ID : 6012555
پیام ریاست دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز

۲۷ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند/ اکثریت مبتلایان یزدی مرد هستند


در پیام ریاست دانشگاه به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز آمده است: آمار کشوری ایدز تا پایان بهار امسال قریب 27 هزار نفر شناسایی شده اند و 5 هزار و 345 نفر در اثر این بیماری فوت کرده اند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزد رسا، در پیام ریاست دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز آمده است:

تعیین یک مقطع زمانی خاص برای برجسته سازی و حساس کردن سیاستگزاران ، مسئولان  و آحاد افراد جامعه به موضوع اچ آی وی (ایدز) و همراه کردن آنان برای  پیشگیری بسیار ضروری است همزمان با کشورهای جهان در کشور عزیزمان ۱۰آذرماه  (اول دسامبر ) بدین منظور تعیین گردیده و به عنوان روز جهانی ایدز در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است . موضوع ایدز صرفا یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و غیره نیز می باشد . ازاین رو  به منظور اطلاع رسانی بهتر ،تعمیم آن به ((هفته اطلاع رسانی ایدز )) (۱۵-۹آذرماه ) اقدامی شایسته بوده است .

اطلاع رسانی، آموزش، جلب نظرسیاستگزاران ، افزایش همکاری و هماهنگی درون بخشی و بین بخشی و جلب مشارکت انجمن های غیردولتی مهمترین اهداف و عوامل تاثیرگذار درکنترل و پیشگیری این بیماری است .

تا پایان سال ۲۰۱۲، ۳۰میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند .و نزدیک به ۳۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به اچ آی وی (ایدز) در حال زندگی هستند واز این ۳۵ میلیون نفر ،۳/۳میلیون نفر کودکان زیر ۱۵ سال هستند ۷/۳۰ میلیون نفر را افراد بزرگسال و ۷/۱۶ میلیون نفر را زنان تشکیل می دهند.

بیشتر از ۲ میلیون نفر در دنیا در سن ۱۹-۱۰سال به اچ آی وی مبتلا هستند  که نیاز فوری به خدمات بهتر در زمینه تشخیص و مشاوره و درمان دارند.

به همین دلیل  شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۳ (انجام به موقع آزمایش اچ آی وی   – تشخیص زودتر ، درمان موثرتر  – مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری پاسخگوی شماست) اعلام شده است.

موج اول این بیماری در کشورما در بین دریافت کنندگان خون و فرآورده های آن بود وموج دوم همه گیری در بین مصرف کنندگان تزریقی در اواسط دهه ۱۳۷۰رخ داد.

 براساس تخمین های علمی در سال ۱۳۸۹ بین ۹۰تا ۱۲۰ هزار نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی بوده اند پیش بینی می شود بیشتر مبتلایان جدید در سال های آینده از طریق تماس جنسی محافظت نشده بروز کند. به همین جهت برخی مداخلات پیشگیرانه در مورد ایدز مثل آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان می تواند از آسیب های اجتماعی دیگر جلوگیری کند.

آمار کشوری ایدز تا پایان بهار امسال قریب ۲۷ هزار نفر شناسایی شده اند.

۵۳۴۵ نفر در اثر این بیماری فوت کرده اند. ۱/۴۶ درصد مبتلایان در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال هستند و در حال حاضر شایعترین راه انتقال در کشور اعتیاد تزریقی می باشد.

دراستان یزد نیز تا پایان سال ۱۳۹۱ قریب صد نفر از خدمات مراقبتی – مشاوره ای – درمانی مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بهره مند هستند.

 الگوی غالب ابتلا دراستان ما نیز مانند اغلب استان ها اعتیاد تزریقی بوده و اکثریت مبتلایان مرد هستند از این رو توجه و اهتمام هر چه بیشتر خانواده ها در پایبندی به اصول مذهبی و اخلاقی و تربیت و تعالی فرزندان بیش از پیش مورد نیاز است.

دراین راستا مراکز مشاوره بیماری های رفتاری یا کلینیک های مثلثی آماده ارائه خدمات  پیشگیری و درمان به در مورد معرض خطر و بیماران اچ آی وی می باشند.






آخرین عناوین آخرین عناوین