگری فرهنگی یا سکولار؟


اولین بند سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که از جانب رهبر فرزانه انقلاب به دولت نهم ابلاغ شد عبارت بود از : تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های مهم .

یزد رسا به نقل از بافق خبر؛اولین بند سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که از جانب رهبر فرزانه انقلاب به دولت نهم ابلاغ شد عبارت بود از:

« تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های مهم »

همچنین خرداد 1390 رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تهیه نقشه‌ مهندسی تأکید کردند و فرمودند :

«باید ببینیم وضعیت مطلوب فرهنگی کشور چیست و اولویت ها را تشخیص بدهیم و قسمت هایی که نیاز به مراقبت و سرمایه گذاری بیشتری دارد را دنبال کنیم.»

به تعبیر رهبر فرهیخته انقلاب، مهندسی فرهنگی معنایش این است که اگر ما مثلا عروسکی را در مقابل عروسک های خارجی تولید می کنیم باید آن را به کودک بشناسانیم و این دقیقا همان کاری است که غربی ها انجام می دهند یعنی در کنار تولید عروسک، چند فیلم کودک با همان شخصیت های عروسکی تولید می کنند و در اثر شناختی که کودک از آن شخصیت کارتونی پیدا می کند به آن مشتاق می شود.(19/09/1392)

ما در صنعت گردشگری نیاز به پیوست فرهنگی بسیار مناسب داریم و جذب گردشگر داخلی یا خارجی باید با نگاه فرهنگی باشد نه یک نگاه سکولار.

در نگاه سکولار جایی برای دین و فرهنگ دینی وجود ندارد و هدف تنها جذب سرمایه است در حالیکه اقتصاد بدون فرهنگ عقیم است.

در فضاهایی که گردشگران رفت و آمد دارند باید هویت فرهنگی کاملا قابل لمس باشد. فرهنگ یک ملت و یک کشور، در حقیقت پایه و اساس معنوی این ملت است و در حاشیه اقتصاد نیست. برای جذب گردشگر به خصوص در شهرهایی که بافت مذهبی قوی تری دارند باید مسئله فرهنگ در اولویت قرار بگیرد و در غیر این صورت به مرور زمان شاهد تغییر شاکله فرهنگی خواهیم بود.

شهر بافق اکنون ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگر دارد ولی متأسفانه مسئله فرهنگ به عنوان زیر ساخت بسیار مهم برای اقتصاد مورد غفلت قرار گرفته است و ضروری است که اداره کنندگان محیط های گردشگری ، به این مسئله پایبند باشند و فضای تفریح را با روش دینی اداره کنند؛ البته این مسئله نیاز به همفکری با صاحب نظران و افراد دغدغه مند دارد و بدون توجه به این موضوع مهم، آفت ها و آسیب های جدی به وجود خواهد آمد.

فرهنگ مایه هویت ملت ها است و ما نباید فرهنگ را فدای اقتصاد کنیم.

نسأل الله منازل الشهداء

محمد هادی سمتی

پنجشنبه سی ام دیماه 1395

 

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.