ID : 831833
مدیرکل آتشنشانی استان یزد:

90درصد تماس ها مزاحمت تلفنی است/ کمبود نیرو داریم ولی هیچ زمان خسته نمی شویم


ماموریت های سازمان آتش نشانی غیر بحث اطفاع حریق که حدود 60 الی 70 درصد کار سازمان را تشکیل می دهد حوادث را هم شامل می شود.

به گزارش یزد رسا،  استان یزد در گفتگو با سید محمد میرجلیلی مدیرکل آتشنشانی یزد نکات جالبی را در خصوص تعداد نیرو های آتش نشانی استان یزد و تماس های تلفنی شهروندان بیان کرد که در ادامه می خوانید:  

هر اتفاقی که بتوان آن را حادثه نامید در حوزه ماموریت های سازمان قرار دارد
ماموریت های سازمان آتش نشانی غیر بحث اطفاع حریق که حدود 60 الی 70 درصد کار سازمان را تشکیل می دهد حوادث را هم شامل می شود؛یعنی تقریبا هرمشکلی که مردم نتوانند آن را حل کنند توان حل آن در مامورین ما وجود دارد.
به عنوان مثال در تصادفات برای پیشگیری از حریق و خارج سازی مصدومین از اتوموبیل مامورین ما در صحنه حاضر می شوند یا در حوادث مربوط به چاه به دلیل وجود قنوات زیاد در یزد، غرق شدن در آب گلخانه، حوادث مربوط به آسانسور، مزاحمت های حیوانات موزی مثل مار و عقرب، جلوگیری از خطرات ریزش آوار و خود حادثه آوار، بمباران و حوادث شیمیایی در محدوده وظائف سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی قرار دارد.به عبارت دیگر هر اتفاقی که بتوان نام حادثه به آن داد در حوزه وظائف سازمان قرار میگیرد.
جهت حوادث خاص، ایستگاه های تخصصی در سطح شهر راه اندازی کردیم
تقریبا 100 درصد پرسنل تمام آموزش ها را برای ماموریت ها فراگرفته اند ولی به دلیل تخصصی بودن برخی موضوعات و نیاز به وسائل و تجهیزات خاص دارد سه ایستگاه در سطح شهر علاوه بر ماموریت های عمومی ماموریت های خاص مانند حوادث چاه، تصادفات و غواصی را به صورت تخصصی انجام می دهند اما همه ایستگاه ها آمادگی انجام امور اولیه مربوط به حوادث تخصصی را تا زمان اکیپ تخصصی دارند.
چند پایگاه ثابت و سیار در سطح شهر وجود دارد و آیا برنامه ای برای افزایش آن دارید؟
در حال حاضر تعداد 9 ایستگاه ثابت در شهر وجود دارد و در مواقع خاص مثل ایام نوروز و محرم و ایام الله ایستگاه های سیاری بنا به ضرورت در مکان های مورد نیاز دایر می شود به عنوان مثال در ایام نوروز با توجه به ترافیک بالای مرکز شهر علاوه بر 4 ایستگاه ثابت که در محدوده مرکز شهر وجود دارد 4 ایستگاه سیار نیز جهت خدمت رسانی به مردم در صورت بروز حوادث احتمالی دایر می شوند.
در آینده نزدیک دو ایستگاه دیگر به مجموعه سازمان اضافه می شود در مرحله اول آزادشهر که ضرورت آن به شدت احساس می شود و یکی هم منطقه مهرآورن صفائیه که انشاء الله در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
با کمبود نیرو مواجه هستیم/مسئولین همکاری کنند
تجهیزاتی که در مجموعه سازمان یزد استفاده می شود به دلیل نگه داری مناسب توسط نیروهای سازمان وضعیت خوبی دارد ولی از لحاظ طول عمر دارای استانداردهای لازم نمی باشد.
البته از لحاظ نیرو ما با کمبود روبرو هستیم به صورتی که نیروهای مجموعه به صورت یک و نیم برابر حالت عادی در حال انجام ماموریت هستند و نیاز است نیروی جوان، آموزش دیده و چالاک به مجموعه اضافه شود.
در شش سال گذشته مجموعه شورای شهر و شهرداری و مدیریت بحران استان توجه خاصی به آتش نشانی داشتند و در همین مدت زمان دو ایستگاه از نه ایستگاه موجود به بهره برداری رسیده است.
با توجه به تعداد ایستگاه ها و تجهیزاتی که داریم نیاز است همت بیشتری شود و با توجه به اینکه حدود 60 درصد جمعیت استان در شهر یزد قرار دارد و محدوده شاهدیه، حمیدیا و روستاهای بخش مرکزی نیز در حوزه کاری سازمان قرار دارد نیازمند نیرو و تجهیزات خاصی داریم.
پشتیبانی شهرهای همجوار مثل زارچ و اشکذر و میبد هم برعهده ماست که امیدواریم که با توجه به درخواست های داده شده هرچه زودتر مجوزهای لازم برای جذب نیرو و خرید تجهیزات داده شود و مسئولین به آتش نشانی به عنوان حامی همه استان نگاه کنند.
1000 نفر نیروی آموزش دیده داوطلب داریم
هنر نیروهای آتش نشانی دو چیز است یکی زود رسیدن به محل حادثه است و یکی هم زود رفع کردن حادثه است که بخش دوم مربوط به تجهیزات می شود.
حدود 1000 نفر نیروی آموزش دیده از بین داوطلبان مردمی داریم که تقریبا 100 نفر از این نیروها در مواقع حوادث خاص به کمک نیروهای ما می آیند و امسال هم در رفع آب گرفتگی های معابر با رعایت مسائل ایمنی و استدانداردها از این نیروها استفاده کردیم و جای تقدیر و تشکر از همه نیروهاست.
تراکم شهر پایین تر از حد استاندارد است/از لحاظ تعداد ایستگاه و نیرو بالاتر از استاندارد قرار داریم
با توجه به تعاریف موجود و طبق استانداردها به ازاء هر 50000 نفر یک ایستگاه آتشنشانی لازم است و به ازاء هر 2500 نفر یک نفر آتش نشان نیاز است که با توجه به افتتاح دو ایستگاه در آینده نزدیک ما یک ایستگاه از حد استاندارد هم بیشتر خواهیم داشت.
البته به دلیل وسعت شهرستان یزد و تراکم پایین جمعیت یزد ما نیاز به ایستگاه های بیشتری داریم چون محدوده عملکردی هر ایستگاه مشخص است ولی اکثرا نیروهای ما در محدوده بیشتر از حد تعیین شده انجام ماموریت می کنند.
زمان استاندارد رسیدن به محل حادثه زیر 5 دقیقه است و متوسط عملکرد ما در همین حد است که البته در بعضی از حریق ها به دلیل شرایط خاص ترافیکی و بافت شهر و همچنین فاصله زیاد ایستگاه ها رسیدن مامورین ما تا ده دقیقه هم طول می کشد که البته با اجرای برنامه های آینده این مشکل هم برطرف می شود.
در شهر یزد با هماهنگی واحد ترافیک شهرداری سیستم اتوماتیک سبز نگه دارنده با عنوان موج سبز جهت ارائه خدمات بهتر آتشنشانی آماده شده و تا پایان سال به بهرده برداری خواهد رسید.
90 درصد تماس ها مزاحمت تلفنی است/مردم در محل حادثه تجمع نکنند
بیش از 90 درصد تماس هایی که با سازمان گرفته می شود مربوط به مزاحمت های تلفنی می شود که امیدواریم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی که در سطح شهر می شود با موارد کمتری مواجه باشیم.
تجهیزات و تاسیسات سازمان جهت استفاده در مواقع حساس می باشد که اینگونه موارد باعث از دست رفتن ثانیه ها و به خطر افتادن جان انسان ها می شود.
از رانندگان محترم تقاضا داریم زمانی که صدای آژیر خودروی آتشنشانی را می شنوند حساسیت بیشتری نسبت به این قضیه داشته باشند و مسیر را برای سریع تر رسیدن خودروها محیا نمایند.
یکی از مشکلات ما تجمع بی مورد مردم در محل حوادث است که باعث ایجاد استرس و فشار بر نیروهای ما می شود و اینکه خطر بزرگتری برای خودشان دارد برای مثال در زمان آتش سوزی یا تصادفات امکان انفجار مخازن سوخت و مواد قابل اشتعال وجود دارد که باعث ایجاد خسارت بسیار بالایی می شود.
بازار یزد دارای خطر بالقوه بالاییست/بازاریان با آتشنشانی همکاری کنند
در بافت تاریخی مشکلاتی داریم که اگر خدای ناکرده زمین لرزه ای اتفاق بیفتد امداد رسانی به دلیل مسدود شدن معابر عملا غیر ممکن خواهد شد.
حفظ بافت تاریخی به عنوان یکی از جلوه های میراث فرهنگی ما بایستی مد نظر قرار بگیرد ولی با شرایط امروز جامعه و با خطراتی که وجود دارد بایستی حداقل فکری برای تخلیه مناطق حساس این بافت نمود.
البته در جهت کاهش خطرات نقشه هایی از طرف مدیریت بحران تهیه شده و همچنین ما در سازمان با تهیه خودروهای کوچک و تجهیز موتورسیکلت ها و همچنین یک ایستگاه در بافت تاریخی احداث شده.
در بازار یزد متاسفانه درصد خطر بسیار بالاست و همکاری با سازمان انجام نمی شود.در بازار از یک طرف استانداردها در برخی موارد مانند سیم کشی های برق رعایت نشده است و از طرف دیگر دسترسی به داخل بازار جهت رفع حادثه وجود ندارد.
درصد بالای تردد مردم در بازار باعث حساسیت بالای آن شده و از بازاریان درخواست داریم سیستم اعلام حریق را به طور کامل اجرا کنند و همچنین شبکه آبرسانی معروف به شبکه خشک آتشنشانی در بازار اجرا شود تا درصد خطرات تا حدود زیادی پایین آید.
نیروهایمان را با برنامه های خاص آماده به کار نگه داشته ایم
روزانه 2 ساعت جهت آموزش مسائل جدید و یادآوری آموزش های قبلی برای کارمندان در نظر گرفته شده است و همچنین وسائل کامل ورزشی جهت حفظ آمادگی بدنی مامورین در ایستگاه ها قرار داده شده است.
برنامه های مشاوره، کوهنوردی، استخر و برنامه های فرهنگی متفاوتی برای مامورین و خانواده های آنها در نظر گرفته شده است.
2003 مورد ماموریت مربوط به حوادث و حریق ها
در 10 ماه اول سال 1391 متاسفانه 2003 مورد اعلام حریق و حادثه داشتیم که از این تعداد 1307 مورد مربوط به آتش سوزی و 696 مورد حادثه اعم از تصادف،آبکشی،حوادث آسانسور،چاه،قنات و حیوانات موزی در ماموریت های ما موجود بوده است.
در حواثی که نیروهای ما حضور داشتند 212 نفر مجروح داشتیم و 13 نفر فوتی و 147 نفر از این حوادث و حریق ها نجات پیدا کرده اند.
بیشترین حریق مربوط به آتشوزی های عمدی معابر و گذرگاه هاست و بیشترین حوادث مربوط به مزاحمت حیوانات موزی و آبگرفتگی بوده است.
هیچ زمان خسته نمی شویم
هیچ وقت خسته نمی شویم.ممکن است از پا دربیاییم و هیچ وقت احساس خستگی نمی کنیم و نمونه آن در حادثه واژگونی قطار در اشکذر.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.