نمایش نمایش

ID : 17347615

مسئولین مراقب باشند قاتل مردم نشوند


بی توجهی مسئولین مرتبط با موضوع آلودگی هوا، ممکن است تبعاتی همچون از دست رفتن جان شهروندان را در پی داشته باشد.

عصر فرهنگ؛ با آغاز انقلاب صنعتی و توسعه صنعت و گسترش شهرها پیامدهای منفی نیز در کنار آن اضافه شد. پدیده هایی که شاید هیچ وقت چنین روزی بر آن متصور نبود. روزهایی که خبرهای ناگواری از مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان شنیده شود و تنها راه حل پس از سالها آزمون و خطا ناراحتی از وضع به وجود آمده باشد و شاید در بهترین حالت حضور در مجلس ختم افرادی باشد که قاتل آنها اینبار آلاینده هایی است که در فضا معلق شده است.

 
 
وضعیت آلاینده های شهر تهران در تاریخ 23 آذرماه سال 94
 
در حال حاضر ایران و به صورت خاص شهر تهران یکی از  آلوده ترین شهرهای کشور به حساب می آید. طبق یکی از جدیدترین گزارشهای جهانی، میزان آلودگی شهرها براساس میزان ذرات کوچکتر از 10 میکرومتری معلق در هر متر مکعب هوا محاسبه شده‌است و بر اساس آن چهار شهر از 10 شهر آلوده جهان به ایران اختصاص یافته است.
 
همین موضوع کافی است تا زنگ خطر محیط زیست برای هزارمین بار متوالی زده شود تا بی توجهی متوالی مسئولان در این زمینه به همگان نشان داده شود. اتفاق عادی شدن یک معضل در جامعه که نمی توان به راحتی با آن کنار آمد.
 
قاتلی به نام آلودگی هوا
یکی از مهمترین عواقب آلودگی هوا درگیر شدن با سلامتی ساکنان شهر می باشد. امراض و بیماری های تنفسی، تشدید بیماری های قلبی و ریوی مشکلاتی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.
 
در گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی آمده است که در سال 2010 درحدود 223 هزار نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند که بیش از نیمی از آنها از ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده که آلودگی هوا احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده‌است.
 
 تا کنون برای رفع آلودگی هوا چه کرده ایم؟
 
در سال 79 طرحی با عنوان طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا به تصویب رسید  که بنا بود بر اساس آن کیفیت هوای شهر تهران به وضعیت سالم و قابل تنفس برسد. اتفاقی که امروز با گذشت 15 سال از آغاز طرح نه تنها رخ نداده است، بلکه وضعیت بغرنج تری هر روز در انتظار شهروندان قرار دارد.
 
این موضوع تا آنجا دارای حاشیه شده است که حتی در صفحات شخصی هنرمندان تلویزیونی نیز این موضوع منعکس می شود و از بی تدبیری مسئولین در این زمینه ابراز تأسف می شود.طرحهایی همچون روز هوای پاک، توجه به سوخت و آلاینده های دیگر به دلیل عدم وضع قانونهای سودمند نتوانسته است موفقیت شایان ذکر و قابل توجهی را داشته باشد.
 
صفحه شخصی یکی از مجریان صدا و سیما
(خانم ابتکار سلام، حال ریه های ما خوب است. اما شما هرگز باور نکن ...)
 
به عبارتی سیاستهای در پیش گرفته هر چند به تنهایی شاید بتواند مؤثر واقع شود. اما به دلیل رشد فزاینده آلودگی و سیاستها می توان نتیجه گرفت که اتفاقی رخ نداده است. چراکه مهمترین ملاک برای ارزیابی می تواند جایگاه ایران در رده بندی جهانی از نظر آلودگی هوا باشد که کماکان شهرهای کشور در بالاترین رده بندی قهرمانی جهان قرار گرفته اند!
 
به گفته متخصصان آلاینده ها به دو گروه آلاینده های ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند که آمارها حاکی از نقش 85 درصدی آلاینده های متحرک ( همچون موتور سیکلت، اتوبوس، وسایل نقلیه و ... )در آلودگی هوا دارد. 
 
شهرهای جهان معضل آلودگی هوا را چگونه مدیریت کرده اند
شهرها و کشورهای مختلفی در جهان وجود دارد که با  برنامه ریزی ویژه برای موضوع آلودگی هوا در سالهای گذشته اقداماتی را داشته اند. در ادامه به شهرها و کشورهایی که مدیریتی موفق در این زمینه داشته اند اشاره خواهیم کرد:
 
لندن 
مسئولان،  از اهالی لندن خواستند درصورت امکان روزهای تعطیل آخر هفته خود را به جاهایی بروند که هوای آن تمیز است. آن اتفاق اما باعث شد تا بالاخره پس از بحث‌های مختلف در سال۱۹۵۶ «لایحه هوای پاک» در پارلمان به تصویب برسد تا تلاش‌ها برای مقابله با این مشکل منسجم شود.
 
این قانون سوزاندن زغال سنگ در منازل را محدود کرد و به موجب آن، کارخانه‌ها به مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. حالا افرادی که می‌خواهند با خودرو وارد مناطق مرکزی لندن شوند باید هزینه‌ای سنگین را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. این هزینه به‌قدری است که اکثر مردم وسایل نقلیه عمومی را که راحت در دسترس هستند ترجیح می‌دهند. همین اقدام باعث کاهش چشمگیر حجم ترافیک و افزایش سرعت متوسط خودروها در مناطق مرکزی شد و آلودگی را کم کرد.
 
برای تولید‌کنندگان خودرو در چارچوب برنامه‌های اتحادیه اروپا مقررات سختی درنظر گرفته شد تا خودروهایی مناسب با سوخت پاک تولید کنند. تعویض وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوس‌ها با اتوبوس‌های با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر نیز از جمله برنامه‌های اجرا شده در لندن است.
 
 
نمایی از روند آلودگی تهران (برج میلاد) در سه نما
 
مکزیکوسیتی
همین طور جالب توجه است مکزیکوسیتی که روزی آلوده ترین شهر جهان بود در حال حاضر در بین 10 شهر آلوده جهان نیز وجود ندارد. شهری که پر جمعیت ترین شهر در نیمکره غربی زمین است.
کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای مکزیکوسیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه 9/3 میلیارد دلار پالایشگاه‌هایی برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) راه‌اندازی کرد. اصلاح کیفیت بنزین را می‌توان مهم‌ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.
 
راه اندازی قانون یک روز در هفته : ۵ میلیون خودرویی که در آن روزها در شهر تردد می‌کردند، براساس قانون یک روز در هفته در خانه‌ها و پارکینگ‌ها ماندند. مقام‌های دولتی در سال‌های گذشته هم در تلاش برای جایگزینی اتوبوس‌های هیبریدی بوده‌اند. شهروندان مکزیکوسیتی در سال۱۹۹۹ تنها ۸ روز هوای سالم تنفس کردند. شمار روزهای پاک در این کلانشهر ۲۰ میلیونی در سال۲۰۱۲ اما به ۲۳۷ رسید.
 
خلاصه سیاست های مکزیک برای کاهش آلودگی هوا:
کاهش استفاده از خودروهای شخصی
بهبود کیفیت خودروها
گسترش سیستم نقلیه عمومی 
اصلاح کیفیت بنزین
 
با همین برنامه های ارائه شده این شهر توانست میزان آلاینده های خود را به نصف برساند. همین امر باعث بهبود شرایط در این شهر شد.
 
نیویورک
در در سال 1963، وارونگی هوا و آلودگی باعث مرگ 200 شهروند شد. همچین سه سال بعد از آن 168 نفر به واسطه بیماری های تنفسی جان خود را از دست دادند. کنگره آمریکا در پی این حوادث لایحه هوای پاک را به تصویب رساند که در پی آن سازمان حفاظت از محیط زیست را تاسیس کرد.
 
قانونهای محکمی برای خودروهای نقلیه از قبیل عدم توقف بیش از یک دقیقه ای با وسیله روشن در نزدیکی مدارس و تعیین جریمه هایی سنگین برای رانندگان در این زمینه شرایط را برای سالم تر کردن هوای شهر فراهم کرد و بعد از 12 سال شهردار این شهر اعلام کرد که طی 50 سال گذشته نیویورک سالم ترین هوا را به خود اختصاص داده است.
 
اقداماتی از قبیل تسهیل حمل و نقل عمومی، تغییر ساختار سوخت در خودروهای دیزلی (خصوصا سرویس مدارس)باعث ترغیب مردم به استفاده از ناوگان عمومی تا میزان قابل توجهی گردید. تا جاییکه نیویورک در حال حاضر بزرگترین ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی را به خود اختصاص داده است.
 
خودروی هیبریدی، خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب 2یا چند منبع سوختی مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به‌خودروی برقی دوگانه‌سوز استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد. در نیویورک بیشتر از ۲هزار تاکسی هیبریدی مشغول به فعالیت هستند. همچنین تلاش گسترده‌ای برای عرضه سوخت مناسب و با میزان آلاینده‌های کم صورت گرفته است.
 
قائم مقام نیویورک اعلام کرده است که قصد دارند تا سال 2030 این شهر را به عنوان نمونه موفق مقابله با آلودگی هوا معرفی نمایند.
کشورهای دیگری نیز در این زمینه در جهان وجود داشته اند که اشاره به تعداد ذکر شده به عنوان نمونه های موفق در این زمینه کافی به نظر می رسد.
 
دادگاههایی که هیچ گاه تشکیل نشد
سنگینی بار مسئولیت، گاه  به دلیل جنس آن احساس نمی شود. شاید طبیبی که مسئولیت جراحی را در اتاق عمل به عهده می گیرد به دلیل شرایط نگاه مردم،  نگاه بیشتری را به خود مشغول کند تا مسئولی که به دلیل یک جایگاه در حال خدمت کردن می باشد.
 
گزارش جهانی درباره آلوده ترین شهرهای جهان
(اهواز، سنندج، کرمانشاه و یاسوج در لیست دیده می شود)
 
اما کوتاهی کردن و خدمت رساندن در هر دو مورد یک مفهوم می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. بی توجهی  مسئولین مرتبط با موضوع آلودگی هوا،  ممکن است تبعاتی همچون از دست رفتن جان شهروندان  را  در پی داشته باشد. 
 
در عین حال سیاست هایی همچون فروش خودرو با حجم انبوه، در مدت زمان بسیار محدود و تزریق آن به سیستم شهری و  همچنین  هزاران برنامه ریزی دیگر که منافعی جز برای قشری خاص ندارد،  سرعت غرق شدن در دریای مواج آلودگی هوا و افزودن چوبی دیگر در چرخه  مقابله با آلودگی هوا را ممکن می کند و سود دیگری نمی تواند در پی داشته باشد.
در روزهایی که تهران در بحرانی ترین شرایط خود قرار دارد در خلاصه ترین عبارت می توان گفت:
 
اگر برای حفط حیات نیاز به نفس کشیدن دارید این روزها برای حفظ حیات "لطفا نفس نکشید"





فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها