نمایش نمایش

ID : 14843668
گزارش عصر فرهنگ از جشنواره فیلم کوتاه رضوی(3)؛

از تسبیح تا پرچم عزای امام حسین(ع)؛ سوغات چین


«سوچی در مشهد» درد اصلی اقتصاد ایران است، ورود کالا چینی به ایران حتی آن اقلامی که ما فکرش را هم نمی‌کنیم!

عصر فرهنگ، سومین فیلمی که در جشنواره فیلم رضوی به نمایش درآمد فیلم «سوچی در مشهد» اثر محمدعلی هاشم‌پور است. این فیلم 14 دقیقه‌ای حکایتی است از بازار مشهد که شاید یکی مهمترین بازار‌های سوغاتی ایران باشد، روایتی تلخ از یک واقعیت که با بیکاری جوانان ایرانی رابطه مستقیم دارد. به خوبی می‌توان گفت درد اصلی اقتصاد ایران نیز همین است، ورود کالا چینی به ایران حتی آن اقلامی که ما فکرش را هم نمی‌کنیم!
از انگشترهای فیروزه گرفته تا پرچم عزای امام حسین(ع) از چین وارد می‌شود و به بازار مشهد راه پیدا می‌کند. در بخشی از مستند با واقعیت تلخ دیگری رو به رو هستیم که خرید سوغاتی برای زائرین یک امر مهم است اما سعی دارند بی کیفیت‌ترین و ارزان ترین را خریداری کنند که متاسفانه همان کالا چینی است. فروشنده اذعان می‌کند که تسبیح چینی براحتی پاره شده و از بین می‌رود این در حالیست که جنس ایرانی را تضمین می‌کند و از کیفیت آن می‌گوید.
در این مستند به صراحت از نابودی برخی مشاغل سخن به میان می‌آید و لزوم توجه ویژه به این موضوع را گوشزد می کند.
هاشم پور؛ این فیلم ساز جوان، به خوبی توانسته یکی از بزرگترین معضلات کشور را به تصویر بکشد. شاید جای تاکیدات رهبر انقلاب برای خرید تولیدات داخلی در پایان مستند خالی بود. باید با عزمی همگانی در مقابل این بلای اقتصاد ایران که به تعبیر کارگردان سوچی چینی است؛ مقابله کرد.
این فیلم مستند تاکنون در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‌است باید دید داوران جشنواره فیلم کوتاه رضوی چه نظری نسبت به این مستند اقتصادی فرهنگی دارند.






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها