ID : 20030124
رسایی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس:

وزارت خارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به کمیسیون امنیت داده است


نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید براینکه گزارش وزارت خارجه به مجلس درباره برجام باید متناظر با مطالبات نامه رهبری و مصوبه مجلس باشد، گفت: وزارت خارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به کمیسیون امنیت ملی داده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از فارس ، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (30 فروردین) در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس پیرو دو تذکر هفته‌های قبل خود گفت: طبق مصوبه مجلس وزارت خارجه باید هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هر 6 ماه یکبار گزارش را به صحن ارائه دهد.

وی با تاکید براینکه مشروعیت اجرای برجام به مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی نبوده بلکه به امضای مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: در نامه ایشان پس از تایید برجام تذکر داده شده است که محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور به بار آورد.

رسایی با اشاره به اینکه رهبری وضع موجود را خسارت محض خوانده‌اند، گفت: گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس باید ناظر و متناظر و متناسب با تذکرات و مطالبات ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد.

وی تصریح کرد: وزارت امورخارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به مجلس ارائه داده است که ما باید این کارها را بکنیم و طرف مقابل نیز این کارها را بکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه گزارش وزارت خارجه درباره برجام طرف مقابل را تبرئه و داخل را متهم کرده است گفت: این گزارش متناسب با نامه مقام معظم رهبری نیست.

وی در ادامه با استناد به نامه مقام معظم رهبری درباره برجام خاطرنشان کرد: رهبری در بند 9 این نامه فرمودند در موارد ابهام برجام تفسیر طرف مقابل قابل قبول نیست و مرجع متن مذاکرات است؛ وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا ایجاب می‌کند یک هیات قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا به آن تصریح شد ... یعنی رهبری می‌گویند این گزارش باید ناظر باشد و آنچه من در بالا قید کردم در حالی که این گزارش اکنون هیچ چیزی ندارد.

وی از ضرورت بازگرداندن گزارش وزارت خارجه توسط مجلس سخن گفت و افزود: همه حرف‌هایی که آقای سیف و زنگنه دیروز زدند قبلا پیش‌بینی شده است و هم کسانی که دلسوزانه خون دل خوردند و هم نامه رهبری اینها را پیش‌بینی کرده بود.

رسایی گزارش وزارت خارجه درباره برجام به کمیسیون امنیت ملی را گزارشی کلی و بی‌فایده خواند و گفت: گزارش باید متناسب با 9 بند نامه رهبری تهیه شده و به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از رئیس جلسه خواست که به کمیسیون امنیت ملی بگوید گزارش وزارت خارجه را بازگرداند و در اصلاح آن دقیقا بگوید متناسب با هر بند نامه رهبری که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.