Navigation Navigation

محتوا محتوا

خبرنگار پیشکسوت یزدی:(بخش دوم)

تجلیل گزینشی از خبرنگاران در شأن جامعه خبری استان نیست/اشرافیت،ساده نویسی و پرهیز از غرور، رموز ماندگاری یک خبرنگار


استاد قادریان گفت: هرسال به مناسبت روز خبرنگار مراسم تجلیل بر گزار می شود و با اهدای یک کارت هدیه ناچیز،تا سال بعد همه چیز فراموش می شود البته متاسفانه در برخی موارد همین کارها نیزگزینشی صورت می شود و این در حالی است که این حرکات درشان جامعه خبری استان نبوده و مسئولان باید همه خبرنگاران را به یک چشم نگاه کنند

یزد امـــــــــــــروز؛

برخی خبرنگاران به واسطه خبرهای خود در اذهان مردم ماندگار شده اند به نظر جنابعالی علت این ماندگاری چیست؟

وقتی یک خبرنگار بر کار خود اشرافیت داشته باشد وصداقت را در سرلوحه کار خود قراردهد و در طرح مشکلات، نیتی جز رضایت خدا و برطرف کردن دغدغه ذهنی مردم نداشته باشد ماندگار خواهد شد. البته ساده نویسی، پرهیز ازغرور و خود برتری بینی، احترام به بزرگتر و پیشکسوت نیز می تواند یک خبرنگار را ماندگار کند. متاسفانه  برخی از خبرنگاران جوان رعایت ادب و احترام را نسبت به پیشکسوتان ندارند و من در برخی کنفرانس های خبری شاهدم که خبرنگاران جوان در صدر و پیشکسوتان در انتهای مجلس قرار دارند.

برخی می گویند خبرنگاری که  شغل سختی نیست و تنها سختی آن برداشتن یک خودکار و نوشتن است لطفا به عنوان یک پیشکسوت خبری نظرتان را در این خصوص بفرمائید؟

هر شغلی سختی های خود را دارد و اصلا نوشتن به واسطه سخت بودنش هنر است .از فدبم الایام گفته اند هر کس دور از تشک فنش بسیار. اصلا من برای این گونه افراد یک پیشنهاد دارم و آن اینکه بیایند و جای خبرنگار بنشینند و بنویسند در  مسیر خبرنگاری  رنج و مشقت های فراوانی وجود دارد گاهی یک مقاله و یا نوشته می تواند خشم یک فرد و یا مسئول را برانگیزد و برای خبرنگار مشکلات عدیده ای به وجود آورد. خبرنگار برروی تیغ دولبه حرکت می کند برای نوشتن یک مطلب باید ساعت ها فکر کند و آن مطلب را از زوایای گوناگون بررسی کند چرا که ممکن است یک مطلب در جامعه تشنج ایجاد کند و این ها از سختی ها و حساسیت های خبرنگاری است .

 

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما درطول دوره خبرنگاری چه بوده است ؟

درتمام مدت 47سال کار خبرنگاری هیچ گونه تلخی احساس نکردم چرا که وقتی شما مشکلات مردم را پیگیری می کنید و به نتیجه می رسانید لذتش قابل وصف نیست حتی زمانی که  مورد هجمه قرار می گیرید و از شما شکایت می شود هم شیرین است چرا که شما به کار خود ایمان دارید و مطمئنید خیرکار آن به مردم باز می گردد و در مجموع اگر خبرنگار برای رضای خدا کار کند تلخی احساس نخواهد کرد.

وضعیت خبرنگاری در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که مسئولان آن طور که باید و شاید از قشر خبرنگاران حمایت نمی کنند. خبرنگار حمایت معنوی و احترام می خواهد. هرسال به مناسبت روز خبرنگار مراسم تجلیل بر گزار می شود و با اهدای یک کارت هدیه ناچیز،تا سال بعد همه چیز فراموش می شود البته متاسفانه در برخی موارد همین کارها نیزگزینشی صورت می شود و این در حالی است که این حرکات درشان جامعه خبری استان نبوده و مسئولان باید همه خبرنگاران را به یک چشم نگاه کنند و برای کار آن ها ارزش قائل شوند. به نظرمن حمایت های مالی مسئولان باید در قالب خانه مطبوعات صودت گیرد تا جایگاه خبرنگار حفظ شود و از همه خبرنگاران استان می خواهم که عضو خانه مطبوعات شوند چرا که این خانه در حقیقت مال آن هاست.

 

چه توصیه ای به علاقه مندان خبرنگاری و خبرنگاران جوان  دارید؟

به کسانی که قصد ورود به عرصه خبرنگاری دارند می گویم کار خبرنگاری عشق و علاقه می خواهد و سختی های زیادی دارد و افراد باید با عشق و علاقه و آگاهی از مشکلات این شغل، وارد این حرفه شوند. درست است که خبرنگاری شهرت می آورد اما بی پولی ،تهدبد،بازداشت ، وهزاران مشکل دیگر را هم در بردارد و دل شیر می خواهد .باید در این کار استقامت داشته باشند و برای مردم و رضای خدا تلاش کنند پس با چشمی باز به این عرصه قدم بگذارند و به خبرنگاران جوان هم توصیه می کنم مطالعه زیادی داشته باشند و با شرکت در کلاس های خبرنگاری دانش خود را روز به روز ارتقا دهند.

سخن آخر؛

به همه همکاران رسانه ای خودم روز خبرنگار را تبریک گفته و از همه آن ها می خواهم که دست در دست هم بگذارند و با هم متحد شوند تا کارها بهتر صورت گیرد. برای خدا قلم بزنند و قلم خود را به زندگانی چند روزه دنیا نفروشند . تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم به کار بندند. به مسئولین احترام بگذارند اما از تملق و غلو به شدت پرهیز کنند. منصف باشند و خوبی ها و بدی ها را باهم ببینند و از مسئولین هم می خواهم به گونه ای با خبرنگاران رفتارنکنند که خدای نکرده آنان را مجبور کنند تا ستون پنجم دشمن شده واز رسالت خود دور شوند.

 






آخرین اخبار آخرین اخبار