Skip to Content

گزارش مشروح/ دکترای تغذیه:

عملکرد ناقص در سبک تغذیه سنتی یک شیوه کاریکاتوری است


یک دکترای تغذیه با اعلام این خبر که 60 درصد بودجه پزشکی کشور صرف سرطان می شود گفت : اگربخواهیم تغذیه اسلامی و سنتی داشته باشیم باید درهمه موارد از جمله خواب و فعالیت مثل آنان عمل کنیم و گرنه زندگی ما کاریکاتوری می شود که بخشی کوچک و بخشی بیش از اندازه بزرگ می شود!

به گزارش خبرنگاریزدبانو، آزاده نجارزاده دارای دکترای تغذیه درهمایش تحکیم و تعالی خانواده در سایه سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جمع خانواده های یزدی  با طرح این پرسش که سلامتی چیست گفت : برخی می خواهند  سبک سنتی تغذیه داشته باشند درحالی که سبک زندگی شان امروزی است و این دوگانگی سلامتی را دچار اشکال می کند.


نجار زاده تصریح کرد : متآسفانه ما زندگی فعال گذشتگان را نداریم  ولی می خواهیم بخش هایی از روش آنان را در تغذیه داشته باشیم  درحالی که اگربخواهیم تغذیه اسلامی و سنتی داشته  باشیم باید درهمه موارد از جمله خواب و فعالیت  مثل آنان عمل کنیم  و گرنه زندگی ما کاریکاتوری می شود که بخشی کوچک و بخشی بیش از اندازه بزرگ می شود!


این دکترای تغذیه با اشاره به این نکته که سلامتی ما پیامد های مثبتی برای کل کشورما دارد اظهار کرد :  افرادی هستند  که در تغذیه  تنها به دنبال لذت گرایی  بوده  و با هرج و مرج عمل می کنند و اگر نگاهمان در تغذیه اینگونه باشد و هنگام سیری هم بخوریم  آنوقت دوباره برای مشکل گوارش هم دارو مصرف کنیم دیگرچه وضعی پیش می آید!

*صرف 60 درصد بودجه پزشکی کشور در سرطان

نجارزاده افزود :  طوری شده است که بعد از36 سال از انقلاب با اینهمه پیشرفت در داروسازی؛ 60 درصد بودجه پزشکی کشورخرج تأمین  داروی بیماری سرطان می شود که درنهایت طول عمر را زیاد تر می کند ولی درکیفیت زندگی خیلی تآثیری ندارد وکارایی فرد را زیاد نمی کند.


این متخصص تغذیه با بیان این مطلب که ما برای خوردن  و خوابیدن به این دنیا نیامده ایم گفت : ما به عنوان انسان مأموریت مهمی دراین عالم داریم  و برای بالا بردن عمق نگرش نسبت به زندگی باید کارهای زیادی انجام داد تا از این نگاه های سطحی رها شویم.

*فکر کنیم که چرا می خورم؟
نجارزاده همگان را به تفکر درمورد خوردن واداشت و گفت : باید این پرسش ها را از خود داشته باشیم که من چرا می خورم ؟ آیا گرسنه ام؟ درحالی که برخی با اسراف درپخت غذا و خوردن اضافه غذای فرزندان کلاه شرعی سر خود می گذارند که چاره ای نیست دور ریخته می شود که البته می توانیم  با مدیریت در پخت غذا جلوی اسراف را بگیریم نه اینکه سلامتی خود را به خطر بیندازیم.


وی با عنوان کردن نقش تغذیه سالم درپویایی چرخه اقتصادی یک کشور اظهار کرد : در برخی کشورهای دنیا منطق این است که چگونه تغذیه ای به کار بریم تا دو شب از ماندگاری بیمار در بیمارستان کم کند آیا ما چقدر به این نکته اهمیت می دهیم ؟ آیا چقدربرای ثانیه ها، روز ها و ساعتهای خود ارزش قائل می شویم؟

*لحظه ای که غذا می خوریم به گذشته  و آینده فکر نکنیم
عضوهیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد زندگی در زمان حال را برای سلامتی  مهم  دانست  و تصریح کرد : لحظه ای که غذا می خوریم به گذشته  و آینده فکر نکنیم و اینکه مدام با عجله  غذا می خوریم  و حین خوردن  فکر می کنیم  که بعدا چه کاری باید انجام بدهم  و یا اینکه کنترلی در میزان دریافت مواد غذایی نداریم زیرا سلامتی را دچار خدشه می کند.

*دسر ترامیسو یک دسر بدون مجوز و حاصل تبلیغات ماهواره ای است
نجارزاده  با اشاره به ورود جنگ نرم به حوزه تغذیه خاطرنشان کرد : ورود یک دسر پرقند وچربی با نام ترامیسو به بازار واقعا عجیب است درصورتی که چنین خوراکی اصلا مجوزصدور پروانه ندارد  و اگردر بازار مشاهده می شود بدون مجوز و از تبلیغات ماهواره سردرآورد ه است و شما حساب کنید درطول روز چقدر شیرینی می خوریم  و شیرینی های یزدی هم یک طرف حالا چنین دسری هم با شیرینی زیاد به غذایشان اضافه شود!


وی با اظهار تأسف نسبت به رسوخ الگوهای غلط در بین مردم تصریح کرد : هر چیزی که می آید اول رسوخ می کند وهمه به آسیبش دچار می شوند آنوقت می آییم به این مسآله می پردازیم که اینها چقدر ضرر دارد ! وچگونه از دام آن رها شویم که بسیار کار سخت می شود.

*غیر مسلمانها  از سبک زندگی اسلامی پیروی می کنند
عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به برخی عادات نیکوی کشورهای دیگر اظهار کرد  گاهی وقتی نگاه می کنیم  می بینیم برخی غیرمسلمانها اعمالی را که دردین ما سفارش شده است  بی آنکه بدانند انجام می دهند و برخی ازما به آداب دینی خود عمل نمی کنیم  بلکه درعمل به سبک زندگی اسلامی باید پیش قدم بود.


نجارزاده با انتقاد ازاینکه چرا به دنبال آگاهی نسبت به نحوه زندگی و تغذیه خود وفرزندانمان نیستیم عنوان کرد : اینکه بچه های ما چه چیز می خورند و آیا این خوراکی را برایشان تهیه کنیم یا نه  و ازهمه مهمتر اینکه تغذیه اسلامی چگونه باید باشد از مهمترین مؤلفه های برای برخورداری ازجسم  و روح  سالم و شاداب است.


وی غلات ، میوه و سبزی  و گوشت و لبنیات را  به عنوان مهمترین نیازهای تغذیه ای افرا د برشمرد و تصریح کرد : متأسفانه در بهره گیری ازاین گروه های غذایی مورد نیاز بدن افراط و تفریط می کنیم  مثلا در مصرف نان  گاهی تا دو برابر نیاز بدن مصرف می کنیم ولی دریافت سبزی و میوه دریزد بسیار کم است  که برخی به خاطر طبع سرد برخی سبزی ها آن را مصرف نمی کنند که با چاشنی های گرم و نیز مصرف سبزی های گرم تا حدی قابل حل است.

*نیاز بدن به سبزی پنج واحد در روز است
نجارزاده نیاز سبزی به بدن را پنج واحد در روز یعنی یک لیوان و درصورت پخت نصف لیوان اعلام کرد و گفت :  مصرف میوه هنوز بیشتر از سبزی  بین مردم دواج دارد و البته گاهی برخی به خاطر تنبلی سیزی تهیه نمی کنند .
وی درمورد مصرف گوشت و لبنیات  گفت : سبک استفاده از گوشت مهم است و پخت طولانی مدت  و نگه داری درفریزاز خاصیت آن می کاهد و البته مصرف لبنیات بین برخی گروه های جامعه کم است که البته باید به حد نیاز مصرف شود زیرا کمبود آن هم موجب کوتاهی قد درنسل ها می شود .


این دکترای تغذیه به مضرات انواع نوشابه ها پرداخت و اظهار کرد : به خاطراسید فسفریک موجود در نوشابه کلسیم استخوان تحلیل می رود و فرد به پوکی استخوان دچار می شود که دلیلش برهم خوردن  تعادل بین فسفر و کلسیم بدن است و نیز با عادت دادن طبع فرد به غذاهای  شیرین زمینه ساز بیماری های سرطانی می شود.

*فریزر یک وسیله به سبک غربی است
نجار زاده با اشاره به مضرات فریزهای طولانی مدت مواد غذایی خاطرنشان کرد : غربی ها برای ما فریزر را فرستاده اند ولی گاهی دربرخی فیلم هایشان نشان داده می شود که کنار آشپزخانه شان گلدان سبزیجات است که با خود پیام مصرف تازه سبزی را به همرا دارد!

وی تصریح کرد : ما می توانیم با تهیه روزانه مواد مورد نیاز یا حد اقل برنامه ریزی برای نگه داری یک هفته ای مواد مورد نیاز از زمان طولانی نگهداری  مواد غذایی در فریزر بکاهیم.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری