ID : 13089137
در آینده نزدیک؛

موزه مفاخر و علمای یزد راه اندازی می‌شود


معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان یزد از راه اندازی موزه مفاخر و علمای این استان خبرداد.

 

به گزارش یزد رسا، حجت الاسلام سید مهدی حسینی راد در مصاحبه با خبرنگار حوزه علمیه استان یزد، خبر از راه اندازی موره مفاخر و علمای یزد در آینده نزدیک از سوی حوزه علمیه استان یزد را داد.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد را از دیرباز به عنوان دارالعباده و دارالعلم می شناسند اظهار داشت: یزد به این دلیل یزد دارالعباده نامیده شده است چون دارای بقاع و امام زاده گان متبرکه زیادی در استان است و از سوی دیگر از قدیم الایام در یزد توسط همین علما و روحانیون مراسمات روضه خوانی برگزار می شد و علت نامگذاری یزد به دارالعلم این است که چون این استان در دل خود علمای بزرگی همچون آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و حاج شیخ غلام رضا فقیه خراسانی وحاج سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدیصاحب کتاب عروه و ...  را پرورش داده است بنابراین راه اندازی موزه و زنده نگه داشتن نام این علما و مفاخر حداقل کاری است که می توانیم در این زمینه انجام دهیم.

 

حسینی راد ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها و جلساتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است ما برآن شدیم موزه ای داشته باشیم که در آن علاوه برگردآوری تصویر علما و زندگی نامه های آن ها، آثاری که از این بزرگان برجای مانده در کنار ساخت تندیسی از این افراد را فراهم آوریم.

این روحانی هدف از این موزه را آشنایی عموم مردم به ویژه جوانان امروز و نسل آینده با سیره و سوک علمی، معنوی، سیاسی، اجتماعی، و سبک زندگی علما و مفاخری و الگوهای تربیت یافته در دامن علمی اسلام است که در این خطه تربیت یافته اند.


حسینی راد با اشاره به شبیخون فرهنگی دشمن و لزوم مقابله با آن خاطرنشان کرد: باید به منظور مقابله با این شبیخون فرهنگی و جلوگیری از گسست فرهنگی این الگوها و مفاخر به مردم و نسل آینده یادآوری و معرفی شوند.

 

این مسئول تصریح  کرد: بزرگ ترین مانع ای که بر سر راه اندازی این موزه وجود دارد بحث تأمین مکان است و با نامه نگاری هایی که به سازمان های مختلف از جمله میراث فرهنگی صورت گرفته تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده ایم.

 

وی ادامه داد: راه اندازی این موزه نیازمند حداقل 500 متر زیربنا است که در صورت همکاری ارگان ها و سازمان ها در زمینه تأمین مکان با برنامه ریزی های صورت گرفته ظرف 4 یا 5 ماه  آن را تجهیز خواهیم کرد.

 

 

این روحانی خاطرنشان کرد: با دیدارهایی که از بازماندگان این علما و مفاخر داشته ایم، خانواده های آن ها قول همکاری به ما داده اند تا آثار، وسایل و کتبی که از این افراد به جای مانده است را برای نگه داری و قرار دادن در معرض دید عموم در اختیار ما قرار دهند.

 

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه هایی که به منظور تجهیز این موزه در نظر گرفته ایم استفاده از عکس ها و آثاری است که دو سال پیش در نمایشگاه علمای سراسر کشور در مرکز مدیریت حوزه علمیه برپا و به دلیل استقبال گسترده مردم این موزه به مسجد جامع یزد منتقل شده است.
انتهای پیام/ع






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.