ID : 40157792
معاون سلامت دامپزشکی استان یزد:

گوشت را از مراکز غیرمجاز نخرید/ روند کاهشی بیماری تب مالت در استان یزد


زارع معاون سلامت دامپزشکی استان یزد گفت: تب کریمه کنگو بیشتر در فصل گرم سال پدیدار می‌شود بنابراین مردم به‌هیچ‌وجه گوشت را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند.

هادی زارع زردینی در گفتگو با یزدآوا، با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که در دام بدون علامت بوده اما در انسان خطرناک است و علائم شدیدی دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس بیماری تب کریمه کنگو، کنه‌ها هستند که با گزش کنه ویروس وارد بدن دام می‌شود و تماس با ترشحات، خون و بافت دام درگیر با بیماری و یا انسانِ آلوده به بیماری، سایر راه‌های انتقال این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه عمده‌ترین گروه‌های در معرض خطر این بیماری دامداران و قصابان هستند،عنوان کرد: استفاده از لباس کار و داشتن دستکش در زمان تماس با دام زنده الزامی است، همچنین مردم باید از خرید و مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه انجام می‌شود، خودداری کنند.

زارع افزود: با کشتار دام در محل کشتارگاه‌ها، گوشت‌ها به مدت حداقل ۲۴ ساعت مراحل پیش سرد را می‌گذرانند و درنتیجه عوامل بیماری‌زا از بین رفته‌اند و مردم می‌توانند با اطمینان خاطر گوشت موردنظر را مصرف کنند بنابراین مردم باید گوشت را از قصابی‌های دارای مجوز که دارای مهر دامپزشکی است خریداری کنند و چنانچه گوشتی به روش ذبح غیرمجاز تهیه شده باشد حتماً باید آن را در یخچال به مدت 24 ساعت پیش سردگذاری و سپس استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری مشترک انسان و دام گفت: سم‌پاشی و واکسیناسیون دام برای جلوگیری از این بیماری‌ها و همچنین حذف دام‌های مبتلا به بیماری تب مالت از جمله این اقدامات است که موجب شده موارد ابتلای انسانی به بیماری تب مالت در استان یزد در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته باشد.

معاون سلامت دامپزشکی استان یزد یادآور شد: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیشتر در فصل گرم سال پدیدار می‌شود مردم به‌هیچ‌وجه گوشت را از مراکز غیرمجاز و یا به صورت ذبح غیر مجاز تهیه نکنند، همچنین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت بعد از تهیه شیر حتماً آن را بجوشانند و بستنی را نیز از مراکز مطمئن و دارای مجوز تهیه کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: محمدرضا دهقان




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


رضایی محمد
ممنون از اطلاع رسانیتون ولی ما گوشت اصلا نمی تونیم بخریم با این قیمت چه برسه به اینکه مرحله پیش سرد بگذرونه
0 (0 Votes)
Posted on ۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۲۲:۱۴.