نمایش
بررسی مقایسهای سند آموزش 2030 با اسناد بالادستی کشور/ وقتی قوانین کشور بازیچه یک سند غربی می شود
به گزارش عصرفرهنگ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اهداف توسعه پایدار به عنوان الگوی بعد از 2015 تا 2030 ، در اجلاس هفتادم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یعنی شهریور 94، به تصویب رسید. این سند در ان زمان رد نیویورک به امضای روحانی رسید.
این سند مبتنی بر 7 سند دیگری است که هر کدام از آنها پیشینه درستی نداشته و به دلایل مختلف در دوره های مختلف کشور ایران حاضر نشده است زیر بار آنها برود.
بر اساس این گزارش مواردی که در 2030 طرح شده به شکل های کامل تر در اسناد بالادستی کشور وجود دارد و توصیه مقام معظم رهبری هم رسیدگی به اسناد بالادستی و اجرایی کردن آنها بود چرا که این استاد در سال های گذشته به خوبی اجرا نشده اند.
یکی از بندهای 2030 اطمینان حاصل می کند که تا سال 2030 از این که همه دختران و پسران بطور رایگان و عادلانه تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تکمیل کنند که منجر به یادگیری مرتبط و موثر می شود. این در حالی است که بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
از طرف دیگر در راهکار 5، بند2 ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر برنامه ریزی و تمهیدات مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب در تمام مناطق کشور تاکید شده است.
ردیف | (هدف 4 اهداف توسعه پایدار) اهداف آموزش 2030 | اسناد بالا دستی کشور |
---|---|---|
4-1 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران بطور رایگان و عادلانه تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تکمیل کنند که منجر به یادگیری مرتبط و موثر می شود. |
|
4-2 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران به کیفیت نموی دوران اوان کودکی، مراقبت و آموزش پیش دبستانی دست یابند، به نحوی که از آمادگی لازم برای ورود به دوران ابتدایی بهره مند گردند. |
|
4-3 | تضمین اینکه تمام زنان و مردان از دسترسی برابر به دانش فنی با کیفیت و مقرون به صرفه، تحصیلات حرفه ای و عالی از جمله دانشگاه ها تا سال 2030 برخوردار شوند. |
|
4-4 | تضمین اینکه تا سال 2030 تعداد جوانان و بزرگسالان دارای مهارت مرتبط( از جمله مهارت فنی و حرفه ای مرتبط) برای اشتغال، یافتن شغل مناسب و کارآفرینی؛ به صورت قابل توجه افزایش یابد. | -تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 6، بند 5) -گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 1، بند 6) -طرحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی-حرفه ای برای منابع انسانی ( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 22، بند 3) -ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کار آفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت های شغلی( نقشه جامع علمی کشور، راهبردکلان3، بند1) - پرورش استعداد های شغلی و پدید آوردن آینده شغلی برای برآوردن نیازهای جامعه (نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند 3-5) - دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیارهای جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بین المللی(نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند4) - تربیت و توانمند سازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان های متقی و کارآفرین و خودباور و خلاق، نوآور و توانا در تولید علم و فناوری و نوآوری، متناسب با ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه ( نقشه جامع علمی کشور، راهبرد کلان8) - ساماندهی نظام های حرفه ای میتنی بر دانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی – اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ مهارت گرایی و پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم و فناوری و نوآوری( نقشه جامع علمی کشور، اراهبرد کلان1، راهبرد ملی 8) - افزایش کمی و کیفی سطح آموزش و مهارت های اختصاصی زنان، و تنوع بخشی به رشته های دانشگاهی متناسب با نقش آفرینی آنان در عرصه های مختلف زندگی( سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به برنامه آموزشی، بند2) - حق کسب مهارتها و آموزشهای تخصصی بصورت کمی و کیفی تا بالاترین سطوح(منشور حقوق و مسؤلیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، فصل دوم، قسمت آموزش78) - حمایت از محققین زن در بخش پژوهش و فن آوری و تلاش جهت رفع مشکلات آنان و بهبود زندگی مادی و معنوی آنان(سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به پژوهش و فن آوری، بند3) - تشکیل کرسیهای نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانشبنیان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی( سیاستهای کلی علم و فناوری، بند 4-3)
|
4-5 | تضمین این که تا سال 2030 نابرابری جنسیتی در آموزش کاهش یافته و دسترسی برابر به تمامی سطوح آموزشی و مهارت آموزی برای گروه های آسیب پذیر از جمله افراد دارای معلولیت، گروه های بومی و کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند، تضمین شود. |
آموزش و پرورش، دستیابی به آموزش عالی و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با
|
4-6 | تضمین اینکه تا سال 2030 تمامی جوانان و نسبت قابل ملاحضه ای از بزرگسالان، چه مرد و چه زن به مهارت های سواد و حساب دست پیدا کنند. |
|
4-7 | تضمین اینکه تا سال 2030تمامی یادگیرندگان از طریق آموزش برای توسعه پایدار، حقوق بشر، برابری جنسیتی، ارتقاء فرهنگ صلح و ضد خشونت، شهروندی جهانی، به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و شناخت جایگاه فرهنگ در توسعه پایدار بتواند به دانش و مهارت لازم برای ارتقا توسعه پایدار دست یابند. |
|
4-الف | ساخت و ارتقا امکانات و تسهیلات آموزشی مختص به گروه کودکان، معلولین و حساس به جنسیت، و ایجاد محیط های یادگیری سالم، دور از خشونت، جامع و موثر برای آموزش همگان |
|
4-ب | گسترش قابل توجه بورس های تحصیلی در سطح جهانی برای کشورهای کمتر توسعه یافته، ایالت در حال توسعه جزایر کوچک و کشورهای آفریقایی برای ثبت نام در آموزش عالی، ازجمله آموزش های حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فنی و مهندسی و برنامه های علمی در کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 |
|
4-ج | افزایش قابل توجه تامین معلمان واجد شرایط، از جمله از طریق همکاری های بین المللی برای آموزش معلمان در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کم تر توسعه یافته و جزایر کوچک ایالتی در حال توسعه تا سال 2030 |
|
بررسی ها نشان می دهد که غالب بند های سند 2030 در اسناد بالادستی کشور به شکل جامع و مطابق با قانون کشور وجود دارد و بندهایی هم که به اشکال مختلف در این سند گنجانده شده و در اسناد بالادستی کشور نیست مغایرت های اساسی با قوانین کشور دارد.
در همین راستا به نظر می رسد اگر مسئولین عزم خود را در مسیر اجرای کامل اسناد بالادستی کشور مانند سند تحول بنیادین به کار ببندند در وقت و هزینه کشور صرفه جویی بیشتری خواهد شد.
Related Assets:
فرهنگی
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- استقبال پر شور میبدی ها از شهید گمنام (Opens New Window)
- مسئولین به جای حاشیه سازی به مسائل مرتبط با مردم بپردازند (Opens New Window)
- شهادت حافظ امنیت در درگیری با اشرار (Opens New Window)
- برگزاری کنگره ملی شهید شاخص دانشآموزی کشور در یزد (Opens New Window)
- رایزنی شورای شهر یزد با دانمارکیها برای حل معضل آب (Opens New Window)
- دشمن به دنبال تخریب فرهنگ دینی جامعه است (Opens New Window)
- شورای شهر تفت بهانه جویی کرد، تدفین شهدای گمنام منتفی شد (Opens New Window)
- حضور مردم در یوم الله 22 بهمن تمام نقشه های دشمن را نقش بر آب می کند (Opens New Window)
- چرا انقلاب در یزد زودتر به پیروزی رسید؟ (Opens New Window)
- خاطرات نوجوان یازده ساله یزدی از مبازره علیه رژیم پهلوی (Opens New Window)
- برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راس فعالیت های شورای شهر یزد (Opens New Window)
- چرا امیرخانی نویسندهای ممتاز است؟ (Opens New Window)
- روایتی از رویارویی زنان مبارز یزدی با تانکهای رژیم پهلوی (Opens New Window)
جدیدترین ها
- خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان (Opens New Window)
- تغییر ملاک تشخیص مبتلایان به کرونا (Opens New Window)
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- برگزاری مراسم فاطمیه در دانشگاه آزاد یزد (Opens New Window)
- همدلی، سرلوحه فعالیتها در هلال احمر خواهد بود (Opens New Window)
- راه اندازی «وای فای» در مکانهای عمومی یزد آغاز شد (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- خشکسالی استان یزد را فرا گرفته ولی دولت، ستاد بحران تشکیل نداده است (Opens New Window)
- برخورد یک فروند هواپیما با کوه دنا/ همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران (Opens New Window)
- پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اقدامات فراقوهای محقق می شود (Opens New Window)
- محسن حرازی زاده سرپرست جمعیت هلال احمر استان یزد شد (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- مشارکت شهروندان یزدی در جمعآوری 60 درصد از تابلوهای غیرمجاز (Opens New Window)
- ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول (Opens New Window)