ID : 27813711
ابرکوه از نگاه مسافران و گردشگران نوروزی:

کوچه های قدیمی ابرکوه در هیچ جای ایران نیست/ ابرکوه به واسطه سرو کهن سالش شناخته شده است

مسافران و گردشگران نوروزی ابرکوه درخواست رسیدگی بیشتر و بهره برداری بهتر از آثار تاریخی که باعث رونق اقتصادی شهرستان می شود، را داشتند.

به گزارش یزدرسا، مسافران و گردشگران شهرستان ابرکوه در سومین روز تعطیلات نوروزی، در حین بازدید از آثار تاریخی و اماکن دیدنی ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، چنین گفتند:

ابرکوه به واسطه سرو کهن سالش شناخته شده است
مهدی فاتحیان از همدان که برای اولین بار به ابرکوه آمده است، اظهار کرد: اکثر شهرهای کشور را دیده ام و فقط این منطقه مانده بود که امسال این تکه از پازل را هم کامل کردم و قرار است طی 2 روز اسکان در این شهر همه از همه آثار تاریخی آن بازدید کنیم.

فاتحیان با بیان اینکه از یخچال خشتی و سرو کهنسال بازدید کرده ایم، ادامه داد: ابرکوه شهر خوبی است و جا دارد که بیشتر به آن رسیدگی کنند، به ویژه درخت سرو ابرکوه که این شهرستان به واسطه قدمت همین درخت شناخته شده است؛ چرا که شناخت من از ابرکوه هم به علت وجود این سرو کهنسال بوده است. جا دارد که در این مکان امکانات خدماتی و رفاهی بیشتری برای گردشگران فراهم شود.

آثار تاریخی ابرکوه بسیار زیباست، حیف است که به آنها رسیدگی نمی شود
میکائیل شعربافی یکی دیگر از هموطنان تبریزی بیان کرد: دیروز به ابرکوه وارد شدیم و تا کنون از یخچال خشتی، گنبد عالی، ارگ شهرسب، خانه آقازاده، موزه مردم شناسی و خانه صولت بازدید کرده ایم.

شعربافی تصریح کرد: آثار تاریخی این شهر واقعاً عالی و بی نظیر است و مردم خونگرمی هم دارد، اما حیف است که به این آثار رسیدگی نمی کنند؛ اگر این آثار در اصفهان بود چندین برابر از آن بهره برداری می کردند.بهتر شدن وضعیت آثار تاریخی ابرکوه هزینه سنگینی در بر دارد، اما با اندکی مرمت می تواند حرف اول را در ایران بزند.

وی افزود: قرار بود یک شب بیشتر در ابرکوه اقامت نداشته باشیم، اما با دیدن برخی از آثار تاریخی تصمیم گرفتیم 2 روز کامل بمانیم. عکس های خانه آقازاده این شهر را بر روی اسکناس های 2هزار تومانی دیده بودم به همین خاطر آمدیم تا از نزدیک ببینم و سفر به ابرکوه را به همه دوستانمان توصیه کردیم.

کوچه های قدیمی ابرکوه در هیچ جای ایران دیده نمی شود
اکبر سلیمان پور هم که برای اولین بار است از بوشهر به ابرکوه سفر کرده است، گفت: در مورد ابرکوه پرس و جو کردیم و متوجه شدیم که آثار تاریخی زیادی دارد،لذا تصمیم گرفتیم که به اینجا سفر کنیم.

سلیمان پور که با خانواده خود از یخچال خشتی و سرو کهنسال بازدید کرده است، ادامه داد: ما به اکثر نقاط ایران سفر کرده ایم، اما چیزی که در ابرکوه می بینیم در هیچ کجای ایران نیست؛ این خانه ها و کوچه های خشتی و قدیمی واقعا صفای خاصی دارد.

ابرکوه حس و حال زندگی سنتی و قدیمی را به انسان می دهد
کامران بخشنده که مشغول ثبت عکس در خانه آقازاده بود، ابراز کرد: از شیراز قصد سفر به یزد را داشتیم که با وارد شدن به ابرکوه تصمیم گرفتیم در راه برگشت حداقل برای یک شب هم که شده، در ابرکوه اقامت داشته باشیم.

بخشنده تصریح کرد: ابرکوه بسیار عالی است به خصوص حس خوبی است که انسان در محلی قرار بگیرد که به ثبت ملی رسیده و تصویر آن بر روی اسکناس ها چاپ شده است.

زهرا آزاد که او هم از شیراز به ابرکوه آمده است، اظهار کرد: از گنبد عالی، یخچال خشتی، سرو کهنسال، موزه مردم شناسی و خانه صولت بازدید کردیم اما باید بگویم که ابرکوه را بیشتر از یزد دوست داشتم و اینجا بسیار عالی است. زیرا انسان حس و حال زندگی سنتی و قدیمی را بیشتر احساس می کند.

تصمیم داریم از همه آثار ابرکوه دیدن کنیم
زهرا فلاح یکی از هم استانی های یزدی نیز که مشغول بازدید از یخچال خشتی ابرکوه بود، بیان کرد: ما ابتدا به شیراز رفتیم و این اولین بار است که به ابرکوه می آییم؛ اینجا شهر بسیار زیبایی است که تصمیم داریم که از همه جاهای دیدنی آن بازدید کنیم.

محمد حسین آخوندی نیز که از یزد آمده است، گفت: دفعه اول است که به ابرکوه آمده ام و می خواهم تمام آثار تاریخی آن را ببینم.

آثار تاریخی ابرکوه را در اینترنت دیدم و تصمیم گرفتم به این شهر سفر کنم
عبدالاحد قلی زاده یکی از هموطنان که از شهرستان ترکمن صحرا استان گلستان به ابرکوه آمده است، گفت: وقتی در اینترنت جستجو می کردم آثار تاریخی ابرکوه را دیدم. الان هم وارد ابرکوه شدیم و بعد از بازدید از یخچال خشتی به دیدن درخت سرو کهنسال و بقیه آثار تاریخی این شهر خواهیم رفت.

انتهای پیام/م.ف

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.