نمایش نمایش

ID : 28786826
گزارشی از مشکلات معلمان و فرهنگیان یزد؛

نارضایتی معلمان از تشکل‌های صنفی آموزش و پرورش/ معیشت؛ دغدغه معلمان و نشاطی که از مدرسه می‌رود


همه ساله همزمان با هفته معلم، جشن و مراسم های بسیاری برای قدردانی و تجلیل از مقام معلم برگزار می شود، اما همواره درمیان این برنامه های پر طمطراق، مطالبات و دغدغه هایشان یا شنیده نمی شود و یا اگر مجالی برای شنیدن فراهم شود، با وعده های بی سرانجام مسئولان به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش عصرفرهنگ؛ همه ساله همزمان با هفته معلم، جشن و مراسم های بسیاری برای قدردانی و تجلیل از مقام معلم برگزار می شود، اما همواره  درمیان این برنامه های پر طمطراق، مطالبات و دغدغه هایشان یا شنیده نمی شود و یا اگر مجالی برای شنیدن فراهم شود، با وعده های بی سرانجام مسئولان به فراموشی سپرده می شود.

 

هفته معلم و همزمانی با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فرصتی است تا پای درد دل معلمان بنشینیم و از وضعیت این قشر تاثیرگذار معطلع کنیم آنانی را که باید برای آموزش و پرورش فکری اساسی بردارند و نه اینکه مانند پیشینیان این نهاد مهم و در حقیقت استراتژیک به وادی فراموشی بسپارند.

مشکلات فرهنگیان از زبان یک معلم

علی.ب از فرهنگیان یزد که سابقه تدریس دارد و از کارمندان آموزش و پرورش استان یزد بوده است در گفتگو با خبرنگار یزدندا در بیان مشکلات فرهنگیان استان گفت: بیشترین مشکل را هم‌اکنون معلمان حق التدریس استان دارند که پرداخت حقوق آنها نظم و برنامه خاصی ندارد و با مشکلات زیاد معیشتی همراه هستند.

وی ادامه داد: عدم اجرای نظام هماهنگ حقوق به طور کامل و نارضایتی از صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم پاسخگویی دقیق و شفاف در خصوص عملکرد و روند این صندوق به قاطبه معلمان از دیگر موارد گلایه‌مندی این قشر زحمت‌کش است.

این فرهنگی یزدی در انتقاد از تشکلات صنفی آموزش و پرورش اذعان کرد: این صنف‌ها اصلا نماینده معلمان نیستند و حرف‌های معلمان نزد مسئولان بازگو نمی‌کنند؛ لیدرها در انجمن‌های صنفی نماینده اکثریت معلمان نیستند.

وی عدم رعایت شایسته سالاری در انتصابات اداری استان و اعمال نظرات و اغراض سیاسی، جناحی و سلیقه‌ای در انتخاب پرسنل اداری و آموزشی، تبعیض در سرویس دهی عوامل اداری و فاصله بین مدیران و معاونان از ماشین های دولتی که این امر موجب شده تا پویایی و شادابی کارمندان در انجام ماموریت‌ها کم شود را از مشکلات آموزش و پرورش استان عنوان کرد.

این منبع آگاه گفت: عدم نظارت متوالی و کافی از فرآیند مالی مدارس و مراکز آموزشی و همچنین وضعیت کلی مدارس، عدم نظارت کافی و لازم از مدارس غیردولتی به دلیل رانت و اینکه مدیران این مدارس عممدتا از عوامل اداری و پست بالای آموزش و پرورش بوده‌اند و این و این امر روند بازرسی را ضعیف یا مختل می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: سوء استفاده از فضاهای آموزشی در تدوین قراردادها و بستن مبالغ زیر قیمت واقعی با استفاده از رانت

از دیگر مواردی است که نارضایتی فرهنگیان را در پیش داشته است.

حقوق مهر تا اسفند 95، فروردین 96 تصویه شد!/ شش ماه بدون حقوق

لیلا.م معلم حق‌التدریس در گفتگو با خبرنگار یزدندا اظهار کرد: در سال 95 حقوق فروردین و اردیبهشت را دریافت کردیم و بعد از آن در فروردین 96 ، حقوق مهر تا اسفند را به حسابمان ریختند یعنی ما شش ماه از سال حقوق نگرفتیم و این موضوع باعث شرایط بد اقتصادی برای معملمان حق‌التدریس به خصوص آقایان شد، و هم‌اکنون نیز حقوق فروردین و اردیبهشت دریافت نشده است.

رانت در آموزش و پروش

زهرا.ف از معلمان دبستان به خبرنگار یزدندا گفت: من مربی پیش‌دبستان بودم، اما هنوز حق‌التدریس نشده و تحت پوشش بسته های حمایتی قرار گرفتم، وقتی علت را جویا شدم گفتند چون پیش‌دبستانی محسوب نمی‌شدید، اما ما از آموزش و پرورش کتاب می‌گرفتیم و زیر نظر اداره بودیم اما فقط سر در مکان پیش‌دبستانی نوشته بود دارالقرآن، و کل مرکز زیر نظر آموزش و پرورش بود، اما آموزش و پرورش استان یزد ما را حق‌التدریس نکرد و وقتی به وزارت خانه رفتیم گفتند مانعی برای این کار ندارد اما بسیاری بودند که در مراکز غیر دولتی بودند اما حقالتدریس شدند و در این کار فقط رانت است که کار راپیش می‌برد.

مشکلات معلمان نشاط را از مدرسه می‌گیرد

یک منبع آگاه در آموزش و پرورش استان یزد بابیان‌اینکه پایه و اساس کشور آموزش و پرورش است و باید پویا و فعال باشد تا جامعه متعالی شود گفت: وقتی معلمان از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نباشند و یا حقوقی نگیرند فکر آنها آزاد نیست و بار مشکلات و استرس‌شان را به کلاس درس می‌کشانند و شادابی و نشاط را از دانش‌آموز و مدرسه می‌گیرند.

وی عدم پرداخت به موقع حقوق معلمان حق‌التدریس را تایید و عنوان کرد: باید بودجه وزارت آموزش و پرورش افزایش یابد و برای معلمان حق‌التدریس تا استخدام آنها ردیف بودجه در نظر گرفته شود زیرا به دلیل کمبود بودجه همین حقوق اندک نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

این منبع آگاه افزود: فرهنگیان به نسبت دیگر اقشار از رفاه کمتری برخوردار هستند و این به دلیل وسعت وزارتخانه است و می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شود.

انتهای پیام/ک

 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها