هیچ قضاوتی در رابطه با مغایرت در حسابهای شهرداری نمیتوان كرد
ونوس عامری در گفتگو با خبرنگار یزدآوا در تشریح چگونگی به وجود آمدن مغایرت در چکهای دریافتی شهرداری گفت: روند متداول در شهرداری اینگونه بوده که وقتی در شهرداری مناطق و یا سازمانها وابسته به شهرداری چکی دریافت میشده باید ابتدا در سیستم حسابداری آن منطقه یا سازمان چک ثبت شود و سپس اطلاعات چک را برای سیستم حسابداری شهرداری مرکز نیز ارسال میکردند اما در این میان ممکن است به هر دلیلی کاربر حسابداری دریکی از مناطق اطلاعات را برای مرکز ارسال نکند و یا حتی در سیستم حسابداری منطقه نیز ثبت نکند.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت وجوه نقد و اسناد دریافتنی طبق استانداردهای سیستم حسابداری باید روزانه، هفتگی و یا حداکثر ماهانه صورت مغایرت گرفته شود تا خطاها و اشتباهاتی که ممکن است در ثبت وجود داشته باشد دیده و اصلاح شود و اطمینان حاصل شود که تمامی اسناد دریافتی در منطقه در سیستم حسابداری مرکز نیز ثبتشده باشد.
رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد بابیان اینکه وجود مغایرت در حسابهای شهرداری در سالهای گذشته توسط حسابرس نیز گزارششده بوده است ادامه داد: حسابرس در سال 93 مبلغی حدود 30 میلیارد گزارش مغایرت داده است اما توجهی به آن نشده است؛ درحالیکه باید طبق استانداردها هرماه صورت مغایرت گرفته شود؛ در طول سال هم یکبار صورت مغایرت نگرفتهاند؛ بهطوریکه میزان مغایرت در چکهای دریافتی شهرداری در پایان سال 96 به 130 میلیارد تومان رسیده است.
عامری افزود: مغایرت در سایر موارد نیز دیدهشده و مغایرت در چکهای دریافتی فقط یکی از آن موارد است البته وجوه نقد و حسابهای بانکی شهرداری از دیگر موارد مغایرت بود که با توجه به حساسیت موضوع ابتدا فشار آوردیم و موارد اختلاف و مغایرت شناسایی و سپس اصلاح شد.
با حجم بالایی از چکهای بلاتکلیف مواجه هستیم
وی عنوان کرد: بررسی مغایرت در اسناد دریافتنی پیچیده است بهطوریکه با حجم بالایی از چکهایی مواجه هستیم که ثبت آنها را برای حسابداری مرکز ارسال نکردهاند و در این سالها کسی هم نسبت به این موضوع حساس نشده و پیگیری هم نکرده است و این عاملی شده که اکنون با 130 میلیارد تومان چک بلاتکلیف مواجه هستیم.
عامری تصریح کرد: زمانی که به این میزان مغایرت رسیدیم؛ علیرغم آنکه گفته میشد اطلاعاتی از این چکها در دسترس نیست اما فشار آورده شد تا تکلیف این چکها مشخص شود تا اینکه سازمان فاوای شهرداری اعلام کرد ریز اطلاعات چکها را دارد و لیست کاملی از چکها را آماده کرد.
وی ادامه داد: بررسی اولیه از لیست چکها مشخص کرد که بخشی از این چکها مرجوعی است به معنی که به دلایل مختلف به صاحبان آنها مرجوع شده و بخشی از آنها نیز چکهای تعویضی هستند اما هنوز این گزارش مستند نیست و برای روشن شدن موضوع باید تکبهتک چکها و دلایل مرجوعی و تعویضی آنها بررسی شود.
عضو شورای شهر یزد به همکاری خوب شهرداری مناطق برای روشن شدن موضوع اشاره کرد و گفت: عزم جدی به وجود آمده تا سهلانگاریهایی که درگذشته شده جبران شود و با همکاری خودشان لیست چکها تهیهشده و اکنون در مرحلهای است که باید مستندسازی شود.
وجود ضعف در سیستم حسابداری شهرداری یزد
عامری بابیان اینکه سیستم حسابداری شهرداری یزد ضعف دارد اظهار داشت: سیستم حسابداری شهرداری اشکال دارد و این موضوع را از همان ابتدا به شهرداری منتقل کردیم اما معتقد بودند که یکی از بهترین سیستمهای حسابداری رادارند اما اکنون خودشان هم متوجه شدهاند که این سیستم ایراداتی دارد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی وجود مغایرتها اختیار کاربر در ثبت و ارسال چک در سیستم حسابداری بوده؛ از ابتدای سال 97 این اختیار از کاربر گرفتهشده است به این معنی که چکی که در سیستم حسابداری منطقه ثبت میشود بهطور خودکار در سیستم حسابداری مرکز هم ثبت میشود که متأسفانه این کار را از قبل نکرده بودند و حتی کنترل داخلی هم در این خصوص انجام نمیگرفته است.
هیچ قضاوتی در رابطه با مغایرت در حساب های شهرداری نمي توان كرد
عامری با تأکید بر اینکه نمیتوان در مورد مغایرت در چکهای شهرداری هیچ قضاوتی داشت تصریح کرد: وقتی یک سیستم غیر شفاف باشد؛ مغایرتها نشان داده نمیشود و در فضای غبارآلود هر اتفاقی ممکن است رخ دهد اما اکنون نمیتوان گفت که این مغایرتها فساد بوده و یا نه. باید تکبهتک این چکها بررسی و مشخص شود که این چکها طبق چه ضابطهای مرجوع و یا تعویض شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه در تهیه گزارش مغایرت در سالهای گذشته کوتاهی شده است خاطرنشان کرد: موضوع مغایرت در حسابهای شهرداری را بهطور جد پیگیری میکنیم و هر اطلاعاتی را مبنی بر وجود فساد، اختلاس، تخلف و ... را برای نهادهای نظارتی ارسال میکنیم و هماکنون نیز مقامات قضائی و نظارتی با ما در ارتباط هستند و در جریان مرحلهبهمرحله کار هستند.
انتهای پیام/ق
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|
گزارش
| |
| |
| |
| |
|