ID : 35080101
یک متخصص تغذیه تشریح کرد

نکات تغذیه ای که باید در سفرهای تابستانه رعایت شود


طبیعتاً یکی از بخش های قابل توجه در هر سفر موضوع تغذیه و خورد خوراک افراد است و در صورتی که نوع تغذیه و سلامت تغذیه مد نظر قرار نگیرد می تواند تمام سفر و لذت آن را تحت الشعاع قرار دهد.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا  گفت: یکی از بحث‌هایی که در تابستان پیش می آید بحث سفرهای درون و برون شهری است. طبیعتاً یکی از بخش های قابل توجه در هر سفر نیز موضوع تغذیه و خورد خوراک افراد است و در صورتی که نوع تغذیه و سلامت تغذیه مد نظر قرار نگیرد می تواند تمام سفر و لذت آن را تحت الشعاع قرار دهد و مشکلات جدی برای افراد به وجود آورد.

دکتر یوسف نقیایی افزود: برای جلوگیری از مسمومیت های غذایی و مشکلات بهداشتی در طول سفر توجه به چند نکته حائز اهمیت است. در وهله نخست باید دانست استفاده از آب آشامیدنی سالم در سفر یکی از موارد بسیار مهمی است که افراد باید بدان توجه داشته باشند. در این راستا به هیچ عنوان نباید از آب چشمه ها و رودخانه ها استفاده کرد و حتی المقدور باید به سمت استفاده از آب‌های معدنی که کاملا به صورت بهداشتی تهیه و پلمپ شده رو آورد. در غیر اینصورت می بایست از آب جوشیده شده استفاده کرد حتی در حالتی که افراد از آب لوله‌کشی منطقه مطمئن نیستند باید آن را به صورت جوشیده و سرد شده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: عدم توجه به تهیه آب آشامیدنی سالم می‌تواند موجب بروز آلودگی های بسیار جدی شده و بیماری های منتقله از آب را به راحتی به همراه داشته باشد که این بیماری ها خود را به صورت اسهال و بیماری‌های گوارشی نشان می دهند.

این مقام مسئول بیان داشت: یکی دیگر از نکاتی که جهت تامین مایعات بدن می تواند به ما کمک کند استفاده از چای است. باید همیشه به یاد داشته باشیم که در هنگام سفر حتما از مقدار کافی مایعات استفاده کنیم زیرا بدن انسان با دریافت مایعات کافی می تواند کار دفع مواد سمی و خطرناک را بهتر انجام دهد.

 

لزوم استفاده از غذاهای خانگی

وی عنوان کرد: مصرف غذا بسته به نوع سفری که انجام میدهیم می‌تواند متفاوت باشد. لذا از این حیث سفرها را به دو دسته کلی سفرهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می کنیم. در سفرهای کوتاه مدت که معمولا در حاشیه شهرها اتفاق می افتد افراد نهایتاً از یک یا دو وعده غذایی استفاده می کنند. در این حالت بهترین گزینه و پیشنهاد استفاده از غذاهای خانگی است که افراد می‌توانند آن را قبل از رفتن به سفر آماده کرده و به همراه خود داشته باشند. این غذا این مزیت را خواهد داشت که ترکیب غذاهای مورد استفاده مشخص بوده و طبیعتاً از غذاهای سالم و با کیفیت استفاده می شود.

نقیایی اضافه کرد: البته باید تلاش کرد که حتی المقدور از ترکیبات غذایی نامناسب حتی برای غذاهای خانگی هم استفاده نکرد. برای آلودگی موجود در سوسیس و کالباس می تواند آلودگی غذاهای تهیه شده در منزل را هم بالا ببرد .

 

 

وی اظهار داشت: نکته دوم در سفرهای کوتاه مدت نگهداری مواد اولیه و یا غذای طبخ شده است که افراد به همراه خود به سفر می برند. چرا که با توجه به گرمی هوا در فصل تابستان بسیاری از مواد غذایی در مدت زمان کوتاه تری دچار فساد می‌شوند. به همین دلیل در صورت امکان بهتر است که خانواده ها از یخچالهای یونولیتی استفاده کنند و غذاهای خود را به دور از گرما و نور خورشید قرار داده و آن را در محیط خنک نگهداری کند.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد تاکید کرد: در صورت استفاده از  غذاهای پخته باید به یاد داشته باشیم که این نوع غذاها خیلی زودتر دچار فساد می شوند. به عنوان مثال می توان به سیب زمینی، تخم مرغ و انواع گوشت پخته اشاره کرد که در مدت زمانی کوتاهی می توانند دچار آلودگی شده و شخص را دچار مسمومیت‌های غذایی کنند.

 

مصرف فست فود ممنوع

نقیایی اعلام کرد: در مورد سفر های بلند مدت که امکان استفاده از مواد اولیه و غذای آماده نمی باشد نیز باید به چند نکته توجه کنیم. در این موارد اگر قرار است از غذای رستوران ها استفاده کنیم تا حد ممکن می‌توانیم از مراکز بهداشتی و درمانی برای شناسایی رستوران های سالم بهره ببریم. در غیر اینصورت باید از رستورانهایی استفاده کنیم که هم ظاهر بهداشتی مناسب دارند و هم غذاها و هم مواد اولیه خودشان را کاملا به صورت بهداشتی و در یخچال های نگهداری می کنند.

 


 

وی ادامه داد: همچنین در بسیاری از مواقع در سفرهای بلند مدت از کنسرو ها استفاده می‌شود. در این مورد باید حتما قبل از استفاده کنسرو ها را به درستی و به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشاند و به هیچ عنوان از کنسرو های سرد و جوشانده نشده استفاده نکرد.

این مقام مسئول هشدار داد: نکته بعد بحث استفاده از فست فود ها است. باید در این زمینه به خاطر داشته باشیم حتی مصرف کم این فست فودها هم به خاطر کیفیت پایین و یا عدم شناخت ما از مراکز عرضه مناسب می تواند آسیب های جدی را به همراه داشته باشد.

 

 

مراقب لبنیات فله ای باشید

وی گفت: با توجه به اینکه برخی سفرها به مقصد شهرها و محل هایی که به داشتن شیر و لبنیات محلی معروف است، انجام می شود باید توجه داشته باشیم که استفاده از این لبنیات محلی می‌تواند خطر بسیار جدی ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه داشته باشد. لذا به هیچ عنوان مصرف این گونه مواد غذایی توصیه نمی‌شود و در سفر در حد ممکن می بایست از شیر و لبنیات پاستوریزه  استفاده کرد و یا  محصولات لبنی را از فروشندگانی که پروانه بهداشتی دارند تهیه نمود.

 

 

وی بیان داشت: برای استفاده از سالاد و سبزی ها نیز می بایست آن ها را به صورت کاملاً بهداشتی شست و شو داد و بعد مصرف کرد.

 

دور تنقلات صنعتی را خط بکشید

نقیایی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در سفر می افتد این است که خانواده ها مبادرت به خرید تنقلات بسته بندی شده و صنعتی نظیر چیپس، پفک و لواشک می کنند. چنین تنقلاتی علاوه بر این که می‌تواند مشکلات بهداشتی داشته باشد، می‌تواند منجر به دریافت زیاد نمک و یا انرژی زیاد و بدون ارزش غذایی کافی شود. بنابراین توصیه می شود هنگام رفتن به سفر مقداری از تنقلات خانگی را جانشین این اقلام کنیم که به عنوان مهمترین این تنقلات می توان به برگه های میوه خشک شده و آجیل های غیر نمک سود که جایگزین بسیار مناسبی برای تنقلات صنعتی می باشد، اشاره کرد.

 

 

وی گفت: برخی از مواد خاص مانند دوغ بهداشتی و پاستوریزه و نیز آب لیمو میتواند در سفر به ما کمک کرده و منجر به دفع بعضی از غذاهای هضم نشده و مشکل دار از بدن بکند. در نقطه مقابل نیز می توان به استفاده از نوشابه اشاره کرد که متاسفانه برخی تصور می کنند به گوارش کمک می کند در صورتی که می‌تواند قند و انرژی زیادی به بدن افراد برساند و گاز موجود در آن هم مضرات خاص خودش را دارد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.