نمایش نمایش

ID : 14045464
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در گفتگو با عصر فرهنگ:

«بورسیه» ابزار نجات وزیر علوم از استیضاح بود/دانشگاه را اهرم فشار تلقی کرده اند


اصل ماجرای بورسیه ها زمانی آغاز شد که میخواستند به این وسیله مانع استیضاح وزیر علوم شوند. به نمایندگان مجلس گفته بودند اگر از استیضاح صزف نظر کنید ما هم از پرونده بورسیه صرف نظر می کنیم! اگر واقعا تخلف صورت گرفته است پس چرا پیشنهاد معامله می دهید؟

دکترغلامرضا خواجه سروی، در گفتگو با عصر فرهنگ ضمن اشاره به انتقاد رهبر انقلاب از کاهش شتاب علمی کشور در دولت تدبیر و امید، گفت: وزارت علوم باید متصدی رشد علمی و شتاب علمی کشور باشد، اما متاسفانه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم فضای آرامش در دانشگاه ها تغییر کرد و به یک میدان جنگ تبدیل شد. 
 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: شاید سوال شود جنگ را چه کسانی آغاز کردند، باید پاسخ داد عوامل فتنه از طرق مختلف، با ظاهرسازی، فشار به مجموعه دولت و سهم خواهی توانستند بسیاری از مهره های خود را وارد وزارت علوم کنند. این عده به جای پیگیری شتاب حرکت کشور در مسیر فعلی با تخریب روند فعلی، تمام فعالیت های علمی کشور را کنار گذاشته و به فعالیت سیاسی مخرب روی آوردند. 
 
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در تشریح ابعاد فعالیت فتنه گران در وزارت علوم بیان داشت: یکی از اقدامات این عده تشکل سازی در دانشگاه ها بود. در کنار تشکل های تازه تاسیس تمام افرادی که به دلایل مختلف از جامعه دانشگاهی کشور طرد شده بودند، چه تشکل های غیرقانونی و چه گروه های وابسته به اجانب، با مجوز وزارت علوم و تلاش آن ها دوباره به دانشگاه بازگشتند. در کار این اقدامات مجوز دادن به نشریات دانشجویی مخرب و میدان دادن به کانون های فرهنگی قومیت گرا و تجزیه طلب فضای علمی دانشگاه ها را ملتهب کرد. 
 
وی، ادامه داد: طبیعی است که در مقابل هم عده ای به این فعالیت های حساسیت برانگیز واکنش نشان دهند. بالاخره در مقابل هم نمی توان ساکت نشست و دست روی دست گذاشت. در این فضا ممکن است در بعضی دانشگاه ها اتفاقی هم نیافتد، اما رویکردی که اتخاذ شده، باعث می شود درصد بالایی از انرژی، فکر و هزینه دانشگاه صرف این شود که از بروز مشکلات جلوگیری شود. با اینکه زیر ساخت ها فراهم است و امکانات، اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد می توانند مرجعیت علمی کشور را تثبیت کنند، اما ظاهراً خود وزارت علوم میلی به این موضوع ندارد. در حقیقت مقصر اصلی در کاهش شتاب علمی کشور کادر رهبری وزارت علوم است.
 
دکتر خواجه سروی، تاکید کرد: در دولت قبل ملاک تمام فعالیت ها عمل به قانون بود. دانشگاه ها با هماهنگی بین بخش های مختلف ناظر بر مجموعه آموزش علمی کشور اداره می شد. ضمناً هیچ کس به دنبال تشکیل پیاده نظام یا امتیاز گیری نبود. آن روحیه جهادی و تلاش های شبانه روزی با ایجاد آرامش مانع بروز تنش می شد. رویکرد وزارت علوم در آن زمان رویکرد علمی مد نظر رهبر معظم انقلاب بود. دولت فعلی هم اگر واقعاً چنین رویکردی داشت طبیعتا دانشگاه ها نباید از مسیر علمی منحرف می شدند. ولی زمانی که به دانشگاه به دید یک سپاه و پیاده نظام و همچنین اهرمی برای فشار و امتیازگیری بنگریم، طبیعی است که اوضاع دگرگون شود. 
 
خواجه سروی با اشاره به حرف و حدیث ها در خصوص موضوع بورسیه های وزارت علوم در دولت سابق، گفت: اصل ماجرای بورسیه ها زمانی آغاز شد که میخواستند به این وسیله مانع استیضاح وزیر علوم شوند. به همین دلیل هم اتهام وارد کردند و به کمک مطبوعات، سایت ها و رسانه های داخلی و خارجی فضاسازی و جنگ شدید تبلیغاتی را کلید زدند. جالب اینکه در این راه از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور هم هزینه کردند. در واقع بورسیه ابزاری برای نجات وزیر علوم بود. به نمایندگان مجلس گفته بودند اگر از استیضاح صزف نظر کنید ما هم از پرونده بورسیه صرف نظر می کنیم! اگر واقعا تخلف صورت گرفته است پس چرا پیشنهاد معامله می دهید؟ 
 
معاون سابق وزیر علوم، اظهار داشت: به جرات می گویم در دولت قبل حتی یک مورد تخلف در مورد بورسیه ها هم وجود نداشت. اگر گروهی بی طرف منصفانه و بدون غرض ورزی به پرونده ها رسیدگی می کردند قطعا به این نتیجه می رسیدند.
 
این استاد دانشگاه، تصریح کرد: موضوع بورسیه موضوع جدیدی نیست. در تمام طول دوره های وزارت علوم وجود داشته است. در دوره خود آقایان هم وجود داشت و تعداد زیادتری هم بود، تخلفات آشکار و فاحشی هم صورت گرفته بود. حالا همین ها مدعی هستند. در دولت سابق با فراخوان عمومی از تمام اقشار و از سراسر کشور متقاضیان ثبت نام کردند، اتفاقی که بی سابقه بود. تمام دانشجویانی که در دولت قبل بورسیه شدند به کشور بازگشته و مشغول به خدمت شدند در حالی که 70 درصد بورسیه های دولت های قبل روی دست کشور هزینه گذاشتند و حاضر به بازگشت و خدمت به مردم خود نشدند. جالب اینکه حتی آمار دقیقی هم از تعداد بورسیه های خود به جا نگذاشتند، سه هزار، هفت هزار و یازده هزار آمارهایی است که از تعداد بورسیه آن زمان ارائه می شود!
 
خواجه سروی، ادامه داد: حال با این وجود کار خود را قانونی می دانند و دم بر نمی آورند. پیشنهاد مناظره با مقامات فعلی را هم داده ام اما حاضر به مناظره هم نیستند. فقط به اعتبار وزارت علوم دولت سابق لطمه وارد کردند، به 3800 نفر اتهام فاسد بودن زدند، خیلی از خانواده ها به همین دلیل از هم پاشید. وزارت علوم باید پاسخگوی اقدامات خود باشد. تازه اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد، راه برخوردش این نیست. 
 
وی، اظهار داشت: این سیاست بازی ها به فرموده رهبری خلاف تدبیر، قانون و اخلاق بود. هر چند در جبهه 2 خرداد یک کار مرسوم است. در دولت خاتمی می گفتند ما هر 9 روز با یک بحران مواجهیم. راست می گفتند، بحران بود ولی بحران هایی که خودشان ایجاد کرده بودند. اگر مجال پیدا کنند باز هم اقدامات خود را تکرار می کند.





فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها