همه مشکلات بزرگسالی نتیجه عدم رعایت اصول فرزند پروری است
به گزارش خبرنگار یزد آوا، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در سمینار آموزشی که با حضور نمایندگان بانو از دستگاههای اجرایی استان برگزار شد، گفت: وجود انسان ابعاد مختلفی از جمله بعد خیال وبعد حیوانی دارد و وجود این ابعاد به انسان اجازه نمیدهد که رفتار خردمندانه از خود نشان دهد و انسان باید با تمرین خردمندانه رفتار کند.
محمد حسین فلاح با بیان اینکه تنها علم به چگونگی نحوه رفتار با دیگران نمیتواند مو ثر باشد، افزود: انسان نباید اسیر فکر و خیال باشد، نباید با ذهن خود همراهی کند بلکه باید مشاهده گر افکار خود باشد، مهار ابعاد وجودی انسان دست خرد است و باید خرد را پادشاه وجود خود قرار داد تا بتوان در تریبت فرزند و رفتار با دیگران موفق بود.
وی، تصویرسازی ذهنی، بازیگری متد و تمرین ذهن آگاهی را روشهای تمرین برای خردمند شدن عنوان کرد و افزود: تصویرسازی ذهنی موجب میشود که انسان در موقعیتهای مختلف عاقلانه رفتار کند، بالا بردن تمرکز و بالا بردن مرکز تمرکز در مغز میتواند در این زمینه مهم باشد.
فلاح در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اصول فرزند پروری پرداخت و گفت: کرامت و عزت یکی از این اصول است، اینکه فرزند خود را عزیز بار بیاوریم و به او کرامت بدهیم بسیار مهم است که البته این موضوع با لوس کردن فرزند تفاوت دارد.
وی ادامه داد: برای کرامت دادن به فرزند باید بایدها و نبایدها را در تربیت او رعایت کنیم، از خشم، سرزنش، مقایسه، امر و نهی کردن و مظلوم نمایی در رفتار با فرزند پرهیز کرد و لحظات شاد و مشترک، احترام، نوازش کلامی و لمسی، بازگو کردن بازخوردهای رفتار خوب فرزند را رعایت کرد.
این دکتری روانشناسی و آموزش کودک با بیان اینکه مستقل بار آوردن فرزندان یکی دیگر از اصول فرزند پروری است، افزود: تجربه بزرگترین معلم است باید اجازه داد فرزندان تجربه کنند نباید به خاطر ترس آنها را از تجربه کردن بازداشت. باید فرزندان پسر را مستقل، قوی، حلیم و به عنوان تکیه گاه بار آورد و فرزندان دختر را مهربان، متواضع و اطاعت پذیر تربیت کرد.
فلاح گفت: اینکه نباید همه را بر کودک ترجیح داد اصل دیگر تربیت فرزند است، نباید فرزند را از کودکی حساس به قضاوت دیگران بار آورد، اینکه فرزند نیازهای خود را سرکوب کند تا مورد توجه دیگران باشد تفکر اشتباهی است.
وی با بیان اینکه وجود اقتدار و قانونمندی یکی دیگر از اصول تربیت فرزند است، افزود: ملاک های سخت گیرانه نیز نباید برای در تربیت فرزند به کار گرفته شود اینکه تنها رفتارهای بد فرزند مورد توجه باشد و به خاطر آنها سرزنش شود بسیار کار اشتباهی است متاسفانه ملاکهای سخت گیرانه در یزد زیاد است.
فلاح تصریح کرد: ریشه همه مشکلات در بزرگسالی نتیجه عدم رعایت این پنج اصل فرزند پروری است و تنها افرادی که خردمند باشند این پنج اصول تربیت فرزند را به درستی پیاده میکنند چنانچه خردمندی وجود نداشته باشد نیازهای کودک نادیده گرفته میشود.
وی با بیان اینکه اسلام دوره تربیت کودکان را به سه دوره هفت سال تقسیم بندی میکند، افزود: در اولین دوره هفت سال باید محیط غنیِ کم قانون یعنی محیطی که بچه به راحتی بازی کند و خراب کند و بسازد و همچنین حفظ کرامت و عزت او محور قرار گیرد، دومین دوره هفت سال زمان قانونگذاری است و ذهن کودک باید به قانون عادت کند و به والدین چشم بگوید و در آخرین دوره کودک با تربیتی که از دورههای قبل فرا گرفته به دستورات خداوند چشم میگوید و تربیت او نتیجه میدهد.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|