Navigation Navigation

محتوا محتوا

خبرنگار پیشکسوت یزدی؛(بخش اول)

خبرنگاران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند/ صبوری،شجاعت و مردم داری ویژگی های بارز یک خبرنگار


خبرنگار پیشکسوت یزدی گفت:علی رغم اینکه خیلی ها فکر می کنند خبرنگاران پول پارو می کنند اصلا چنین چیزی نیست و حتی اکثر همکاران خبرنگار با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

17 مردادماه؛ سالروز شهادت شهید محمود صارمی و جمعی  از همکارانش در افغانستان به دست عناصر آمریکائی طالبان بوده و روز خبرنگار نامیده شده است.خبرنگاران  که از اقشار زحمتکش و کم توقع جامعه به شمار می روند انعکاس دهنده مشکلات مردم بوده و تمام هم غم خود را برای حل  آن به کار می بندند هرچند که خود کوهی از مشکلات را بر دوش می کشند.

در دستورات دینی و انسانی احترام گذاشتن به پیشکسوتان و بزرگترها بسیار سفارش شده است  بر همین اساس و درراستای تکریم خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران پیشکسوت که سالیان متمادی سردی و گرمی این حرفه را چشیده و موی سپید کرده اند به سراغ علی محمد قادریان از پیشکسوتان عرصه خبر ورزشی استان رفته تا ذره ای از دین خود را نسبت به پیشکسوتان عرصه خبر ادا کرده باشیم.

علی محمد قادریان در سال 1333 درمحله سر دوراه یزد به دنیا آمد. وی که اصالتاً اهل محله باغ گندم یزد می باشد دارای دوفرزند دختر ویک فرزند پسر است  و همینک جزو هیئت امنای هئیت ابوالفضل این محله امام حسینی می باشد.

استاد قادریان دوران متوسطه را در دبیرستان 17شهریور واقع در چهاراه دولت آباد سپری و در سال 1354 در رشته علوم طبیعی دیپلم گرفت.

وی دردوران نوجوانی فوتبال را به صورت حرفه ای انجام می داد و دردوران دبیرستان علاوه بر فوتبال  در رشته های والیبال ،بسکتبال،هندبال و تنیس روی میز هم سر آمد بود.

قادریان به دلیل علاقه شدیدی که به ورزش داشت کار خبرنگاری ورزشی را از همان موقع به صورت غیررسمی با مجله هفتگی جوانان که دارای یک صفحه ورزشی بود آغاز و پس از مدتی با چاپ مجله سپید و سیاه که دو صفحه ورزشی داشت نیز همکاری کرد.

علی محمد بعد از گذشت 3سال همکاری با این دو مجله به طور رسمی با دعوت روزنامه اطلاعات به این نشریه پیوست و با مجله دنیای ورزش که تحت نظر روزنامه اطلاعات اداره می شد شروع به همکاری کرد وپس از مدتی نام علی محمد قادریان بر سر زبان اهالی ورزش و رسانه های ورزشی افتاد.

پس از همکاری با مجله دنیای ورزش روزنامه های ورزشی ابرار،شوت،گل،خبر ورزشی و ..... نیز از وی درخواست همکاری کردند. از سال 73 با نشریه پیمان و ندای یزد شروع به همکاری کرده وپس از 10 سال بنابر صلاحدید خودش از ندای یزد جداشد اما همکاری وی تاکنون با پیمان ادامه دارد.

علی محمد قادریان نه تنها در عرصه خبر ورزشی به خوبی درخشیده بلکه در زمینه رشته ورزشی خود یعنی فوتبال نیز تلاش های بی نظیری داشته و اثرات مثبتی در ورزش استان یزد داشته است.

پایه گذاری تیم پرسپولیس یزد، سرپرستی تیم تربیت یزد، جزو کادر فنی کمیته فنی تیم فوتبال شهید قندی و سخن گویی این باشگاه و سرپرستی تیم پیشکسوتان استان از فعالیت های  ورزشی این خبرنگار پیشکسوت می باشد.

اینک گفتگوی جذاب این پیشکسوت خبرنگاری را با یزد امــــــروز بخوانید؛

به عنوان اولین سوال لطفاًبفرمائید فکر می کردید روزی خبرنگار شوید؟

حقیقتاًخیر؛ اما نکته قابل توجه این است که بنده علی رغم اینکه در رشته علوم طبیعی تحصیل می کردم بسیار به ادبیات علاقه مند بودم و شاید همین مسئله یکی از دلایل علاقه مندی من به خبرنگاری شد اما امروزباید بگویم که اگر باز به دوران نوجوانی برگردم مجدداًخبرنگاری را انتخاب می کنم.

معمولا خبرنگاران یزدی در حوزه های مختلفی از جمله حوزه سیاسی کار می کنند اما مردم و جامعه خبری شما را به عنوان یک خبرنگار ورزشی می شناسند چرا در حوزه های دیگر ورود نکردید؟

گفتم بنده علاقه شدیدی به ورزش و این حوزه دارم اما در زمینه های دیگر نیز پیشنهاداتی شده و در آن حوزه ها نیز مانند مشکلات آب استان و یا مطالب طنز قلم زده ام اما در مجموع حوزه ورزش را دوست دارم و ترجیع می دهم.

چرا تعداد خبرنگاران ورزشی در یزد انگشت شمار است ؟

ببینید واقعیت این است که علی رغم اینکه خیلی ها فکر می کنند خبرنگاران پول پارو می کنند اصلا چنین چیزی نیست و حتی اکثر همکاران خبرنگار با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند تازه این مربوط به خبرنگاران حوزه های سیاسی است چه برسد به خبرنگاران حوزه ورزش که از نظر مالی بسیار ضعیف تراست و چندان تمایلی برای این حوزه وجود ندارد اما معتقدم حوزه ورزش نسبت به حوزه های دیگر محدودیت های کمتری داشته و جای کار بیشتری دارد فلذا از همکاران خبرنگار می خواهم که در این حوزه هم حضور داشته باشند تا شاهد ارتقای ورزش استان باشیم.

یه نظر شما رسالت اصلی یک خبرنگار چیست؟

تعهد و بی طرفی. یک خبرنگار باید متعهدانه و بدون غرض ورزی و گرایش حزبی و جناحی و بی پروا قلم بزند و انعکاس دهنده واقعیت های جامعه باشد .البته این بی پروایی و جسارت نباید شخصیت افراد را تخریب کند و یا خدای نکرده در مردم ناامیدی و یاس ایجاد کند چراکه خبرنگار بدون رای، نماینده مردم است و خبرهای او می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

ویژگی بارزیک خبرنگار چیست؟

یک خبرنگار دروهله اول باید خداترس باشد یعنی شجاعت داشته باشدوغیراز خدا ازهیچ چیز وهیچ کس نترسد و در درجه دوم صبورباشدودر برابر مشکلات ،موانع،تهدیدات،شکایت ها و حتی بازداشت ها صبر داشته باشد چرا که یک خبرنگار وقتی با ایمان به دنبال حل مشکلات مردم باشد از همه این مسائل سربلند بیرون می آید. شما به اسوه خبرنگاران حضرت زینب (س)نگاه کنید ببنید چگونه با تحمل آن همه مصیبت اما وقتی پای رسالت خبرنگاریش به میان می آید با خطبه های کوبنده خود یزید و یزیدیان را رسوا می کند. سومین بارزه یک خبرنگار، مردمی بودن اوست چرا که مردم همیشه به خبرنگاران احترام گذاشته و آن ها را از خود می دانند و به راستی هم همین گونه است . و خبرنگار باید وجدان داشته باشد و اگر نقاط ضعف را انعکاس می دهد نقاط قوت را هم بیان کند.






آخرین اخبار آخرین اخبار