ID : 13030330
بررسی طرح انتقال راه آهن به خارج از شهر یزد؛

آیا قطار اعتراض یزدی ها به پایتخت خواهد رسید؟


یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر صبح امروز به منظور بررسی انتقال و یا عدم انتقال خطوط و ایستگاه راه آهن شهر یزد به خارج از شهر، همچنین احداث خط دوم راه آهن تشکیل شد. در این جلسه مدیر کل راه آهن استان یزد مهمان شورای شهر بود.

به گزارش یزد رسا به نقل از عصر فرهنگ، معضلاتی نظیر ایجاد انواع آلودگی که راه آهن (در کنار ثمراتی که بر کسی هم پوشیده نیست) برای شهروندان ایجاد کرده است همواره باعث شده تا انتقال ایستگاه ها و مسیرهای تردد قطار به خارج از شهر یکی از مطالبات مردم و به تبع آن نمایندگان شورای شهر باشد.

 

مشکلی که علاوه بر هزینه بر بودن بر سر راه این درخواست وجود دارد، نحوه تردد مسافرین از ایستگاهی در خارج از شهر به شهر خواهد بود. مشکلی که در موارد مشابه دامن گیر مسافرین شده است و راه حلی هم نمی توان برای آن یافت. چرا که میزان مسافرین در تمامی قطارها را نمی توان پیش بینی کرد از طرفی هم وسایل حمل و نقل عمومی در تمام ساعات شبانه روز قادر به ارائه خدمات نیستند.

 

دولت قبل برای حل این معضل پیشنهاد به احداث کمربند ریلی داده تا با تردد قطارهای باربری از این مسیر اندکی از بار مشکلات مردم کاسته شود. اما اکنون خبرها از مغفول ماندن این طرح و احداث خط ریلی جدیدی در شهر یزد حکایت می کند. موضوعی که به علت عدم هماهنگی با نمایندگان شورای شهر حساسیت آن ها را برانگیخت و مدیر کل راه آهن استان را به میدان آزادی کشاند.

 

پیام رسان ما باشید
در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر با طرح مساله خطاب به مدیر کل راه آهن اظهار داشت: می دانیم شما تصمیم گیرنده نیستید ولی می توانید پیام رسان باشید و صدای شهروندان یزد را به گوش مقامات کشوری برسانید. خارج کردن خط قطارهای باری از شهر یزد خواست اغلب مردم شهر ماست.

 

آیندگان در مورد کار ما قضاوت خواهند کرد
مرتضی شایق، عنوان کرد: باید مسئولین به این معضل رسیدگی کنند. این مطالبه چیزی نیست که تازه مطرح شده باشد، از 8 سال قبل بحث انتقال مطرح بوده و حتی به تصویب هم رسیده است. بنابر طرح جامع شهری قرار بود خط دوم به خارج از شهر یزد منتق شود. چه اشکال دارد ایستگاه راه آهن در یزد هم مثل شهر قم بیرون از شهر استقرار یابد.

 

وی از احداث خط دوم راه آهن در یزد به شدت انتقاد کرد و افزود: هیچ کس این پروژه را به شورای شهر انعکاس نداده و خط هم تا صفائیه امتداد یافته است، در صورتی که آقایان هر تصمیمی که می خواهند بگیرند، اعضای شورا، یعنی نمایندگان مردم باید در جریان باشند. با سرعت کنونی انجام پروژه یک ماه دیگر این پروژه بدون نظارت و اعمال نظر شورا به سرانجام می رسد.

 

مهندس شایق ادامه داد: باید ببینیم مردم شهر ما در آینده چگونه زندگی خواهند کرد. آیندگان ناظر به کار ما هستند و در مورد آن قضاوت می کنند. مطمئناً آیندگان از ما به خاطر اینکه در برابر این معضل کاری انجام ندادیم انتقاد می کنند.

 

ورود قطارهای باربری به یزد باید متوقف شود
حجت الاسلام و المسلمین مطهریان، سخنگوی شورای شهر اعلام کرد: پیشنهاد می دهم به علت بی توجهی ها به دغدغه مردم و مصوبات بیانیه شدیدالحنی تنظیم شده و مخالفت شورای اسلامی شهر یزد با این اقدام از این طریق علنی شود.

 

مطهریان همچنین مخالفت خود با انتقال کامل ایستگاه راه آهن به خارج از شهر یزد را با توجه به مشکلاتی که دامن گیر مسافرین می شود اعلام کرد و تنها خواستار ممنوعیت ورود قطارهای باربری به داخل شهر یزد شد.

 

باید صدای یزد را به گوش پایتخت نشینان رساند
مهندس عظیم زاده، شهردار یزد هم در این جلسه اعلام کرد: احداث خط دوم ریلی در شهر یزد یک پروژه ملی است و ما نمی توانیم آن را متوقف کنیم. به جای آن باید صدای بیانیه شورا و اعتراض شهروندان را به گوش مسئولین کشوری برسانیم.


وی همچنین پیشنهاد داد تا شورای شهر با احیای اخذ عوارض از قطارهای باربری وزارت راه را مجبور به احداث کمربند ریلی و تردد از خارج از شهر یزد کند.

 

خط دوم باعث ماندن قطارهای باری در یزد نشود
نیکنام دیگر عضو شورا هم در این باره اظهار داشت: احداث خط دوم برای تسهیل رفت و آمد ها و افزایش سرعت جابجایی مفید است به شرط اینکه بهانه ای برای ماندن قطارهای باربری در شهرمان نشوند.

 

یزد مظلوم واقع شده است
محمد دهستانی که به تازگی از سوی نوبخت به عنوان رئیس مجمع مشورتی استان یزد منصوب شده است، مهمان سر زده این جلسه بود. وی گفت: بنده به سبب حکم معاون رئیس جمهور از این به بعد با شما و شوراهای شهرستان بیشتر تعامل خواهم داشت.

 

رئیس ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی، ادامه داد: بنده در جای دیگر سیاسی هستم، ولی در مجمع توسعه کار سیاسی انجام نمی شود.

 

دهستانی گفت: بنده معتقدم به استان یزد خیلی ظلم شده و یزد عقب افتاده نگه داشته شده است.یزد با این که دومین رتبه در دارا بودن معادن و چهارمین استان صنعتی است لایق بیش از این هاست و مردمش هنوز به طور شایسته از رفاه برخوردار نیستند.

 

رئیس مجمع مشورتی استان یزد، به مشکلات راه آهن برای شهر یزد اشاره کرد و اظهار داشت: به اعتقاد بنده باید راه آهن از مسیر زندگی مردم خارج شود. مردم خیلی از راه آهن شاکی هستند. تغییر مسیر خط راه آهن عزم جدی و همچنین هزینه بالایی می طلبد.

 

وی گفت: ترددها در شهر یزد زیاد است که این تردد زیاد علاوه بر آلودگی خطراتی برای مجاورین دارد. همچنین ایجاد بندر خشک و منطقه آزاد بر این ترددها می افزاید.

 

مسئولین استانی حاضر به تامین اعتبار طرح کمربند ریلی نیستند
مدیر کل راه‌آهن یزد، در واکنش به سخنان اعضای شورا، بیان داشت: در حال حاضر تنها 5 تا 6 درصد از سهم حمل و نقل بار در شبکه ریلی به حمل و نقل ریلی اختصاص دارد که سهم بسیار اندکی است. تنها راه حل بحران های موجود در جاده های کشور رو آوردن به حمل و نقل ریلی است، به همین جهت مسئولین توجه ویژه ای به گسترش و توسعه راه آهن ها در سراسر کشور دارند. احداث 10 هزار کیلومتر خط ریلی جدید نشان از همین نگاه مسئولین به این امر مهم است.

 

 

محمد دهقانپور، تاکید کرد:آخوندی، وزیر راه بارها تاکید کرده است که انتقال خطوط راه آهن به خارج از شهرها منتفی است.

 

وی گفت: دولت اعتباراتی برای رفع معضل گلوگاه های کشور اختصاص داده است و همانطور که می دانید یکی از این گلوگاه ها یزد است. یزدی که علاوه بر اینکه خود معادن فراوان دارد مرکز ترانزیت کشور هم محسوب می شود.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت راه آهن در حمل و نقل مسافرین ادامه داد: در حال حاضر روزانه 28 قطار مسافربری از ایستگاه یزد تردد می کند که  دستکم 13 هزار مسافر را جابجا می کنند. از این تعداد حدود 3500 نفر از مردم استان هستند بنابراین کار ما خدمت به مردم است نه آنطور که یکی از اعضا گفت «معضل» باشد.

 

دهقان‌پور، اضافه کرد: در تمام دنیا راه آهن به جهت خدمات خوبی که به مردم ارائه می دهد، سعی می شود تا از درون شهر خارج نشود. لکن یک تجربه تلخ در کشور ما اتفاق افتاد و تصمیم گرفته شد راه آهن قم به بیرون از این شهر منتقل شود. اکنون با توجه به مشکلات به وجود آمده از جمله مشکل تردد مسافرین از ایستگاه به شهر قم مسئولین با هزینه میلیاردها تومان در حال جبران این اشتباه هستند. حتی در شهر تهران نه تنها ایستگاهی که در شهر قرار دارد به خارج از شهر منتقل نمی شود بلکه قرار است ایستگاه های جدیدی احداث شود تا مسافرین راحت تر تردد کنند.

 

وی، خاطر نشان کرد: در شهر یزد هم ما شاهد اتفاق مشابهی هستیم. انتقال ترمینال به خارج از شهر یزد باعث شده اکنون بعضی از مسافرین برای رفتن به ترمینال همانقدر هزینه کنند که برای سفر به شهری دیگر می پردازند!

 

دهقانپور گفت: احداث کمربند ریلی به منظور انتقال قطارهای باربری به خارج از شهر یزد مصوبه دولت قبلی بود، اما اکنون در تماس هایی که صورت پذیرفت مسئولین شدیدا اختصاص بودجه به این پروژه را رد کرده و عنوان کردند اعتباری برای اجرای چنین پروژه ای نداریم.

 

شایان ذکر است، دپو زباله در محوطه دیوار کشی راه آهن، هزینه اضافی تحمیل شده بر مردم به ازای چاپ بلیط و حضور آقایان در واگن های ویژه بانوان از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.