نمایش نمایش

ID : 13805278
یادداشت یک شهروند یزدی؛

مراقب کلاه برداری های تلفنی باشید


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، خانمی جوان تماس می گیرد و از خصوصیات اعجاب انگیز کالا یا خدمتی که ارائه می کند، می گوید. این ویژگی ها آنقدر فریبنده هستند که به سختی می توان از خیر آن گذشت.

عصر فرهنگ، متن زیر تجربه یکی از شهروندان یزدی است که به منظور جلوگیری از سواستفاده بیشتر منتشر شده است:


« چند روز قبل خانمی با تلفن همراهم تماس گرفت و از خدمات عالی کارت طلایی یک شرکت گفت. شرکت به این صورت کار می کند که با دریافت 90 هزار تومان حق عضویت، کارت اشتراک دائمی و چند بلیط اماکن تفریحی و رفاهی در اختیار فرد متقاضی قرار می گیرد.


به وسیله کارت اشتراک فوق در صورت خرابی اتومبیل می توان به تعمیرگاه های طرف قرارداد شرکت مراجعه کرد و از تخفیف 20 درصدی بهره برد. بالاخره خام حرف های خانم بازاریاب شدم و برای دریافت یکی از این کارت ها درخواست دادم. بد از گذشت مدتی درب منزل بسته ای تحویل گرفتم و در مقابل 90 هزار تومان، تمام و کمال پرداخت کردم.


اما...بسته را که باز کردم متوجه شدم تمام وعده ها دروغ بوده است. تنها دو بن مربوط به استخر شنا و یک بن سینما در بسته بود. در حالی که هر دو بن منقضی و از درجه اعتبار ساقط شده بود. جالب اینکه شرکت فوق اصلاً در یزد سینمای طرف قرارداد نداشت. کارت هم که قرار بود دائمی باشد فقط شش ماه مهلت استفاده داشت!

 


ناراحت از کلاه گشادی که بر سرم گذاشته بودند؛ پیگیری را آغاز کردم، اما ناگهان متوجه شدم تنها چیزی که دارم یک شماره تلفن آن هم از پایتخت است!


تماس گرفتن را شروع کردم. اول سعی کردند از پاسخگویی فرار کنند، به همین منظور شماره نمایندگی اصفهان را برای پیگیری به من دادند، بعد از پیگیری بسیار بالاخره شماره نمایندگی یزد را به دست آوردم.


آنجا بود که فهمیدم چه اشتباهی مرتکب شدم. در تماس با نمایندگی یزد دریافتم شرکت مذکور در یزد دفتر ثابت ندارد و تنها یک پیک موتوری بسته های پرمحتوا را در سطح شهر توزیع می کند!


اکنون من ماندم و کلاه 90 هزارتومانی که بر سرم رفت. اگر بخواهم شکایت کنم باید ده ها باربر این مبلغ، پول پرداخت کنم تا شاید شکایتم به نتیجه برسد.


اگر هم بخواهم به دفتر مرکزی این شرکت در تهران مراجعه کنم باز هم باید چند برابر این مبلغ را بپردازم تازه اگر دبه نکنند...


تقصیر از من بود که خام بازاریابان تلفنی شدم.»

 

چه باید کرد؟

  • در هنگام خرید اینترنتی و یا تلفنی تنها از سایت ها و شرکت های معتبر خرید کنید
  • تنها از شرکت های که در شهر شما نمایندگی و دفتر مشخص دارند خرید کنید.
  • از ثبت قانونی شرکت اطمینان حاصل کنید.

به نظر می رسد، لازم است نهادهای نظارتی، رسیدگی و نظارت بیشتری بر کسب و کارهای اینچنینی که علاوه بر تحمیل هزینه بر جامعه باعث بی اعتباری و کم رونقی بازاریابی و تجارت نوین می شوند، اعمال کنند.






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها