بیش از 40 هزار دانش آموز یزدی در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند/ مدارس دولتی از انتظار تا واقعیت
یزد آوا، یکی از مهمترین سرمایههای یک اجتماع، سرمایه انسانی است که با آموزش افزون میشود. همانطور که سرمایه فیزیکی (مثل کارخانه و ماشینآلات) را باید بهواسطه سرمایهگذاری در طول زمان در حد بهینه آن حفظ کرد، سرمایه انسانی نیز نیازمند سرمایهگذاری است؛ که با فراهم آوردن شرایط و امکانات آموزش و پرورش میسر است.
در سالهای اخیر با توجه به بالا گرفتن تب کنکور و توجه به مدارک دانشگاهی، نگرانی خانوادهها برای انتخاب مدرسهای مناسب که به ارتقا کیفیت آموزش و پرورش ابعاد تربیتی فرزندانشان کمک کند بیش از پیش شده است و از زمان به وجود آمدن مدارس غیرانتفاعی رفته رفته خانوادهها با این باور که مدارس غیرانتفاعی از سطح کیفی آموزش بالاتری نسبت به مدارس دولتی برخوردارند باوجود پرداخت شهریههای بالا نسبت به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیر دولتی اقدام میکنند.
در استان یزد نیز نزدیک به 500 مدرسه غیر دولتی فعالیت میکنند که 12 درصد دانش آموزان استان را در بر میگیرند و خدمات تحصیلی آموزشی به آنها ارائه میدهند.
با توجه به افزایش مدارس غیردولتی در یزد ، خبرنگار یزد آوا ضمن اینکه از چند تن از والدین دلایل ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی و دولتی را جویا شده است نظر مسئولان را نیز در این زمینه آورده است.
حسین سلیمی که پسرش در مقطع متوسطه یکی از مدارس غیرانتفاعی یزد تحصیل میکند با اشاره به برخی از برتریهای این مدارس نسبت به مدارس دولتی گفت: مدارس غیرانتفاعی امکانات آموزشی و آزمایشگاهی بهتری دارند و معلمان آنها به دلیل آنکه به صورت گزینشی انتخاب میشوند از نظر علمی نسبت به معلمان دولتی برتری دارند.
وی با این اعتقاد که سطح آموزشی مدارس غیرانتفاعی بالاتر بوده و برای موفقیت هرچه بیشتر فرزندش متحمل به پرداخت هزینه های گزافی میباشد، اذعان کرد:اعتقاد من بر این است که مدارس غیرانتفاعی بچه ها را مودب تر بار می آورند و دربرخی از مدارس دولتی ممکن است دهها خطر بچههای نوجوان را تهدید کند.
امیر حسین رادمنش نیز که پسرش را در مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام کرده است با بیان اینکه در مدارس غيردولتی تعداد دانش آموزان هر کلاس کمتر از کلاسهای دولتی است و معلم زمان و انرژی بيشتری به بچهها اختصاص میدهد، ادامه داد: به نظر من تعداد قبولیهای نمونه دولتی و تيزهوشان در مدارس غيرانتفاعی مطرح، بيشتر از دولتی هاست؛ و این موجب شده است تا فرزندم را در این مدرسه ثبت نام کنم.
وی در خصوص دليل اصلی گرايش خانوادهها به مدارس غير دولتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، اغلب دانش آموزان پذيرفته شده در المپيادها، آزمون مدارس نمونه دولتی و تيزهوشان و ساير آزمونها از مدارس غيردولتی هستند.
احمد رضا فقیه خراسانی که پسرش در مقطع ابتدایی در یکی از مدارس غیردولتی تحصیل می کند، کیفیت آموزشی خوب و معلمان دلسوز را از ملاکهای انتخاب مدرسه فرزند خویش عنوان کرد و گفت: بارها شنیده بودم این مدرسه از لحاظ اسلامی، مسائل اعتقادی و محیط مذهبی بسیار خوب است و این موضوع موجب شده است که فرزندم را دراین مدرسه ثبت نام نمایم.
فهیمه انواری نیز یکی از مادران یزدی است که شلوغ نبودن و تعداد کم دانشآموزان در کلاسهای مدارس غیرانتفاعی را امتیاز این مدارس نسبت به مدارس دولتی دانست و افزود: اعتقاد من این است که افزایش رشد فکری و عاطفی دانش آموزان، موجب استقبال معلمان و دانشآموزان از مدارس غیر دولتی شده است.
وی به تأثیر زیاد شیوههای مدارس غیر دولتی جهت رشد فرهنگ فرزندان اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من به دلیل اینکه در مدارس دولتی دانشآموزان از هر قشری تحصیل میکنند، فرزندان در مدارس غیر دولتی از نظر فرهنگی، تربیتی وادب بهتر از مدارس دولتی رشد میکنند.
یکی از معلمان مدارس دولتی یزد نیز در این گفتگو با اشاره به تحصیل فرزندش در مقطع ابتدایی یکی از مدارس غیرانتفاعی گفت: با وجود کیفیت آموزش و توجه ای که به دانش آموزان در مدرسه غیرانتفاعی وجود دارد اما آموزشهای فشرده و رقابت شدیدی که کادر مدرسه بین دانش آموزان به وجود می آورند موجب شده تا فرزندم تحت فشار روانی قرار گیرد و کسب حتی یک نمره پایین در درسها بسیار در روحیات او تاثیر بگذارد و او را از درس زده کند.
مسلم دهقان پدر دانش آموز مشغول به تحصیل در یکی از دبستانهای دولتی یزد گفت: به نظر من در مدارس دولتی اگر دانشآموز توقعی هم دارد، توقع منطقی بوده است؛ درحالیکه توقعات دانشآموزان غیرانتفاعی بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: بسیاری از دانش آموزانی که در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند این باور را دارند که چون والدینشان برای تحصیل آنها در مدرسه شهریه میپردازد، باید به معلم بگویند که چه کار کند و چه کار نکند؛ که این مسئله تأثیر منفی در آینده وی دارد.
حمید برزگری پدر دانش آموز اول دبستانی نیز اظهار کرد: همسر بنده که هم درمدرسه دولتی و هم مدرسه غیرانتفاعی تدریس میکند، فضای مدارس دولتی را بیشتر میپسندد؛ چرا که معتقد است آموزش در این مدارس دانشآموزان را با زندگی و واقعیتهای جامعه بیشتر آشنا میکند.
وی به برخی از فشارهای آموزشی که به دانشآموزان در مدارس غیر دولتی وارد میشود اشاره کرد و افزود: به اعتقاد بنده چنین دانشآموزانی رشد طبیعی خودشان را از دست میدهند؛ چرا که عموما این دانشآموزان دچار آسیبهای روانی اجتماعی بسیاری میشوند.
یک از کارمندان آموزش و پرورش نیز در این گفتگو با بیان اینکه فرزندم را در یک مدرسه دولتی ثبت نام کردهام، ادامه داد: در مدارس غیرانتفاعی دانشآموزان بیش از حد از نظر آموزشی تحت فشار قرار دارند و این آموزشهای فشرده به تدریج آنها را از تحصیل دلزده میکند و بنابراین ترجیح دادم فرزندم را در همان مدارس دولتی ثبت نام کنم.
دهقان نیز که فرزندش در یکی از مدارس دولتی مشغول به تحصیل است، گفت: اگر توانایی مالی برخوردار بودم حتما فرزندم را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام می کردم چرا که شلوغی کلاسهای مدارس دولتی موجب شده تا معلم نتواند به خوبی به آنها آموزش دهد و از نظر پایههای درسی ضعیف شوند که موجب افت تحصیلی آنها در مقاطع بالاتر خواهد شد.
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه 495 مدرسه غیر دولتی در استان یزد فعالیت میکنند، گفت: از این تعداد 354 مدرسه پیش دبستانی، 83 مدرسه در مقطع ابتدایی، 33 مدرسه در مقطع متوسطه دوره اول، 23 مدرسه در مقطع متوسطه دوم و دو هنرستان فنی حرفهای و کار و دانش در حال فعالیت هستند.
محمد مهدی محقق با اشاره به تحصیل 12 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی گفت: بیش از 40هزار و 600 دانش آموز در مدارس غیر دولتی استان یزد مشغول تحصیل هستند و این مدارس نسبت به پنج سال گذشته با رشد سه درصدی روبرو بوده است.
وی بالا بودن کیفی آموزشی، ارائه خدمات ویژه اختیاری، حضور دبیران با تجربه و کارآمد، مشارکت همه جانبه اولیا در فعالیتهای آموزشی تربیتی و فرهنگی در مدارس غیر دولتی را از دلایل استقبال خانوادهها از این مدارس عنوان کرد.
محقق عمدهترین تفاوت سطح کیفیت در مدارس غیر دولتی با مدارس دولتی را مشارکت بیشتر اولیا درمدارس غیر دولتی، استفاده از دبیران با سابقه دراین مدارس، گزینش خاص دانش آموزان در مدارس غیر دولتی و بهره گیری از آموزشهای چند جانبه به صورت ارائه خدمات ویژه برشمرد.
وی با بیان اینکه در استان یزد میزان شهریه در مدارس غیردولتی نسبت به سایر استانها کاهش داشته است، اذعان کرد: نمیتوان فقط شهریه را مهمترین دلیل بالاتر بودن کیفیت مدارس غیر دولتی دانست، با توجه به اینکه در راستای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پروش حضور همه جانبه خانوادهها و مشارکت آنان ضروری است آنچه باعث افزایش سطح کیفیت در این مدارس شده، ارتباط خوب و موثر خانوادهها با مدیران مدارس بوده که از نزدیک رشد و بالندگی فرزندان خود را مشاهده میکنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی در واقع به سیستم آموزش و پرورش دولتی کمک میکنند، گفت: این مطلب که کیفیت آموزشی در مدارس غیرانتفاعی بهتر از مدارس دولتی هست، نادرست است.
محمدحسن رادمنش تصریح کرد: در سالهای اخیر با بیرون رفتن نیروهای قدیم از آموزش و پرورش و ورود نیروهای جدید مانند بستههای حمایتی، نیروهای حق التدریس و نیروهای دانشگاه فرهنگیان، مدارس دولتی دارای کیفیت آموزشی بسیار خوب هستند.
وی با بیان اینکه مدارس غیرانتفاعی مطرح در استان نیز مانند مدارس عادی از تعداد دانش آموزان بالایی برخوردار هستند، افزود: تعداد جمعیت کم دانشآموزان در برخی مدارس غیرانتفاعی و خلوت بودن کلاسها به این معنی نیست که آنها از کیفیت آموزشی بهتری بهره مند می شوند بلکه خانوادهها به دلایل گوناگون در این مدارس ثبت نام نکردند و به اصطلاح این مدارس مشتری ندارند.
رادمنش تصریح کرد: برخی از افرادی که با دریافت مجوز اقدام به راهاندازی مدارس غیر انتفاعی می کنند در پی کسب درآمد هستند و چون ساختمانی برای آن ندارند مجبورند خانهای که اصلا شبیه به شکل مدرسه نیست برای این کاراجاره کنند که خانوادهها نیز از این نوع مدارس استقبال نمیکنند و نه تنها با تعداد دانش آموزان پایینی که دارند خدمتی به آموزش و پرورش نمیکنند بلکه متضرر هم میشوند.
وی عنوان کرد: برخی خانوادهها از روی ناآگاهی و یا برای به اصطلاح کلاس گذاشتن فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام میکنند، در حالی که مدارس دولتی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و با پراکنده شدن نیروهای جدید آموزش و پرورش در حاشیههای شهر عدالت آموزشی نیز در این مدارس برقرار است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: شرکت در کلاسهای فوق برنامه در مدارس دولتی کاملا اختیاری است و در روزهای پنج شنبه برگزار میشود؛ این کلاسها در مدارس غیر انتفاعی به صورت اجباری است و شاید یکی از خطاهایی است که مدارس غیردولتی انجام میدهند و میتواند دانش آموزان را تحت فشار و آسیب روحی قرار دهد.
با توجه به رایگان بودن آموزش و پرورش در کشور، تامین هزینههای آموزشی برخی دانشآموزان از سوی والدین آنها در مدارس غیرانتفاعی کمک به سیستم آموزش دولتی است که باعث میشود سرانه تخصیصی این دانشآموزان صرف افزایش سطح کیفیت آموزش در نظام دولتی شود و تاحدودی از دامن زدن به تبعیض طبقاتی پرهیز شود اما کیفیت پایین برخی مدارس دولتی و فرهنگ سازی نادرست درخصوص مدارس غیرانتفاعی، موجب شده است تا خانوادهها با وجود اینکه برای تحصیل فرزندانشان در مدارس غیر دولتی متحمل هزینههای زیادی میشوند و شاید فرزندان آنها بر اثر فشارهای آموزشی دچار آسیب شوند، مدارس غیر دولتی را بر آموزش رایگان در مدارس دولتی ترجیح دهند.
انتهای پیام/ف
Related Assets:
- جوابیه یکی از مسئولان منتقد افزایش دانشآموزان غیربومی در یزد
- بیش از 227 هزار دانشآموز یزدی وارد کلاسهای درس شدند
- پای مواد مخدر به مدارس ابتدایی هم باز شد!
- 23 مدرسه در یزد شیفت عصر تدربس میکنند/کمبود فضا دلیل دوشیفت بودن مدارس
- عوامل مقصر در توهین به شئونات اسلامی شناسائی و برابر مقررات با آنان برخورد می شود
- نفوذ فرهنگی در سطح ورود به محتوای کتب درسی دانشآموزان
- ارتقاء نشستهای آموزشی انجمن اولیا و مربیان درمدارس استان یزد/ دارالعباده،دارالعلم و حسینیه ایران سه عنوان ممتاز استان یزد
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|