نمایش
فیلم «فروشنده»؛ غیرت یا منطق؟
به گزارش عصرفرهنگ؛ فیلم سینمایی «فروشنده»؛ آخرین ساخته فرهاد اصغری کارگردان نام آشنای ایران، در یک هفته اخیر روی پرده ها قرار گرفته که اکران عمومی آن باعث شکل گیری نظرات و نقدهای متفاوتی شده است. این فیلم با دستمایه قرار دادن یکی از حساس ترین نقاط زندگی هر فردی یعنی ناموس و غیرت، خواهان خوانش جدیدی از این مقوله در جامعه سنتی و خانواده محور ایران است.
رکورد فروش
کمتر از یک هفته از اکران عمومی آخرین ساختهی اصغر فرهادی میگذرد. «فروشنده» در همین زمان کم توانسته رکورد دو میلیارد تومانی فروش را پشت سربگذارد و این برای سینمای ایران اتفاق فرخندهای است. اما در همین مدت و پیش از این، کسانی که فیلم را دیدهاند اعم از منتقدان و متخصصان و مردم معمولی و عادی، مواضع متفاوتی در مورد آن گرفتهاند. عدهای معتقدند فرهادی در «فروشنده» خودش را تکرار کرده است. برخی دیگر فیلم را کسالتبار خواندهاند و میگویند بسیاری از قسمتهای فیلم حتی اگر حذف شود هم اتفاقی نمیافتد و به داستان ضربهای نمیزند، اغلب چهل دقیقه اول فیلم را عملا زاید و اضافی میدانند. بعضیها هم هستند که معتقدند فیلم مروج بیغیرتی است. عدهی دیگری هم ستایشگر لحظه به لحظه و پلان به پلان فیلماند و آنرا شاهکار دیگری از فرهادی میدانند.
اما داستان...
رعنا و عماد زوج معمولی و شادی هستند. عماد معلم است و هر دو بازیگر تئاتر و در حال بازی در تئاتر «مرگ فروشنده» که به اقتباس از رمان معروف آرتور میلر، ساخته شده است. عماد و همسرش بر اثر یک اتفاق مجبور میشوند خانهشان را عوض کنند. مستأجر سابق خانهی جدید٬ زنی روسپی بوده. یک شب رعنا به خیال اینکه عماد پشت در است٬ آیفون درب را میزند و خودش به حمام میرود... یکی از مشتریان مستاجر سابق به راحتی وارد خانه میشود و بله٬ رعنا مورد تعرض قرار میگیرد... داستان از این لحظه اوج میگیرد. زندگیای که در چند دقیقه دچار طوفان بزرگی شده٬ خشم و ناراحتی و بیماری روحی و حس انتقام و یافتن مردی که دست به چنین عمل وقیحی زده است، چیزی که در روند آرام فیلم به آن روبهرو هستیم. و بعد تصمیم در مورد انتقام یا بخشش... فیلم در عین تعلیق و ترس که به خورد مخاطب میدهد، فضای آرامی دارد. رعنا دچار فروپاشی و بیماری روحی شده و از تنها ماندن در خانه میترسد، از نزدیک بودن به همسرش آزار میبیند و « تا چشمش را میبندد آن صحنه در جلوی چشمش ظاهر میشود» عماد دچار سردرگمی است، از طرفی میخواهد شکایت کند و از سوی دیگر از گرفتار شدن در پیچ و خمهای اداری آن در هراس است، ضمن اینکه رعنا مخالف شکایت کردن است چون معتقد است خودش در را باز کرده و نمیتواند جلوی افراد غریبه ماجرا را دوباره و صدباره تعریف کند. لحظات پایانی فیلم پر از تعلیق است. یافتن مرد خطاکار و رویارویی با او و نحوهی انتقام گرفتن و... نفس بیننده را حبس میکند. شخصیتهای «فروشنده» همهگی خاکستری هستند. سیاه و سفید وجود ندارد. به همینخاطر وقتی مرد خطا کار را با مسائل زندگیاش، همسرش، دختر و دامادش میبینیم، به خودمان میگوییم: اگر در خیابان او را ببینم هرگز فکر نمیکنم او میتواند چنین عملی را انجام دهد. خاکستری بودن شخصیت ضدقهرمان باعث پیچیدگی بیشتر موقعیت پیش آمده میشود. دوراهیای که به معنای واقعی دوراهی است، اگر شخصیت سیاه باشد، مخاطب کاملا به قهرمان حق انتقام میدهد.
اما فروشنده نیز همانند دیگر کارهای فرهادی داستان همیشهگیِ ماندن بر سر دو راهیهای اخلاقی است. سختیِ فهمِ کار درست و گرفتن تصمیم راست در مقابله با موقعیتهای پیچیدهی اخلاقی...
اما نکتهی قابل توجه این است که اگر این فیلم در فضای رئال ساخته شده باشد و از نمایانگر جامعهی ایرانی و رفتارهای شایع باشد، هرگز نتوانسته آن را به خوبی به تصویر بکشد. چرا که به هر شکلی که حساب کنید، نود درصد ایرانیها چنین موضعی در مقابل با مسئلهی تعرض نخواهند گرفت. این را زمانی که در سالن سینما هم نشستهاید، خواهید فهمید. وقتی که عماد در آخرین لحظه تنها یک سیلی به مرد خطاکار میزند، سالن یک پارچه «هوووف» میکند و از گوشه و کنار میشنوید که «دلم خنک شد» و «اگر همین کار را هم نمیکرد به دلمان میماند و ...» اما این مسئلهای نیست که فرهادی باهوش متوجه آن نباشد. به نظر می رسد فرهادی در حال ارائهی یک الگوی اخلاقی و رفتاری است. او در عین بیطرفی میخواهد بگوید کمی به گفتگو اهمیت بدهیم، به خشممان مسلط باشیم، بین بد و بد هم میتوان تصمیم درستی گرفت. این درست همانجایی است که باعث میشود عدهی زیادی فیلم را مروج بیغیرتی بدانند.
راستش را بخواهید، با این که باید به این توجه به امور اخلاقی احترام ویژه گذاشت، اما نسخهی فرهادی، برای جامعهی ایرانی حداقل، نسخهی قابل درکی نیست. کسی نمیتواند در لحظات آخر با رعنا و تصمیم قاطعانهاش همذات پنداری کند در حالی که اغلب افراد با عماد در حال همذاتپنداریاند...
دستاورد «فروشنده» برای مخاطب٬ تفکر است٬ تفکر اخلاقی٬ همذاتپنداری و سنجش خود... دختری که کنار من در سالن نشسته بود، پس از پایان فیلم گفت: مغزم دارد منفجر میشود از بس فکر کردم که اگر من بودم چه کار میکردم ...
اما ساختار و بازیها
فیلمـ ساختار خوبی دارد. بازیگرها در انتقال حس بسیار خوب عمل کردهاند، اما از نظر نگارنده، شهاب حسینی با تمام توانایی و قدرت بازیگریاش و با وجود دریافت جایزهی کن، در «جدایی نادر از سیمین» بسیار درخشانتر از فروشنده بوده است و ترانه علیدوستی با همهی درست بودن نقش و بازیاش در چهارشنبهسوری متفاوت و عالیتر بود.
بسیاری از افراد معتقدند که چون فیلم در جشنوارهی کن و دیگر جشنوارهها مورد توجه قرار گرفته و میگیرد و جایزههای فراوانی به دست آورده و میآورد، راه نقد بر آن بسته است و تنها میتوان آن را ستود. این خامترین نظر در حوزهی حرفهای سینماست. جایزه و توجه دلیل بر بینقصی هیچ فیلمی نبوده و بالعکس.
«فروشنده» فیلم قابل احترامی است اما راه نقد برای همه باز است، حتی مخاطبان معمولی و عادی که نقد و نظر آنها مهمتر از نقدهای تئوری و انتزاعی است...
فرهنگ نیوز
فرهنگی
-
اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
-
«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
-
هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
-
ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
-
تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
-
آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
-
برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
-
استقبال پر شور میبدی ها از شهید گمنام (Opens New Window)
-
مسئولین به جای حاشیه سازی به مسائل مرتبط با مردم بپردازند (Opens New Window)
-
شهادت حافظ امنیت در درگیری با اشرار (Opens New Window)
-
برگزاری کنگره ملی شهید شاخص دانشآموزی کشور در یزد (Opens New Window)
-
رایزنی شورای شهر یزد با دانمارکیها برای حل معضل آب (Opens New Window)
-
دشمن به دنبال تخریب فرهنگ دینی جامعه است (Opens New Window)
-
شورای شهر تفت بهانه جویی کرد، تدفین شهدای گمنام منتفی شد (Opens New Window)
-
حضور مردم در یوم الله 22 بهمن تمام نقشه های دشمن را نقش بر آب می کند (Opens New Window)
-
چرا انقلاب در یزد زودتر به پیروزی رسید؟ (Opens New Window)
-
خاطرات نوجوان یازده ساله یزدی از مبازره علیه رژیم پهلوی (Opens New Window)
-
برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راس فعالیت های شورای شهر یزد (Opens New Window)
-
چرا امیرخانی نویسندهای ممتاز است؟ (Opens New Window)
-
روایتی از رویارویی زنان مبارز یزدی با تانکهای رژیم پهلوی (Opens New Window)
جدیدترین ها
-
خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان (Opens New Window)
-
تغییر ملاک تشخیص مبتلایان به کرونا (Opens New Window)
-
اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
-
برگزاری مراسم فاطمیه در دانشگاه آزاد یزد (Opens New Window)
-
همدلی، سرلوحه فعالیتها در هلال احمر خواهد بود (Opens New Window)
-
راه اندازی «وای فای» در مکانهای عمومی یزد آغاز شد (Opens New Window)
-
«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
-
خشکسالی استان یزد را فرا گرفته ولی دولت، ستاد بحران تشکیل نداده است (Opens New Window)
-
برخورد یک فروند هواپیما با کوه دنا/ همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران (Opens New Window)
-
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اقدامات فراقوهای محقق می شود (Opens New Window)
-
محسن حرازی زاده سرپرست جمعیت هلال احمر استان یزد شد (Opens New Window)
-
هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
-
ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
-
عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند (Opens New Window)
-
تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
-
آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
-
مشارکت شهروندان یزدی در جمعآوری 60 درصد از تابلوهای غیرمجاز (Opens New Window)
-
ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ (Opens New Window)
-
برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
-
واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول (Opens New Window)