ID : 33646011
گزارشگر مطرح یزدی:

ابداع سبک جدیدی در تاریخ گزارشگری/ عشق اصلی‌ام فوتبال است


گزارشگر یزدی گفت: با توجه به شرایطی که در این چند سال طی کرده‌ام برای اینکه بتوانم توانمندی، پتانسیل و عشقم را نسبت به این هنر به منصه ظهور برسانم؛ سعی کرده‌ام به ناچار وارد عرصه‌هایی بشوم که به ناچار فعالیتم دیده بشوم.

به گزارش یزد آوا، گزارشگر مشهور یزدی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه 12 سال است که بعنوان گزارشگر ورزشی با صدا وسیما همکاری دارم، گفت: در استان‌های مختلفی مثل کرمان، بندعباس تبریز و یزد در تلویزیون استانی کار کرده‌‌ام و از سال 93 با شبکه‌های سراسری فعالیتم را آغاز کردم.

عباس قانع با اشاره به اینکه گزارش‌های والیبال و هندبال در سطح بین‌المللی در شبکه ورزش دارم، اظهار داشت: از سال 96 بصورت تخصصی وارد گزارشگری فوتبال در شبکه‌های سراسری شدم. مثلا چند گزارش بصورت ضبطی برای شروع کار در شبکه 3، از جمله بازی منچستر یونایتد با لسترسیتی و بازی رئال مادرید و سویا و رئال مادرید و لوانته در لالیگا را داشته‌ام.

وی تصریح کرد: از شروع سال 96 گزارش خارج از فوتبال در شبکه‌های سراسری بر عهده نداشتم و حضورم در این زمینه کم‌رنگ‌تر شده است. خیلی‌ها احتمالا علت آن را نمی‌دانند اما علتش این است که در شبکه‌های سراسری الان فقط فوتبال گزارش می‌کنم.

این گزارشگر ورزشی ادامه داد: البته شبکه استانی قوانینش فرق می‌کند و شرایطش متفاوت است. بخاطر همین من همچنان در حوزه‌های مختلف و با توجه به ظرفیت‌هایی که استان‌مان دارد فعال هستم.

قانع در رابطه با قضاوت‌هایی که پیرامون شیوه گزارشگری او می‌شود، خاطرنشان کرد: من به سبک و سیاقی که دارم انجام میدم اعتقاد دارم. همیشه وقتی قرار است تغییر حاصل بشود، -مخصوصا در جامعه ما- در مقابلش مقاومت صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: البته من خوشبختانه بدون هیچ ترس و ابایی دارم کارم را انجام می‌دهم. در یزد و خارج از یزد خیلی‌ها هستند که از پخش فعالیت من راضی هستند. خیلی‌ها هم هستند که با دلیل یا بدون دلیل مخالف این سبک من هستند که البته نظرشان قابل احترام است.

قانع افزود: من نسبت به آنچه که دارم انجام می‌دهد و با توجه به اینکه با تمرین و ممارست انجام می‌گیرد و توانسته مخاطبان بسیار زیادی هم برای خودش جذب کند ایمان دارم و سعی کرده‌ام متفاوت باشم. البته این متفاوت بودن به هر بهایی هم خوب نیست.

وی تأکید کرد: من در سبک گزارشم نه توهینی به کسی دارم نه چیزی دیگری. الگویم هم برخی از گزارشگران دنیا هستند که در شبکه‌های بین‌المللی گزارش انجام می‌دهند. در حوزه والیبال هم سعی داشته‌ام با برخی از گزارشگران روز دنیا مشابهت‌سازی کنم.

این گزارشگر ورزشی خاطرنشان کرد: من به مسیرم ایمان دارم که دارم کاری را انجام می‌دهم. هر بار هم که پشت میکروفون قرار می‌گیرم سعی می‌کنم کار جدیدی ارائه بدهم و باز هم تأکید می‌کنم که خوشبختانه مخاطب خودش را پیدا کرده است.

قانع ادامه داد: مطمئنا این راه جدیدی در تاریخ گزارشگری ایران است. خوشحالم برای اولین بار دارم در ایران این کار را پیاده می‌کنم البته شاید زمان ببرد تا جا بیفتد، ولی به آینده‌اش ایمان دارم.

وی با بیان اینکه برای نقدها هم احترام قائلم، عنوان کرد: البته 90 درصد نقدهایی که صورت می‌گیرد، کورکورانه و بی‌دلیل است. چرا که ما به یک مسیر و سبک خاص عادت کرده‌ایم و اصولا در جامعه ما وقتی فردی می‌رود تا رشد کند و دیده شود سعی می کنند در برابر او بایستند.

قانع ادامه داد: ولی مهم این است که انسان در هدفی که دارد ثابت قدم باشد و البته خطوط قرمز را زیر پا نگذارد و خطوط قرمز را رعایت کند. در عین حال سعی کند خاص باشد. عین بقیه رفتار کردن و جملات دیگران را تکرار کردن هنر نیست.

وی بیان داشت: در گزارشگری برخی از واژه‌ها و عبارات را همه می‌توانند بگویند و در حال حاضر گزارشگر زیاد داریم. اما کسی که خاص باشد و مسیر خاصی را برود و در واقع خودش باشد و اینکه فرد سعی کند کاری کند که الگو باشد نه اینکه همیشه بخواهد الگوبرداری کند؛ اهمیت دارد. و این‌ها هنر است که البته نمی‌گویم من این هنرها را دارم اما امیدوارم بتوانم این را بدست بیاورم. تقلید کردن و جملات تکراری را گفتن قرار نیست مخاطب را راضی نگه دارد.

قانع در رابطه با ادامه فعالیت‌هایش هم اظهار داشت: شروع فعالیت من خارج از استان یزد بوده و سعی کرده‌ام طوری فعالیتم را ارائه بدهم که یک ملت خواهانش باشند نه اینکه فقط در حد یک استان یا شهر باشد. راهی را که دارم می‌روم هدفش این است که خاص جلوه کند و خدمت نوینی به مردم عرضه کند.

وی تأکید کرد: من می‌توانم به سادگی هرچه تمام‌تر مثل بقیه بنشینم پشت میکروفون و مثلا مسابقه والیبالی که دیروز برگزار شد را به راحتی راجع به آن جمله‌بندی کنم و گزارش را به پایان برسانم.

گزارشگر مطرح یزدی خاطرنشان کرد: کاری که من کردم موجب شد تا در 24 ساعت گذشته کسی نگوید بانک سرمایه رفت فینال لیگ برتر والیبال بلکه همه می‌گویند خاتم اردکان رفت فینال لیگ برتر والیبال و گزارشگرش دارد چه کار می‌کند. اگر عباس قانع به درستی پشت این میکروفون ننشسته بود (اینکه می‌گویم عباس قانع حمل بر منیت نشود، منظورم عباس قانع نوعی است) این اتفاق نمی‌افتاد.

قانع ادامه داد: البته در جاهایی ممکن است بزرگ‌نمایی هم باشد، ولی من مشکلی در آن نمی‌‎بینم. متاسفانه تفاوت‌ها و تغییرها طوری است که در ابتدا در مقابلش مقاومت می‌شود اما این مقاومت‌ها گذرا است.

وی اظهار داشت: من با توجه به شرایطی که در این چند سال طی کرده‌ام برای اینکه بتوانم توانمندی، پتانسیل و عشقم را نسبت به این هنر به منصه ظهور برسانم؛ سعی کرده‌ام به ناچار وارد عرصه‌هایی بشوم که به ناچار فعالیتم دیده بشوم. اما عشق اصلی بنده فوتبال بوده و هست.

قانع گفت: من اگر گزارشگری را در رشته‌های والیبال هندبال و رشته‌های مشابه ادامه می‌دادم شاید رشد می‌کردم و می‌شدم نامبر وان ایران. ولی من دنبال فضایی هستم که قلبم آن را درک می‌کند؛ فوتبال زندگی من است بخاطرش همه مسیر زندگی و تحصیلم را تغییر دادم، اما رفتم وارد رشته‌های دیگر شدم تا اینکه عباس قانع و کارش دیده شد و امروز زمان آن است که من وارد کار اصلی‌ام بشوم.

وی اضافه کرد: با خودم رو راست هستم. شاید حداقل دو سال، یا پنج سال زمان ببرد تا من بتوانم مثلا به یکی از ده نفر برتر ایران در گزارشگری فوتبال بشوم تا مردم و جامعه بتوانند بپذیرند که پسری از کویر ایران و شهرستان به جمع بزرگان گزارشگری فوتبال رسیده است.

انتهای پیام




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.