بررسی مقایسهای سند آموزش 2030 با اسناد بالادستی کشور/ وقتی قوانین کشور بازیچه یک سند غربی می شود
به گزارش صبح مهریز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اهداف توسعه پایدار به عنوان الگوی بعد از 2015 تا 2030 ، در اجلاس هفتادم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یعنی شهریور 94، به تصویب رسید. این سند در ان زمان رد نیویورک به امضای روحانی رسید.
این سند مبتنی بر 7 سند دیگری است که هر کدام از آنها پیشینه درستی نداشته و به دلایل مختلف در دوره های مختلف کشور ایران حاضر نشده است زیر بار آنها برود.
بر اساس این گزارش مواردی که در 2030 طرح شده به شکل های کامل تر در اسناد بالادستی کشور وجود دارد و توصیه مقام معظم رهبری هم رسیدگی به اسناد بالادستی و اجرایی کردن آنها بود چرا که این استاد در سال های گذشته به خوبی اجرا نشده اند.
یکی از بندهای 2030 اطمینان حاصل می کند که تا سال 2030 از این که همه دختران و پسران بطور رایگان و عادلانه تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تکمیل کنند که منجر به یادگیری مرتبط و موثر می شود. این در حالی است که بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
از طرف دیگر در راهکار 5، بند2 ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر برنامه ریزی و تمهیدات مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب در تمام مناطق کشور تاکید شده است.
ردیف | (هدف 4 اهداف توسعه پایدار) اهداف آموزش 2030 | اسناد بالا دستی کشور |
---|---|---|
4-1 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران بطور رایگان و عادلانه تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تکمیل کنند که منجر به یادگیری مرتبط و موثر می شود. |
|
4-2 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران به کیفیت نموی دوران اوان کودکی، مراقبت و آموزش پیش دبستانی دست یابند، به نحوی که از آمادگی لازم برای ورود به دوران ابتدایی بهره مند گردند. |
|
4-3 | تضمین اینکه تمام زنان و مردان از دسترسی برابر به دانش فنی با کیفیت و مقرون به صرفه، تحصیلات حرفه ای و عالی از جمله دانشگاه ها تا سال 2030 برخوردار شوند. |
|
4-4 | تضمین اینکه تا سال 2030 تعداد جوانان و بزرگسالان دارای مهارت مرتبط( از جمله مهارت فنی و حرفه ای مرتبط) برای اشتغال، یافتن شغل مناسب و کارآفرینی؛ به صورت قابل توجه افزایش یابد. | -تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 6، بند 5) -گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 1، بند 6) -طرحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی-حرفه ای برای منابع انسانی ( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 22، بند 3) -ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کار آفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت های شغلی( نقشه جامع علمی کشور، راهبردکلان3، بند1) - پرورش استعداد های شغلی و پدید آوردن آینده شغلی برای برآوردن نیازهای جامعه (نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند 3-5) - دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیارهای جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بین المللی(نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند4) - تربیت و توانمند سازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان های متقی و کارآفرین و خودباور و خلاق، نوآور و توانا در تولید علم و فناوری و نوآوری، متناسب با ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه ( نقشه جامع علمی کشور، راهبرد کلان8) - ساماندهی نظام های حرفه ای میتنی بر دانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی – اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ مهارت گرایی و پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم و فناوری و نوآوری( نقشه جامع علمی کشور، اراهبرد کلان1، راهبرد ملی 8) - افزایش کمی و کیفی سطح آموزش و مهارت های اختصاصی زنان، و تنوع بخشی به رشته های دانشگاهی متناسب با نقش آفرینی آنان در عرصه های مختلف زندگی( سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به برنامه آموزشی، بند2) - حق کسب مهارتها و آموزشهای تخصصی بصورت کمی و کیفی تا بالاترین سطوح(منشور حقوق و مسؤلیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، فصل دوم، قسمت آموزش78) - حمایت از محققین زن در بخش پژوهش و فن آوری و تلاش جهت رفع مشکلات آنان و بهبود زندگی مادی و معنوی آنان(سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به پژوهش و فن آوری، بند3) - تشکیل کرسیهای نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانشبنیان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی( سیاستهای کلی علم و فناوری، بند 4-3)
|
4-5 | تضمین این که تا سال 2030 نابرابری جنسیتی در آموزش کاهش یافته و دسترسی برابر به تمامی سطوح آموزشی و مهارت آموزی برای گروه های آسیب پذیر از جمله افراد دارای معلولیت، گروه های بومی و کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند، تضمین شود. |
آموزش و پرورش، دستیابی به آموزش عالی و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با
|
4-6 | تضمین اینکه تا سال 2030 تمامی جوانان و نسبت قابل ملاحضه ای از بزرگسالان، چه مرد و چه زن به مهارت های سواد و حساب دست پیدا کنند. |
|
4-7 | تضمین اینکه تا سال 2030تمامی یادگیرندگان از طریق آموزش برای توسعه پایدار، حقوق بشر، برابری جنسیتی، ارتقاء فرهنگ صلح و ضد خشونت، شهروندی جهانی، به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و شناخت جایگاه فرهنگ در توسعه پایدار بتواند به دانش و مهارت لازم برای ارتقا توسعه پایدار دست یابند. |
|
4-الف | ساخت و ارتقا امکانات و تسهیلات آموزشی مختص به گروه کودکان، معلولین و حساس به جنسیت، و ایجاد محیط های یادگیری سالم، دور از خشونت، جامع و موثر برای آموزش همگان |
|
4-ب | گسترش قابل توجه بورس های تحصیلی در سطح جهانی برای کشورهای کمتر توسعه یافته، ایالت در حال توسعه جزایر کوچک و کشورهای آفریقایی برای ثبت نام در آموزش عالی، ازجمله آموزش های حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فنی و مهندسی و برنامه های علمی در کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 |
|
4-ج | افزایش قابل توجه تامین معلمان واجد شرایط، از جمله از طریق همکاری های بین المللی برای آموزش معلمان در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کم تر توسعه یافته و جزایر کوچک ایالتی در حال توسعه تا سال 2030 |
|
بررسی ها نشان می دهد که غالب بند های سند 2030 در اسناد بالادستی کشور به شکل جامع و مطابق با قانون کشور وجود دارد و بندهایی هم که به اشکال مختلف در این سند گنجانده شده و در اسناد بالادستی کشور نیست مغایرت های اساسی با قوانین کشور دارد.
در همین راستا به نظر می رسد اگر مسئولین عزم خود را در مسیر اجرای کامل اسناد بالادستی کشور مانند سند تحول بنیادین به کار ببندند در وقت و هزینه کشور صرفه جویی بیشتری خواهد شد.
انتهای پیام/ج
Related Assets:
آخرین عناوین
- برای تخریب همه آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا در منطقه اقدام کنید (Opens New Window)
- درمان در ایران همطراز آلمان است (Opens New Window)
- سردار نقدی: ترور شهید سلیمانی از اثرات مذاکره با آمریکا بود/ آماده مقابله با شیطان بزرگ هستیم (Opens New Window)
- کلیپ/ موشک های صلح آمیز (Opens New Window)
- هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
- هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
- خبرگزاری دولت روحانی: ارتباط هواپیمای اوکراینی، یک دقیقه قبل از شلیک با مرکز قطع شده بود (Opens New Window)
- متن دستنوشته سپهبد شهید قاسم سلیمانی در فراق یاران شهیدش+ عکس (Opens New Window)
- هشتگ #کاسبان_خون ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- وقتی تیر ضدانقلاب باز هم به سنگ خورد! (Opens New Window)
- تقاضا کردیم پروازها متوقف شود/ اپراتور هواپیما را موشک کروز تشخیص داده بود+فیلم (Opens New Window)
- شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
- شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
- تلاش اوکراین و آمریکا برای شانه خالی کردن از سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ بیش از ١٤٠ ایرانی/١٣ نخبه ایرانی قربانی "تابوت پرنده" آمریکا/لزوم احضار سفرای اوکراین و سوئیس به وزارت خارجه (Opens New Window)
- ید طولای هواپیماهای بوئینگ در سقوط/ مرگ ۵۲۲ نفر در "تابوت پرنده" آمریکایی طی یک سال اخیر (Opens New Window)
- سیلی هشتگی کاربران ایرانی پس از «سیلی موشکی» (Opens New Window)
- میتوانستیم در گام اول ۵۰۰ کشته به آمریکا تحمیل کنیم (Opens New Window)
- ساخت بازی رایانه ای بزرگ #انتقام_سخت در سازمان فضای مجازی بسیج کلید خورد (Opens New Window)
- فارسی زبانان ضدانقلاب ناگهان متوجه تشییع حاج قاسم شدند!+تصاویر (Opens New Window)
- فیلم/ تصاویر هوایی بهتآور از شکوه و عظمت حضور میلیونی مردم در تشییع سردار دلها در شهر کرمان (Opens New Window)
- همه بر انتقام خون حاجقاسم تاکید دارند بجز ارگان دولت!/ زمینه سازی جنگ با شعار "انتقام نگیریم" توسط روزنامه دولتی و اصلاح طلبان تندرو (Opens New Window)
- هشتگ #پروژه_انتخاباتی_FATF ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- وقتی مردم پاسخ «نه» به تلاش دیماه رسانههای معاند دادند (Opens New Window)
- فیلم/ مستند رو در رو با قاتل (Opens New Window)
- واکنش تند کاربران شبکه های اجتماعی به فرار رئیس جمهور از آلودگی هوا (Opens New Window)
- فیلم/ مصاحبه منتشر نشده با تروریستهای ماهشهر (Opens New Window)
- هشتگ #نهم_دیماه ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- داغ مجازی بر پيشانی فتنه گران (Opens New Window)
- فیلم/ مستند پویا بختیاری و خانواده اش بدون روتوش (Opens New Window)
- وعده دولت برای کولبران فقط مصرف انتخاباتی داشت؟ (Opens New Window)
- ببینید| مستندی تلخ از آخرین وضعیت آبگرفتگی در کوت عبدالله (Opens New Window)
- شهادت سردار فضلی تکذیب شد (Opens New Window)
- فیلم/ صداي پاي جهاد در آب (Opens New Window)
- واکنش گسترده فعالان مجازی به پروژه انتخاباتیFATF (Opens New Window)
- داغ مجازی بر پیشانی غربگرایان +عکس (Opens New Window)
- دلیل اصلی بازداشت «کیانوش راد» چیست؟ (Opens New Window)
- مرخصی «جهرمی» مسبب قطعی 10 روزه اینترنت در کشور/ دستگاه قضا به خسارتهای وارد آمده به مردم و کشور ورود میکند؟ (Opens New Window)
- فیلم/ مستند شبی در بزرگراه (Opens New Window)
- زخم بنزین/ ابعاد جدید اغتشاشات در تبریز + اعتراف بازداشتشدگان (Opens New Window)
- آشوب با روتوش هنر؛ کاربران فضای مجازی، سلبریتیهای اجاره ای را داغ کردند +تصاویر (Opens New Window)