نشانه های شهر فرهنگی از دیدگاه قرآن/ محور خدمات در جامعه، حفظ انسانیت باشد
دکتر محمد رضا شایق مفسر و حافظ قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، به بیان معنای فرهنگ در حالت کلی پرداخت و اظهار داشت:در مجموع همه عقاید و عادات چه در حوزه دین و چه از لحاظ ملی و تاریخی را که در نظر بگیریم بیان کننده فرهنگ هر شخص یا اجتماع، مانند نوروز که از عقاید ایرانیان قبل از اسلام است ولی اسلام نیز این سنت را پذیرفته است زیرا اسلام در کل یک حوزه باز را در رابطه با فرهنگ دارد.
آزاده هشت سال دفاع مقدس گفت: از دیدگاه قرآن نظام اجتماعی و حفظ نظم آن از اولویت برخوردار است و انسان هایی که در زمین فساد می کنند در کلام الهی مورد سرزنش قرار گرفته اند و همچنین خداوند در قرآن کریم عاقبت نیکو را برای پرهیزکاران در نظر گرفته است.
دکتر شایق با بیان اینکه اگر جامعه ای سالم ماند اکثریت انسان ها سالم می مانند اذعان داشت: اگر کسی به اجتماع صدمه زد در حقیقت به خودش صده زده است و درست مثل شخصی می ماند که بدنه کشتی را سوراخ کند و موجب غرق شدن خود و سایر حاضران در کشتی شود.
مفسر و حافظ قرآن کریم ادامه داد: در تعاملات اجتماعی برخورد با خویشاوند، دوست و دشمن بر اساس آیات و روایات اسلامی و قرآنی باید یکی باشد.
وی در پاسخ سوال خبرنگار یزدآوا مبنی براینکه "مشخصات یک شهر فرهنگی از دیدگاه قرآن چیست؟" گفت: در واقع امکانات جامعه برای همه افراد است و از لحاظ قرآن کسانی که مردان و زنان مومن را به ناحق اذیت می کنند مورد عذاب واقع می شوند.
محمد رضا شایق افزود: افساد فی الارض و بهم زدن زندگی اجتماعی حتی در آمریکا و برای مردم آمریکا هم اشکال دارد و از همین رو مراجع ما فتوا داده اند که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در همه کشورها واجب است.
وی با بیان اینکه احتکار، سد معبر، استفاده از وسایل نقلیه دود افزا، ایجاد آلودگی صوتی ، تخریب محیط زیست اینها همه نمونه ای از کارهایی است که زندگی اجتماعی را برهم می زند اظهار داشت: بنا بر آموخته های قرآنی برای حفظ سلامت انسان های دیگر و رعایت اصول شهروندی اگر کسی توانایی استفاده از بنزین مرغوب تر را داشته باشد یا بتواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند باید این موارد را رعایت کند نه اینکه برای کارهای غیر ضروری ماشین شخصی را در خیابان حرکت داده و فقط به فکر ایجاد یک اتاق امن برای خود باشد.
شایق ادامه داد: برای مثال در اسلام اسراف خیلی مذمت شده است و اسراف کنندگان برادران شیطان خوانده شده اند مثلا برداشت آبهای زیر زمینی قبل از انقلاب 40 متر بوده و هم اکنون به 600 متر رسیده است اگر اسراف کردن امری عادی تلقی نمی شد و طبق اصول دینی و قرآنی رفتار می کردیم اکنون به مشکل کمبود شدید آب برخورد نمی کردیم.
مفسر و حافظ قرآن کریم اذعان داشت: قرآن وارد جزئیات نمی شود و نگاهش کلی است اما وقتی می گوید آزار مرم گناه است، باید با مردم به عدالت و بر اساس حق برخورد شود، اسراف کنندگان برادران شیطانند معنایش چیزی جز این نیست که چیزی مثل آب جزء مایحتاج مردم است و باید در حفظ آن کوشید و حقوق افراد را در هر شرایطی محترم شمرد.
وی تاکید کرد: اگر ما بر اساس فرهنگ قرآن زندگی کردیم هم خودمان و هم جامعه به آرامش می رسانیم و شاهد جامعه نمونه ای خواهیم بود.
استاد محمد رضا شایق همچنین در پاسخ به سوال " شهر انسان محور چه ویژگی هایی دارد و تا په اندازه مردم و مسئولین در ایجاد این شهر سهیمند؟" گفت: نگاه ها باید اصلاح شود، اقتصاد و رفاه اجتماعی همه جزء فرعیات هستند و حاکمیت عادل نباید اصل را فدای فرع کند، فکر مردم و مسئولین باید اصلاح شود و بدانند که اصل "احساس انسانیت "است و همه خدمات ها باید برای انسان ماندن باشد.
وی افزود: همه رفتارهای اقتصادی و تجاری باید به انسانیت به معنای واقعی کمک کند و هیچ گاه انسانیت نباید فدای مادیات شود.
مفسر و حافظ قرآن کریم گفت: به نظر من آموزش های ضمن خدمت خیلی مفید است و مسئولین همه باید اهل مطالعه باشند و به فکر اصول اساسی نظام اجتماعی یعنی ایجاد جامعه ای انسان محور باشند، اگر این فکر درست شود همه چیز درست می شود.
گفتگو: زینب کشاورز
Related Assets:
- اگر از غارت میراث فرهنگی ناراحتید، چرا در مقابل حمله بهائیان سکوت کردید؟
- تفسير غلط سلفي ها از قرآن آنها را در منجلاب فرو برده است
- توجه به جزئیات نباید خانوادهها را از اهداف کلی غافل کند
- حکم «فتنه گر » بر اساس قرآن مرگ است/9 دی دشمنان را نا امید کرد
- خواسته دشمن از اسرای ایرانی چه بود؟/ آخرین تیر ترکش دشمن در لحظه آزادی
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|