ID : 810429
مدیر کل راهآهن منطقه هرمزگان خبر داد
اجرای علائم الکتریکی خط آهن بافق-بندرعباس در قالب ۲ فاز
مدیر کل راهآهن هرمزگان با اشاره به اجرای علائم الکتریکی خط آهن بافق-بندرعباس در قالب دو فاز، اعتبار کل این طرح در هر دو فاز را 40 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: 5 میلیون و 600 هزار یوروی آن در فاز اول هزینه شده است.
به گزارش یزد رسا، رضا شاکری در خصوص اتصال شبکه سراسری راهآهن به جنوبیترین نقطه کشور در استان هرمزگان، اظهار داشت: این پروژه از سال ۶۳ شروع شد و عملیات اجرایی آن به تناسب حجم کار در سال ۷۳ به پایان رسید که این مهم مبدأ تحولات گسترده در فعالیتهای توسعهای استان هرمزگان شد. وی افزود: شبکه ریلی در محور بافق- بندرعباس در شمار مهم ترین محورهای راهآهن است زیرا در مسیر مهم کریدور بین المللی شمال و جنوب و دروازه اقتصادی کشور قرار دارد. مدیر کل راه آهن هرمزگان با بیان اینکه در مجموع ۱۶ میلیون تن برای کل ظرفیت یک خطه این محور پیشبینی شده بود، تصریح کرد: روند روبه رشد و سرعت تحولات منطقه از جمله رونق بزرگترین پایانه صادرات و واردات کشور در مجتمع بندری شهید رجایی به نحوی بود که اواخر سال ۸۹ ظرفیت خط با ۵/۱۵ میلیون تن که بالاترین احتساب برای یک خطه این مسیر بود محقق و به مرز اشباع رسید. وی با اشاره به اینکه شبکه ریلی بافق- بندرعباس، از ابتدای احداث خط اول نیاز به خط دوم داشت، گفت: روند تحولات شتابان توسعه ضرورت احداث خط دوم این محور را در کانون توجه قرار داد و این مهم همواره مورد توجه ویژه مسئولان بوده است. شاکری تصریح کرد: عملیات احداث خط دوم برای محور بافق-بندرعباس پس از محور مسافری تهران- مشهد به عنوان اولین خط دوم با کاربری اقتصادی در سال ۱۳۸۳ کلید خورد که طی چند مرحله ۴۳۰ کیلومتر آن تا سال ۸۷ انجام و به ایستگاه تزرج هرمزگان رسید. وی افزود: هرچند رسیدن خط دوم تا ایستگاه تزرج در واقع انجام قسمت اعظم پروژه بزرگ خط دوم بافق – بندرعباس بود اما تکمیل نشدن ۱۸۰کیلومتر باقی مانده تا ایستگاه بندرعباس عملاً امکان مانور و بهرهبرداری پیش بینی شده را از پروژه مذکور سلب کرد زیرا بندرعباس به عنوان دروازه اقتصادی کشور که عهده دار بیش از ۶۰درصد عملیات صادرات و واردات است در انتهای مسیر قرار داشت. شاکری گفت: به منظور بهرهبرداری از مزایای بیشمار توسعه شبکه ریلی در خط دوم تا استان هرمزگان، احداث ۱۸۰کیلومتر باقی مانده با جدیت در دستور کار قرار گرفت و از اوایل شهریور ۱۳۹۰شروع و در یک بازه زمانی ۱۱ماهه به اتمام رسید که در نوع خود یک رکورد و شاهکار مهندسی محسوب میشود. وی تصریح کرد: به موازات احداث خط دوم باید پروژههای مکمل آن جهت بهرهبرداری بهینه از خط نیز اجرایی شود که در همین راستا پروژه مهم سیستم بهرهبرداری و علائم الکتریکی مسیر که کنترل و هدایت قطارها را برعهده دارد طی دو فاز در دستور کار قرار دارد. وی ادامه داد: فاز اول سیستم بهرهبرداری به سرعت در دستور کار قرار گرفت که از ۲۵ ایستگاه در ۲۲ ایستگاه اجرایی و سه مورد باقی مانده نیز حداکثر ظرف دو ماه آینده اجرا خواهد شد. وی افزود: در ادامه فاز اول، اجرای فاز دوم شامل سیگنالینگ، تراک بندی و کنترل خودکار (ATC) را در برنامه داریم که در تقسیم زمان مسیر بین ایستگاه ها به فواصل کوتاهتر و توالی اعزام قطارها نقش کلیدی دارد. به گفته وی در تراک بندی که سیستم ATC را به همراه خود دارد، یک بلاک ( فاصله بین دو ایستگاه) به چند بلاک کوچکتر تقسیم میشود و به دنبال آن امکان اعزام چند قطار متوالی در یک بلاک بوجود می آید که این امر موجب افزایش ظرفیت خطوط ریلی میشود. مدیر کل راه آهن هرمزگان اعتبار کل این طرح در هر دو فاز را ۴۰ میلیون یورو اعلام کرد که پنج میلیون و ۶۰۰هزار یوروی آن در فاز اول هزینه شده است. شاکری با بیان اینکه اتمام خط دوم به همراه دو فاز مذکور در شمار پروژههای مهر ماندگار قرار دارد، گفت: قرار گرفتن این پروژه عظیم ملی در کنار سایر طرح های مهم مهر ماندگار که در سفر اخیر رئیس پروژههای مهر ماندگار کشور مورد اشاره قرار گرفت، نشان دهنده عظمت و اهمیت طرح های مهر ماندگار استان هرمزگان در سطح کشور است. مدیر کل راه آهن هرمزگان تأکید کرد: با تحقق کامل طرحهای توسعهای مکمل خط دوم، ظرفیت ۱۶ میلیون تن خط اول که هم اکنون تا اجرای فاز اول (سیستم بهره برداری) به ۳۲میلیون تن رسیده است به ۴۰میلیون خواهد رسید و پشتوانه عظیم صنعت حمل و نقل استان و کشور میشود. منبع:روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران
summary-address :