ID : 12171146
گزارش/

«طرح تفصیلی یزد»همچنان بلاتکلیف است/افزایش افق طرح به سال 1405


اولین طرح تفصیلی شهر یزد در سال 1367 به صورت جزء به جزء ابلاغ شد و آخرین نقشه دو هزارم این طرح در سال 1368 ابلاغ شد و از آن سال تاکنون این طرح مبنای تصمیم گیری مدیریت شهرسازی است در حالی که افق این طرح 10 ساله بوده است و با آغاز بررسی طرح جدید تفصیلی شهر یزد از سال1392 اشکالات و اصلاحات مانع از تصویب این طرح شده است.

به گزارش یزد رسا، اولین طرح تفصیلی شهر یزد در سال 1367 به صورت جزء به جزء ابلاغ شد و آخرین نقشه دو هزارم این طرح در سال 1368 ابلاغ شد و از آن سال تاکنون این طرح مبنای تصمیم گیری مدیریت شهرسازی است در حالی که افق این طرح 10 ساله بوده است و با آغاز بررسی طرح جدید تفصیلی شهر یزد از سال1392 اشکالات و اصلاحات مانع از تصویب این طرح شده است.

 

 

ابلاغ دومین طرح تفصیلی شهر یزد در سال 1392
همشهری نوشت:افزایش ساخت و سازهای ناهمگون با معماری و شهرسازی شهر یزد و همچنین لزوم تغییر برخی از ضوابط شهرسازی، شهرداری را مصمم به تدوین طرح تفصیلی جدید به عنوان دومین طرح تفصیلی برای شهر یزد کرد.
 

برای تحقق این مهم شهرداری یزد اواخر سال 92 با همکاری کارشناسان و مشاوران مربوط و همراهی اعضای شورای اسلامی‌‌شهر یزد طرح تفصیلی شهر را تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده 5 استان ارسال کرد.

نقشه‌های طرح تفصیلی در نیمه دوم سال1392 مورد تایید کمیته فنی کمیسیون ماده 5 قرار گرفت و سپس تمام مدارک این طرح اعم از نقشه، گزارش و ضوابط آن با هماهنگی دبیرخانه کمسیون ماده‌5 به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شد.

این طرح شامل 2 بخش نقشه‌ها و ضوابط و مقررات است که نقشه‌ها شامل کاربری‌ها، پهنه بندی‌ها، عرض گذرها، تقسیمات شهری و غیره است.
 


ضوابط و مقررات طرح جدید
این طرح، شامل ضوابط و مقررات ساخت و ساز نیز است که نوع معماری و شهرسازی شهر را مشخص می‌کند و با توجه به اصلاحات انجام شده به صورت مجموعه کامل به کمیسیون ماده 5 ارسال شده است.

در تدوین ضوابط طرح تفصیلی شهر یزد سعی شده است که در کنار توجه به درخواست‌های مردمی ‌و اعمال مقررات مربوط، ضوابطی که چالش‌برانگیز بوده مورد توجه قرار گیرد و همه درخواست‌های مردمی ‌نیز پوشش داده شود و در مجموع ضوابط جامعی جمع بندی شده است که مسائل و مشکلات شهرسازی فعلی را حل خواهد کرد.
 

مدیرشهرسازی شهرداری یزد می‌گوید: طرح تفصیلی شهر یزد بعد از طی مراحل مختلف بررسی، به اصلاحات نهایی نیاز داشت و مقرر شد که مشاور، طرح را با اصلاحات انجام شده تا نیمه اردیبهشت ماه به اداره کل راه  شهرسازی استان تحویل دهد.به گفته «مسعود جعفریان» به محض تحویل این طرح به کمیسیون ماده 5، طرح بررسی و مصوب خواهد شد.

این مسئول می‌افزاید: پس از تحویل این طرح به اداره کل راه و شهرسازی استان در اسفندماه1392 این طرح در کمیسیون ماده 5 بررسی شد.
وی با اشاره به اشکالاتی که در این طرح وجود داشت، می‌گوید: قرار شد که برنامه عملیاتی تملک و اجرای فضاهای خدماتی و تراز مالی فیزیکی مربوط به طرح بازنگری و اصلاح شود.

جعفریان اضافه می‌کند: همچنین تاکید شد که نقشه ریز پهنه‌بندی اراضی مستعد شهر برای آپارتمان‌سازی تعیین شود و همچنین مشاور بررسی‌های لازم را درباره علل محقق نشدن طرح قبلی و راهکارهای تحقق طرح جدید به کمیسیون ارائه کند.
 


برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی طرح
جعفریان می‌افزاید: جلسه تخصصی بررسی طرح در 26 فروردین ماه سال گذشته برگزار شد و با ارزیابی طرح قرار است که طرح پس از اصلاح دوباره به کمیسیون ماده 5 ارجاع شود.

وی درباره علت تاخیر در تصویب این طرح نیز می‌گوید: طرح تفصیلی شهر از طرح‌های بسیار مهمی ‌است که سالیان سال ملاک عمل شهرسازی قرار می‌گیرد از این رو گاهی بررسی آن چند سال به طول می‌انجامد.

وی می‌افزاید: پس از اصلاحات لازم از سوی مشاور شهرداری به عنوان کارفرما باید طرح را  مجددا به اداره کل راه و شهرسازی ابلاغ می‌کرد که در نهایت 11 تیرماه با ابلاغ مجدد طرح، بررسی آن در کمیسیون ماده 5 آغاز شد.

مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: در این جلسه پس از بررسی اصلاحات کلیات طرح پذیرفته شد اما برای ابلاغ کفایت تایید را نداشت.

وی با بیان اینکه در این جلسه سلسله مراتب عرض شبکه‌ها، نظام کالبدی مورد پذیرش و مواردی از این دست مورد تامل واقع شد، می‌افزاید: در نهایت لازم بود که کاربری‌های مسکونی آپارتمانی و خدماتی بازنگری شود و برخی از تقاطع‌ها و شبکه‌ها نیز نیاز به اصلاح هندسی داشت.
 

این مسئول ادامه می‌دهد: بعد از این 3 ماه برای اصلاح طرح به مشاور زمان داده شد و در نهایت 14 تا 16 مهرماه سال گذشته،  3 جلسه تخصصی با حضور تمام نمایندگان از جمله شهرداری برگزار شد و نقشه‌های طرح شیت به شیت بررسی شد و کلیه اصلاحات نهایی به مشاور اعلام شد.
 


بازنگری طرح در منطقه خیرآباد
جعفریان می‌گوید: در بررسی‌های نهایی اشکالاتی در ساخت و ساز در برخی از نقاط شهر از جمله خیرآباد مطرح شد که قرار شد مشاور طرح را براساس وضع موجود تغییر کاربری دهد و در این نقطه از شهر بازنگری کند.

به گفته مدیر شهرسازی شهرداری یزد در نهایت اواخر سال گذشته جلسات بررسی نهایی برگزار شد و مقرر شد که طرح با اصلاحات نهایی 15‌اردیبهشت امسال به کمیسیون ماده‌5 ارسال شود و به محض ارسال در کمیسیون مطرح و مصوب خواهد شد.
 



افزایش افق طرح به سال 1405
مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: تدوین طرح جدید تفصیلی شهر یزد از سال 1388 آغاز شد و با توجه به اینکه طرح جامع هنوز ابلاغ نشده بود، ابلاغ آن به تاخیر افتاد.
 
«مسعود جعفریان» می‌افزاید: جمعیت شهر یزد در طرح جدید تفصیلی بر اساس سرشماری سال 1390، 451 هزار نفر پیش بینی شده بود که مشاور افق طرح را با جمعیت 628 هزار نفر در افق سال 1402 در نظر گرفته است.
 
به گفته وی کمیسیون پیشنها داد که افق طرح به سال 1405 ارتقا یابد و جمعیت 650 هزار نفری را برای شهر پیش بینی کند.
 
جعفریان تاکید می‌کند: در تدوین طرح جدید مقتضیات زمان مورد توجه واقع شده است و اگر به اجرای این طرح ملزم و مقید باشیم و بر اساس آن پیش برویم قطعا به سمت توسعه پایدار شهر یزد قدم برخواهیم داشت.



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.