ID : 36004995
کارشناس سیاسی:

باید کارشناسی قوی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات انجام گیرد


کارشناس سیاسی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ابعاد بسیار وسیعی دارد و مجلس باید در خصوص این طرح، کارشناسی قوی انجام دهد و این طرح را در معرض افکار عمومی و کارشناسان قرار دهد تا ابعاد مختلف آن شناخته شود.

غلامحسین دشتی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح معطوف به سابقه است و از چندین دوره قبل در دولت‌ها و مجالس گذشته نیز کم و بیش مدنظر بوده است و منظور از استانی شدن انتخابات این است که نامزدهای انتخابات مجلس، در رقابت استانی شرکت می‌کنند و با توجه به تعداد سهمیه نمایندگان برای هر استان، افرادی که در استان رای بیشتری کسب کرده باشند انتخاب می‌شوند و هر نماینده‌ای که مرتبط با هر شهرستان باشد و رأی بیاورد مسائل آن شهر را در مجلس و کشور نمایندگی می‌کند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه توجه به امر نخبگی از جمله محاسن طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح می‌شود، افزود: عده‌ای معتقد هستند که مرکزیت استان‌ها از تعداد بیشتری نخبه برخوردار هستند و لذا چنانچه انتخابات استانی شود سطح کیفی نمایندگان ارتقا پیدا می‌کند، که این تفکر و نظر در برخی موارد و در برخی استان ها درست است اما در بسیاری از موارد این چنین نیست و شهرستان‌ها نیز دارای نخبگانی گمنام هستند که این انتخابات فرصتی هست برای عرضه توانمندی‌های آنها و انگیزه‌ای هست برای حضور نخبگان از شهرستان‌ها که با برگزاری هر نوع انتخاباتی شهرستان‌ها می‌توانند ظرفیت‌های خود را بیشتر بروز بدهند.

دشتی با بیان اینکه گرایش نمایندگان به مسائل ملی و کشوری از آثار مثبت انتخابات استانی است، ادامه داد: رقابت‌های شهرستانی کمتر می‌تواند در تصمیمات ملی تاثیرگذار باشد و نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند مسائل شهرستانی خود را بررسی می‌کنند و آن‌ مسائل را در قالب ملی و به وسیله قوانینی که وضع می‌شود حل می‌کنند این در حالی است که هر گاه مسائل شهرستانی محور قرار گیرد قطعا ارزش یک قانون از سطح ملی کاسته می‌شود و منافع ملی کمتر در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: استانی شدن انتخابات جنبه ملی بودن قوانین را تقویت می‌کند این موضوع اگر چه نقاط مثبتی دارد اما بزرگترین عیب آن این است که شهرستان‌های دور دست و مناطق محروم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه نامزدهای نمایندگی در مرکزیت استان می‌تواند رای بیشترس بیاروند در واقع نیازهای شهرستان‌ها و مناطق محروم کمتر مورد نظر قرار می‌گیرد.

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: موضوع دیگری که در طرح استانی شدن انتخابات مجلس در نظر گرفته می‌شود این است که با توجه به اینکه شهرستان‌ها احساس می‌کنند نماینده‌ای باید داشته باشند تشویق به مشارکت فعال در انتخابات می‌شوند اما ممکن است در برخی استان‌ها خلاف این اتفاق رخ دهد و انگیزه برای مشارکت در انتخابات در شهرستان‌ها و مناطق محروم کمتر شود.

دشتی افزود: لذا این مورد دو وجه دارد هم می‌تواند مشارکت مردم شهرستان‌ها را در انتخابات بیشتر کند و در مقابل نیز نظر مخالفی وجود دارد که انگیزه شهرستانی‌ها را به دلیل اینکه احساس می‌کنند نمایندگان مرکز استان‌ها رای بیشتری دارند برای حضور در انتخابات کمرنگ می‌کند، بنابراین این جنبه استانی شدن انتخابات نسبی است و متناسب با شرایط فرهنگی و سیاسی استان‌ها خواهد بود.

وی گفت: از مسئل دیگری که می‌تواند مد نظر باشد انتخابات استانداری کاهش مشکلات اجرایی را به همراه خواهد داشت و برخی رویه‌های نادرست موجود را که انتخابات شهرستانی وجود داشت در انتخابات استانی حل می‌شود، در برخی استان‌هایی که شائبه بی عدالتی در آن است و انتخابات براساس انتخاب‌های محلی خانوادگی و محله‌ای بود، حقوق برخی شهرستان‌های دیگر تضییع می‌شود و این انتخابات استانی می‌تواند این مشکلات را حل کند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس مردم مجبور نیستند که به افراد محدود محلی، شهری و شهرستانی رای بدهند بلکه هرکس می‌تواند به هر نامزدی که در استان تشخیص می‌دهد رای بدهد و احساس رضایت بیشتری داشته باشند از سوی دیگر با استانی شدن انتخابات نامزدها خود را برای رقابت بیشتر و فشرده‌تر آماده می‌کنند و زمینه‌ای برای حضور توانمندتر و قوی‌تر فراهم می‌شود.

دشتی تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ابعاد بسیار وسیعی دارد و محدود به این مسائل نیست و مجلس باید در خصوص این طرح، کارشناسی قوی انجام دهد و این طرح را در معرض افکار عمومی و کارشناسان قرار دهد تا ابعاد مختلف آن شناخته شود.

وی ادامه داد: انتخابات استانی و شهرستانی هر کدام معایب و مزایایی دارد و مهم تدبیری است که قانونگذار می‌تواند در این طرح اعمال کند تا معایب آن کم و به مزایای آن افزوده شود تا در طرح نهایی مزایای حداکثری به نفع استان‌ها و مردم در نظر گرفته شود، در هر دو شیوه بایستی شرایط استان‌ها و تجربیات در انتخابات گذشته مد نظر قرار گیرد و بیشترین مزایا در تصویب هر کدام از شیوه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.