ID : 28852586

تحلیلی بر چرایی تحریف بیانات رهبری از سوی برخی دولتمردان


روان شناسان معتقدند آدمی برای حفظ و نقل معلوماتی كه بدان اعتقاد و در نتیجه علاقه ندارد حسابی به زحمت و دشواری می‌افتد و برعكس معلوماتی را كه به آن‌ها اعتقاد و علاقه دارد به راحتی حفظ و نقل و تبیین می‌کند.

یزد آوا، ولی‌فقیه، قطب نمای حركت جامعه و نظام است. در دولت یازدهم گاهی شاهد هستیم برخی خواص و دولتمردان كه بخش عمده‌ای از نظام هستند نه در تبیین بلكه در نقل سخنان صریح مقام معظم رهبری و حتی بیانات امام راحل عظیم‌الشأن تحریف به بار می‌آورند! در این یادداشت تلاش می‌کنم به صورت كوتاه تحلیلی از چرایی وقوع این تحریفات به دست دهم.

روان شناسان معتقدند آدمی برای حفظ و نقل معلوماتی كه بدان اعتقاد و در نتیجه علاقه ندارد حسابی به زحمت و دشواری می‌افتد و برعكس معلوماتی را كه به آن‌ها اعتقاد و علاقه دارد به راحتی حفظ و نقل و تبیین می‌کند.

رهبر معظم انقلاب به عنوان خلف صالح بنیان‌گذار كبیر جمهوری اسلامی و همچون امام راحل(ره) دارای منظومه فكری منسجم و قوی است و این ویژگی خود خط فكری معظم له ما را از تحریف مصون می‌دارد. با این حال برخی خواص و دولتمردان كه به این منظومه «مؤمنانه انقلابی» باور درست ندارند یا در آن دچار شك، شبهه و تزلزل هستند خواسته یا ناخواسته دست به تحریف گزاره‌ها و آموزه‌های روشن ایشان می‌زنند.

در تحلیل این پدیده به نظر می‌رسد در وهله نخست باید از همان اصل روان‌شناسانه یاری بگیریم: كسانی كه به این منظومه فكری علاقه نداشته و در آن دچار شك و تذبذب هستند نمی‌توانند در سخنان رهبری دقت معمول دارند و به علاوه نمی‌توانند آن‌ها را به ذهن شریف بسپارند!

در نتیجه در برخی موارد كه مزورانه یا به فرض صادقانه در جهت اهداف سیاسی نیاز به تمسك به نظرات رهبر معظم انقلاب پیدا می‌کنند تیکه‌هایی از آن را بر اساس ذهنیت و دیدگاه مغایر و شخصی خویشتن بازسازی كرده و به عنوان نظر یا بیان رهبری در جمعیت یا در تریبون عمومی اعلام می‌دارند! باید گفت متأسفانه این‌ها با از بین بردن اجماع و همبستگی عمومی كه پیرامون اصول این منظومه فكری شکل‌گرفته چالش جمهوری اسلامی محسوب شده و باعث عقب‌گرد در پیشرفت كشورند.

قبلاً یكی از وزرای دولت یازدهم پس از دریافت تذكرات طی نامه‌ای از خطای خود در نقل سخن رهبر معظم انقلاب پوزش طلبید. قانون و اخلاق ایجاب می‌کند دولتمردانی هم كه اخیراً در مناظره انتخاباتی به تحریف سخنان صریح رهبر معظم انقلاب پرداختند به صورت علنی مراتب عذرخواهی را به پیشگاه رهبر فرزانه و ملت ایران اعلام دارند.

سعید یاسری




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.