ID : 29725550

«یزد» و دست‌اندازهای جهانی شدن


شوراي جهاني بناها و محوطه‌هاي تاريخي (ايكوموس) شوراي زير مجموعه يونسكو ايرادهايي به پرونده ثبت جهاني شهر يزد وارد كرده است كه مهم‌ترين آنها ساخت سازه‌هاي بتني و غيرخشتي در بافت خشتي شهر يزد از جمله در محله زرتشتيان است.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدآوا، چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از ۱۱ تیر (دوم جولای) در شهر کراکوف لهستان آغاز شده و طی ۱۰ روز کاری، ۳۴ پرونده تاریخی، طبیعی و ترکیبی از جمله "شهر تاریخی یزد" برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ايرادات ايكوموس به پرونده يزد و پاسخ ايران

شوراي جهاني بناها و محوطه‌هاي تاريخي (ايكوموس) شوراي زير مجموعه يونسكوايرادهايي به پرونده ثبت جهاني شهر يزد وارد كرده است كه مهم‌ترين آنها ساخت سازه‌هاي بتني و غيرخشتي در بافت خشتي شهر يزد از جمله در محله زرتشتيان است. ايكوموس معتقد است كه اگر يزد قرار است به‌عنوان بزرگ‌ترين شهر خشتي جهان در فهرست ميراث جهاني قرار بگيرد پس ساخت چنين سازه‌اي چه توجيهي دارد؟

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در واكنش به اين ايراد ايكوموس در پرونده ثبت جهاني يزد مي‌گويد: وقتي با يك شهر 900 هكتاري و البته شهري زنده مواجه هستيم اين مشكل در فرايند بهتر مديريت شهري مي‌تواند به‌تدريج حل شود.

طالبيان با اعلام اينكه پاسخ به ايرادات ايكوموس پيش‌تر ارسال شده است، افزود: در پاسخ به ايكوموس اعلام كرده‌ايم كه آن بخش از محله زرتشتيان كه ساخت‌وساز بتني در آن انجام شده است درواقع مرز محله زرتشتيان است؛ ضمن آنكه بخشي از محله زرتشتيان به‌دليل دارا بودن عناصر مهم تاريخي در پرونده ثبت جهاني يزد پيشنهاد شده است.

ايراد ديگر ايكوموس به ضوابط ساخت‌وساز در شهر يزد و نبود مديريت يكپارچه مرتبط بود. كارشناسان ايكوموس بر اين نظر هستند كه اگر يزد قرار است شهر جهاني شود، چرا ساكنان آن اجازه ساخت بناهاي خشتي را در بزرگ‌ترين شهر خشتي جهان ندارند و ضوابط شهرسازي چنين اجازه‌اي به آنها نمي‌دهد؟

معاون ميراث فرهنگي كشور اما در واكنش به دومين ايراد كارشناسان ايكوموس به پرونده ثبت جهاني يزد مي‌گويد: به ايكوموس اعلام كرده‌ايم در مذاكره با سازمان نظام مهندسي كشور و وزارت راه‌ و شهرسازي از آنها خواسته شده است با تدوين دستورالعمل ويژه مهندسي خشت كه در حال انجام است، اجازه ساخت بناهاي خشتي توسط ساكنان يزد صادر شود.

احتمال مخالفت يونسكو با ثبت جهاني يزد

ايرادهاي يونسكو به پرونده ثبت جهاني يزد از نگاه معاون ميراث فرهنگي كشور حل‌شدني است. اما مهم‌ترين ايراد ايكوموس به اين پرونده مربوط به ساخت و ساز ساختمان‌هاي بتني در برخي محلات يزد است كه ممكن است شانس ثبت جهاني يزد در اجلاس امسال را از ايران بگيرد و پرونده جهاني شدن يزد به سال آينده موكول شود. برهمين اساس است كه محمدحسن طالبيان پيش از ترك تهران به مقصد لهستان مي‌گويد: وقتي ايراد ساختمان‌هاي بتني به پرونده يزد وارد شود موضوع عرصه و حريم مطرح مي‌شود و معناي اين ايراد آن است كه ممكن است ثبت جهاني شهر يزد به سال آينده موكول شود.

معاون ميراث فرهنگي تأكيد كرد: ثبت جهاني يك شهر تاريخي كار آساني نيست اما تمام تلاش كارشناسي خود را براي دفاع از ثبت جهاني يزد در كميته ميراث جهاني يونسكو خواهيم كرد تا اين پرونده به نتيجه مطلوب برسد.

طالبيان تأكيد كرد: براي جلب نظر مساعد اعضاي يونسكو نيازمند گفت‌وگو با يكايك اعضاي كميته ميراث جهاني و ايكوموس هستيم و ثبت جهاني يزد بستگي به نگاه نمايندگان 21 كشور عضو به مطالب كارشناسي ما در روز تصميم‌گيري براي ثبت جهاني يزد دارد.

خبرنگار یزدآوا در خصوص احتمال مخالفت یونسکو با ثبت جهانی یزد و اینکه چرا در طی دو سال اخیر که بحث ثبت جهانی یزد مطرح بوده است اشکلات رفع نشده است، پیگیر مصاحبه با مسئولان میراث فرهنگی استان یزد بود که این امر محقق نشد.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین