نمایش نمایش

ID : 16419475
خدمتی که یک غیر بومی به یزد کرد

جوانی که برای معرفی یزد منتظر مصوبه و بخشنامه نماند


یکی از راه‌های جذب گردشگر تبلیغات است. تا اسم تبلیغات به گوش کسی می‌خورد یاد بروشور و بنر و نمایشگاه و فستیوال گردشگری می‌افتد در صورتی‌که اینطور نیست و تبلیغات راه‌های دیگری نیز دارد. یکی از روش‌هایی که امروز برای تبلیغات استفاده می‌شود، بهره گیری از ضمیرناخودآگاه انسان است.

عصر فرهنگ؛ همواره شهر‌ها را با آثار تاریخی یا المان‌های ساخته شده در آن‌ها می‌شناسند، به عنوان مثال یزد را با بادگیرهایش؛ تهران را با برج آزادیش، پاریس را با برج ایفل اش و لندن را با رود آن؛ پس هر شهری برای خود یک کد مشخصه معروف دارد تا با آن شناخته شود؛ اما می‌توان برای یک شهر المان‌های بیشتری تعریف کرد و ساخت.
شهر یزد با پتانسیل جذب گردشگر از سراسر جهان به عنوان قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان و دومین شهر باستانی دنیا می‌تواند به تنهایی به اندازه کل گردشگرانی که به ایران ‌می‌آیند گردشگر جذب کند، این پتانسیل در شهر یزد هست اگر بتوانیم خوب این المان‌ها را در ذهن مردم جهان جا بیاندازیم.
گردشگری از آن جهت مهم است که می‌تواند براحتی ارز به کشور وارد کرده و در درون خود اقتصاد را به حرکت در بیاورد، یزدی‌ها از دیرباز مهمان نوازان خوبی بوده  اند. صنایع دستی، شیرینی‌های منحصر به فرد همه و همه یزد را در کنار آثار تاریخی‌ و کویرش بهشتی برای گردشگران کرده است اما چرا یزد آنچنان که باید گردشگر جذب نمی‌کند؟
یکی از راه‌های جذب گردشگر تبلیغات است. تا اسم تبلیغات به گوش کسی می‌خورد یاد بروشور و بنر و نمایشگاه و فستیوال گردشگری می‌افتد در صورتی‌که اینطور نیست و تبلیغات راه‌های دیگری نیز دارد. یکی از روش‌هایی که امروز برای تبلیغات استفاده می‌شود، بهره گیری از ضمیرناخودآگاه انسان است.
از این روش در برخی بازی‌ها که المان‌های خاصی فراماسونی یا المان‌های تاریخی طراحان بازی است استفاده می‌کنند، برای مثال در یکی از بازی‌های پلیسی بخشی از بازی در یک محل باستانی یونانی انجام می‌شود این مسئله خود به خود فرد را ترغیب به دیدن آن اثر تاریخی کرده تا ببیند چقدر باشکوه ساخته شده است، این به نوعی معرفی غیر مستقیم یک بناست.
در ایران نیز شاید برای اولین بار این کار را یک غیربومی برای یزد کرده است. او که در یزد دانشجو بوده و کار او نیز خبرنگاری در عرصه خودرو بوده است برای اولین بار در یک مجله بدور از بیابان و جنگل و درخت به سراغ آثار تاریخی و بافت تاریخی یزد می‌آید. او تعداد زیادی از ماشین‌ها را که آزمایش فنی ‌می‌کرده برای ارائه مطلب خود یکی از اماکن تاریخی یزد را انتخاب و خودرو را برای عکس برداری به آن‌جا برده است. هرچند مسئولین در برخی نقاط به هیچ وجه با او همراهی نکرده‌اند اما به عنوان یک خلاقیت در معرفی یزد حائز اهمیت است.
محمدعلی ملاعبدالهی انگیزه اصلی خود را از انجام این کار ابتدا معرفی اماکن تاریخی به مخاطب ایرانی می‌داند. او می‌گوید: در ابتدا که به یزد آمدم بسیاری از مکان‌های تاریخی یزد را دیدم خیلی ساده این ایده به ذهنم آمد برای معرفی خودروها می‌توان از المان‌های شهری استفاده کرد و چه بهتر از اماکن تاریخی هم معرفی آن مکان تاریخی است، هم جذابیت و نورپردازی لازم را دارد.

 


دبیرتحریریه مجله نسل‌برتر می‌افزاید: وقتی خروجی کار را بررسی کردیم، حس زیبایی شناختی موجود در معماری یزد و به طبع نوع رنگ‌بندی تازه با پس زمینه خاکی باعث می‌شد حتی ماشین بیشتر به چشم بیاید و قاعدتا مخاطب بیشتر علاقه‌مندی به خواندن آن مطلب از خود نشان می‌داد به نظرم این ایده بسیاری خوبی بود که از آثار تاریخی یزد استفاده کردیم.

 


وی افزود: پس از چاپ این آثار و استقبال مخاطبین این کار را گسترش دادیم. شهرهای اصفهان، دامغان و اهواز دیگر شهرهایی بودند که برای عکسبرداری انتخاب کردیم اما نباید فراموش کرد که مسئولین کمترین همکاری را در این عرصه با داشته‌اند که خود در برخی مواقع مانع کار ما بود.

 


همانطور که مشخص است استفاده از المان‌های تاریخی و شهری می‌تواند در معرفی یک شهر نقش بسزایی ایفا کنند، به نظر می‌رسد در این ارتباط اهتمام بیشتر در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و همین‌طور ایجاد المان‌هایی که گویای زوایای زندگی، آداب و رسوم جامعه است ساخته شود و در معرض دید جهانی قرار گیرد.
شهرداری‌ها در این امر نقش بسزایی داشته و مدیریت شهری درست و منسجم با برنامه‌ریزی مدون می‌تواند در این راستا گام بردارد و با ساخ اینگونه المان‌ها به شهر خلاق جهانی بدل شود.

تنظیم و مصاحبه: مرصاد آقا بابارنگرز








فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها