ID : 859656
نمایندگان استان یزد از ناامنی جاده های یزد می گویند

شمار کشته‌های حوادث رانندگی، بیانگر عمق خطر در جاده‌های یزد


شمار کشته‌ های حوادث رانندگی از آغاز سال ‌جاری تاکنون در سطح استان یزد ۳۱۸ نفر است. این میزان با کاهش ۱.‌۲ درصدی در مقایسه ۹ ماه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته رو به‌ رو بوده است. سال گذشته در این مدت ، ۳۲۲ نفر در جاده‌ های استان یزد جان خود را از دست دادند که این رقم با چهار نفر کاهش به ۳۱۸ نفر رسیده است.

به گزارش یزد رسا، هر ساله با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و بالا رفتن تب سفر، استان یزد نیز مانند دیگر استان‌ها، میزبان مسافرانی می‌شود که از دور و نزدیک برای گذراندن اوقاتی خوش و بهره‌مندی از آب و هوای معتدل بهاری، بار سفر به این شهر می‌بندند و دل به جاده‌های استان می‌زنند؛ جاده‌هایی که با همه زیبایی و جذابیت، بوی ناامنی می‌دهد و هر چند وقت یک بار، تیتر بزرگ یک روزنامه می‌شود.

آغاز سفر‌های نوروزی، بیش از آنکه هیجان و شوق را برای مسافران و میزبانانشان به ارمغان آورد، نگرانی حاصل از رفت‌وآمد در جاده‌ها و ترس از بروز تصادف احتمالی در کنار شنیدن همیشگی اخبار تصادفات هولناک و نگرانی و احساس ناامنی را به دل‌ها می‌نشاند.

بنا بر این گزارش، این استان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز کشور (نقطه صفر جغرافیایی) و بر سر راه کریدورهای بین‌المللی شمال، جنوب و شرق، غرب و شبکه بزرگراه‌های آسیایی و شبکه راه‌آهن آسیایی و همچنین محل تلاقی مهمترین راه‌های مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور (جاده و ریل)، از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است، به گونه‌ای که ۱۴۶۵ کیلومتر (معادل ۶/۵ درصد) از راه‌های شریانی کشور در استان یزد واقع شده و ۶ درصد از بار ترانزیتی کشور از این استان می‌‌گذرند (کسب رتبه چهارم در کشور از نظر شاخص میزان کالای عبوری از استان).

در این باره باید گفت که استان یزد، جنوب غرب کشور را از ‌راه شریانی ابرکوه، یزد، طبس به شمال شرق و جنوب را از طریق بزرگراه شمش، مهریز، یزد، نایین و چوپانان به شمال و جنوب شرق را به وسیله محور راور، نایبند، دیهوک به شمال شرق متصل می‌سازد.

از سوی دیگر، وجود معادن غنی و واحدهای بزرگ صنعتی در منطقه و لزوم جابجایی مواد معدنی و محصولات صنعتی استان به دیگر استان‌ها و خارج از کشور، در کنار جایگاه ویژه ترانزیتی استان در کشور، باعث شده که استان یزد از نظر شاخص‌هایی چون تناژ خالص بار حمل شده توسط راه‌آهن و میلیون تن کیلومتر کالای حمل شده از مبدأ استان (جاده‌ای) به ترتیب رتبه اول و هفتم کشور را به دست آ‌ورد.

اما به‌ رغم این جایگاه مهم در حمل‌ونقل کشور، همچنان راه‌های این استان ناامن و خطرناک است و روزانه در بسیاری از این جاده‌ها تصادفات خطرناکی رخ می‌دهد که جان انسان‌ها را می‌‌گیرد.

‌علی سلیمان‌پور، رئیس پزشکی قانون یاستان یزد درباره کشته‌ها در جاده‌های استان یزد می‌گوید که عمق خطر در جاده‌های یزد را نمایان می‌سازد. وی شمار کشته‌های حوادث رانندگی از آغاز سال ‌جاری تاکنون در سطح استان یزد را ۳۱۸ نفر اعلام کرد و گفت: این میزان با کاهش ۱.‌۲ درصدی در مقایسه ۹ ماه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است، سال گذشته در این مدت، ۳۲۲ نفر در جاده‌های استان یزد جان خود را از دست دادند که این رقم با چهار نفر کاهش به ۳۱۸ نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مصدومان حوادث رانندگی آذر ماه امسال، ۳۷۲ مرد و ۱۵۵ زن بوده‌اند که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲/۶ درصد کاهش داشته است.

محمدعلی عبدالله‌زاده ‌همچنین ‌راه‌های شهرستان طبس بسیار خطرناک خواند و گفت: در یک هفته هجده نفر در این راه‌های ناامن کشته شدند. شهرستان طبس ۲۳۰۰ کیلومتر راه دارد که شامل جاده‌های کم عرض، دو طرفه و آسفالت خراب است.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک محور ما روزانه ۱۵۰۰۰ خودرو رفت‌وآمد دارد و ناگفته نماند که همه این مشکلات در کاهش میزان گردشگری به این شهرستان مؤثر است، زیرا نخستین چیزی که برای گردشگر مهم است، تأمین امنیت است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در آستانه سال جدید درباره امنیت جاده‌ها برای سفر مردم به این استان گفت: برای بالا بردن امنیت جاده‌ها، باید نقاط حادثه خیز شناخته شود تا مردم دغدغه‌ای برای مسافرت به این استان را نداشته باشند و این اطمینان خاطر را داشته باشند که به سلامت به مقصد می‌رسند.

محمد صالح جوکار در گفت‌وگو با ‌بشارت اظهار داشت: باید در مسیر امکانات فنی و بیمارستانی و اورژانس‌ باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نیروی انتظامی نیز نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهد تا مسافران با آرامش به مقصد برسند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی برای سال جدید برنامه خاصی دارد تا تلفات جاده‌ای را کاهش دهد.

راه‌های شهرستان بافق خطرناک می باشد!

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی نیز ‌گفت: راه‌ های شهرستان مهریز از آمادگی و امنیت کافی برای ورود گردشگران برخوردار است.

دخیل عباس زارع‌زاده در گفت‌وگو با ‌بشارت نو اظهار داشت: راه‌های شهرستان بافق خطرناک بوده و ‌امنیت کافی برای رفت‌وآمد مسافران ندارد، به ویژه فاز سوم جاده که دو طرفه است و امنیت این جاده باید در فاز سوم تأمین شود.

وی همچنین افزود: اصلاح راه‌های این شهرستان در فاز سوم آغاز شده و امیدواریم با سرعت به پایان رسد.

محمدرضا تابش در نشست بررسی مشکلات حوزه راه و ترابری شهرستان اردکان به پراکندگی روستاهای استان و حجم وسیع راه‌های روستایی، در نتیجه محدودیت در انجام خدمت رسانی در حوزه راه‌و‌ترابری اشاره نمود و با تأکید بر حفظ و گسترش راه‌های زمینی و توجه ویژه به راه‌های روستایی، خواستار ارائه و اجرای پروژه‌های مشخص برای پوشش راه‌های شهرستان اردکان شد.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود به موقعیت استان یزد و شهرستان اردکان و قرار گرفتن در شریان اصلی راه‌های ارتباطی کشور، اشاره کرد و با بیان این‌که توجه و برنامه‌ریزی برای راه‌های استان می‌تواند اثرات سودمندی ‌برای کل منطقه داشته باشد، افزود: شهرستان اردکان نیز با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالایی که داراست و امروز دارای رشد مناسبی در بخش‌های گوناگون است، قطعاً به مقوله راه به ‌عنوان زیرساختی اساسی در توسعه پایدار توجه ویژه دارد و لازم است برای رفع این نیاز‌ها، پیش‌بینی‌های لازم شود که البته اقدامات و پیگیری‌های خوبی نیز انجام گرفته است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.